۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۰۷
کد خبر: 81747985
T T
۰ نفر
جهان در بهت مرگ كودك مهاجر سوری

تهران-ایرنا-بحران جهانی مهاجران و پناهجویان كه این روزها كشورهای زیادی را در اروپا درگیر كرده، با انتشار تصویر پیكر كوچك و بی جان «آیلان كوردی» كودك خردسال سوری در ساحل تركیه وارد فاز تازه یی شد. این موضوع امروز بازتاب گسترده یی در روزنامه ها داشت.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 14 شهریور 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.

***لالایی مرگ در مدیترانه
روزنامه ی «مردم سالاری» نوشت: سیل پناهجویان سوری كه تلاش می‌كنند از سلاخی شدن به دست داعش فرار كنند به سمت اروپا ادامه دارد. بزرگترین بحران انسانی كه اتحادیه اروپا پس از جنگ جهانی دوم با آن دست به گریبان است به دلیل بی‌برنامگی اتحادیه اروپایی هر لحظه پیچیده‌تر می‌شود. براساس آمار رسمی‌آمار پناهجویانی كه در راه قاره سبز ظرف 5ماه گذشته مرگ را مزه كرده‌اند از 2600 نفر فراتر رفته است.
این گزارش افزود: مرگ 71 تن در كامیون حمل گوشت به دلیل خفگی جامعه جهانی را شوكه كرد اما انتشار تصویر‌، پسربچه‌ای كه با صورت روی ساحل افتاده، خشم جهانیان را از هزینه انسانی بحران پناهجویان در اروپا برانگیخته است. عكس پسرك، كه یك آژانس خبری تركیه آن را منتشر كرده است. خبرگزاری ناشر عكس اعلام كرده كه پسرك و دیگران، اهل شهر تحت محاصره كوبانی در سوریه بوده‌اند، كه سال گذشته هنگام پیشروی تروریست‌های تكفیری داعش به تركیه گریخته بوده‌اند.
مردم سالاری در بخشی دیگر از این گزارش آورد: به رغم گستردگی واكنش‌ها روی اینترنت، خبری از سران دولت‌های اروپایی نیست.طی روزهای گذشته برخی كشورهای اروپایی، مانند آلمان، تصمیم به تسهیل روند درخواست پناهندگی از سوی شهروندان سوری، گرفته‌اند.
«وطن امروز» نیز نوشت: این تصویر شاید حتی عكس سال باشد یا شاید حتی عكس برگزیده‌ یك دهه. آیا باید از انتشار چنین عكسی خودداری كرد؟ یا بهتر است آن را منتشر كرد؟ این عكس منتشر می‌شود چرا كه به نماد تراژدی پناهجویان بدل شده است.
این روزنامه افزود: بسیاری از رؤسای جهان با آیلان، كودك سوری، ابراز همدردی كردند. جسد این كودك در سواحل تركیه پیدا شد؛ پس از آنكه خانواده‌اش نتوانستند از طریق دریا خود را به یونان برسانند. برخی مسؤولان و رهبران اروپایی بار دیگر در مواضع خود در قبال ده‌ها هزار آواره كه از تركیه می‌آیند، بازنگری كردند اما به طور صریح آمادگی خود را برای گشودن درهای كشورشان به روی این پناهندگان را اعلام نكردند اما كاربران عرب شبكه‌های اجتماعی در این تصاویر، بیشترین انتقاد خود را متوجه سران عرب كرده‌اند كه نه‌تنها برای پناه دادن آوارگان كاری انجام نداده‌اند، بلكه برخی از آنها با اعزام تروریست‌ها به سوریه و حمایت مالی و تجهیزاتی از آنان، در واقع عامل اصلی بروز فجایع انسانی در سوریه بوده‌اند.
روزنامه های امروز همچنین یادداشت های زیادی را در خصوص دلیل های بروز و چگونگی توقف این بحران منتشر كردند. روزنامه ی «آرمان» در یادداشت خود به قلم «داوود هرمیداس باوند» كارشناس مسایل بین الملل نوشت: فرار چندمیلیون سوری و پناهنده شدن آنها در كشورهای همسایه و اشغال بخش‌هایی از خاك سوریه همه ناظران بین‌المللی را مجاب كرده است كه راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل بحران سوریه است. بخصوص این كه بیانیه‌ای به اتفاق آرا در شورای امنیت در مورد سوریه تصویب و در آن تاكید شده است كه مذاكره میان دولت و مخالفان زیرنظر نماینده شورای امنیت سازمان ملل پیگیری شود و كمیسیون‌های سیاسی، حقوقی، امنیتی و مبارزه با تروریسم تشكیل شده و در این چارچوب‌ها نظرات دولت و مخالفان بیان شده و طرحی تهیه می‌شود كه بر اساس آن انتخابات آزاد برگزار خواهد شد.
روزنامه ی «ایران» نیز نوشت: در حالی كه بحران مهاجران و فجایع انسانی كه در مرزهای آبی و خاكی اروپا رقم می‌خورد، افكار عمومی جهان را جریحه‌دار كرده و به خشم آورده، آنتونیو گوترس، رئیس كمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد واكنش كشورهای اروپایی به بحران پناهجویان را واكنشی موردی و بدون انسجام خوانده و از كشورهای اروپایی خواسته است، 200 هزار پناهجویی را كه از جنگ در سوریه، عراق و افغانستان گریخته‌اند، در كشورهایشان بپذیرند.
به نوشته ی ایران، واكنش ها به مرگ این كودك در حالی است كه صدها پناهجو شب را در قطارهایی كه در حدود سی كیلومتری شمال غرب بوداپست، پایتخت مجارستان توقف كرده است، می‌گذرانند. در روزهای اخیر پناهجویان به این امید كه بتوانند از بوداپست به مرز اتریش بروند، سوار این قطارها شدند، اما پس از آنكه پلیس مجارستان سعی كرد آنها را در اردوگاه پناهجویان در غرب بوداپست پیاده كند، اعتراض و مقاومت كردند.
روزنامه ی «جام جم» نیز كه عكسی از این كودك معصوم در صفحه ی نخست خود منتشر كرد، نوشت: انتشار تصویر این كودك سوری كه امواج دریا جسد وی را به ساحل آورده بود، خشم و ناراحتی گسترده‌ای را در میان افكار عمومی جهان به وجود آورد. در این تصویر كه كودك سوری با لباس قرمز و شلوار آبی با صورت بر روی شن‌های ساحل افتاده است نشان‌دهنده دردها و رنج‌های آوارگانی است كه تلاش می‌كنند از طریق عبور از دریا و سواحل تركیه به جزایر یونان برسند. برخی از فعالان در تحلیل این عكس نوشته‌اند این تصویر نشان‌دهنده شكست جامعه بین‌الملل در سوریه است و به نوعی هشدار برای رهبران اروپا به شمار می‌آید.
جام جم همچنین از قول پدر این كودك سوری آورد: من با یك دست همسرم را گرفته بودم و با دست دیگرم دو پسرم را، اما در یك لحظه بچه‌ها از دستم لیز خوردند. ما تلاش كردیم خود را به قایق برسانیم، اما در یك چشم برهم زدن واژگون شد. دیگر نتوانستم صدای همسر و فرزندانم را بشنوم.
روزنامه ی «قانون» نیز كاریكاتوری را با موضوع رفتار غیرانسانی با پناهجویان و سرنوشت تلخ آن ها در صفحه ی نخست خود منتشر كرد.

***مجلس از بررسی برجام كنار گذاشته نشود
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب صبح روز پنجشنبه در دیدار رییس و نمایندگان مجلس خبرگان، تذكرهایی را در خصوص مساله های بعد از برجام مطرح كرد كه امروز بازتاب گسترده یی در روزنامه ها داشت. روزنامه ی «ابتكار» از قول رهبر انقلاب نوشت: نباید و به واسطه لبخند دشمن و یا احیاناً مساعدت كوتاه‌مدت او در موضوعی خاص، فریب دشمن را خورد بلكه همواره باید متوجه این موضوع باشیم كه طراحی و نقشه او چیست؟ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یك بار دیگر تاكید كردند كه دشمن و استكبار جهانی موضوعی موهوم نیست بلكه واقعیتی است كه بزرگترین مصداق آن دولت امریكا و كمپانی‌ها و كارتل‌های اقتصادی صهیونیستیِ پشتیبان آن، است.
به گزارش ابتكار، رهبر انقلاب اسلامی بخش دیگری از سخنان خود را به بیان نكات مهمی درخصوص برجام و مسائل بعد از برجام و همچنین موضوع اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اختصاص دادند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بحث‌های روزهای اخیر درباره نقش مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام گفتند: درخصوص ابعاد حقوقی و قانونی این موضوع و اقتضائات آن، باید صاحبنظران و كارشناسان حقوقی نظر دهند اما از نگاه كلی، من معتقدم و به آقای رئیس‌جمهور هم گفته‌ام كه مصلحت نیست مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام كنار گذاشته شود.
اعتماد نیز نوشت: رهبر انقلاب اسلامی همچنین نكات مهمی را درخصوص برجام و شرایط بعد از برجام بیان كردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود با اشاره به برخی از آیات قرآن كریم درخصوص انزال سكینه الهی در قلب‌های مومنین، به واسطه تسلیم بودن در برابر خدا و داشتن حسن ظن به وعده‌های الهی، مجلس خبرگان را زمینه‌ساز سكینه و آرامش در جامعه خواندند و در تبیین علت این موضوع افزودند: مجلس خبرگان تنها مجلسی است كه دو انتخاب در آن انجام می‌گیرد؛ یكی انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان كه به وسیله مردم انجام می‌شود و دیگری انتخاب رهبری كه به وسیله مجلس خبرگان انجام می‌گیرد.
اعتماد افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بحث‌های روزهای اخیر درباره نقش مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام، گفتند: درخصوص ابعاد حقوقی و قانونی این موضوع و اقتضائات آن، باید صاحبنظران و كارشناسان حقوقی نظر دهند اما از نگاه كلی، من معتقدم و به آقای رییس‌جمهور هم گفته‌ام كه مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام كنار گذاشته شود.
به گزارش اعتماد، ایشان همچنین در بخشی دیگر تاكید كردند: اگر قرار است تحریم‌ها برداشته نشود، پس معامله‌ای هم در كار نخواهد بود، بنابراین باید تكلیف این موضوع مشخص شود.
این موضوع به عنوان نخست روزنامه ی «كیهان» نیز تبدیل شد. این روزنامه در گزارش خود نوشت: رهبری خطاب به مسئولان كشور گفتند: نگویید كه آمریكایی‌ها این سخنان را برای قانع كردن رقبای داخلی خود می‌زنند، البته من معتقدم كه دعوای داخلی آمریكا واقعی است و آنها با هم اختلاف دارند و علت این اختلاف هم برای ما روشن است، اما آنچه كه رسماً گفته می‌شود نیاز به پاسخ دارد و اگر پاسخ داده نشود، صحبت طرف مقابل تثبیت خواهد شد.
به گزارش كیهان ایشان همچنین گفت: هیئت حاكمه‌ آمریكا همانند انگلیسی‌های قرن نوزدهم در مورد ایران سخن می‌گویند و گویا دو قرن از دنیا و تاریخ عقب هستند در حالی‌كه دنیا تغییر كرده و ابرقدرت‌ها دیگر قدرت و توانایی و عُرضه‌ آن كارها را ندارند و در طرف مقابل نیز جمهوری اسلامی با توانایی‌های شناخته‌شده و ناشناخته‌ای كه در زمان عمل شناخته خواهد شد قرار دارد و ایران مانند فلان كشور عقب‌مانده نیست كه هر طوری بخواهند بتوانند با آن صحبت كنند.

***تذكر رییس جمهوری و عقب نشینی وزیر
واكنش «حسن روحانی » رییس جمهوری به سخنان حاشیه ساز وزیر صنعت و معدن، امروز در روزنامه ها بازتاب یافت.
روزنامه ی «فرهیختگان» در این خصوص نوشت: پس از سخنان حاشیه ساز محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد كارزار تحریم خرید خودروی داخلی، خبر رسیده كه این اظهارات واكنش اعتراض‌آمیز رئیس‌جمهور را هم در پی داشته و حسن روحانی به وزیر صنعت پیرامون سخنانش، تذكر داده است.
این روزنامه افزود: حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور با تایید این خبر به نقل از رئیس‌جمهور گفته است كه «باید رفتار با منتقدان محترمانه باشد.» محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و تجارت، هفته گذشته، در واكنش به كارزار نخریدن خودروهای ایرانی در شبكه‌های اجتماعی، حمایت از این اقدام را «گناه و خلاف» دانسته و طرفداران این كارزار را به «خیانت» متهم كرده بود.
به گزارش فرهیختگان، نظرات منتشر شده مردم در وب‌سایت‌ها و شبكه‌های اجتماعی حاكی از نارضایتی گسترده آنان از كیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی است. گرچه بخشی از تحلیل‌ها نیز بر این است كه كارزار‌های تحریم خرید كالاهای داخلی مانند خودرو، به نفع واردات خودروهای نسبتا ارزان قیمت چینی است و بعید نیست این كارزار به سود سودجویانی تمام شود كه هم‌اكنون در این بخش مشغول فعالیت هستند.
روزنامه ی «آفتاب یزد» نیز در گزارش خود به تذكر مستقیم روحانی و عذرخواهی نعمت زاده اشاره كرد. این روزنامه همچنین در سرمقاله ی خود به قلم «علیرضا كریمی»، این اقدام رییس جمهوری را شایسته ی تقدیر دانسته و نوشت: به خاطر داشته باشیم در دولت قبل علیرغم اتفاقات تلخ و گزنده بسیاری كه رخ داده بود اما مسئولان مرتبط به جای یك عذرخواهی ساده رو به توجیه آورده و در برابر مطالبات مردم مقاومت می نمودند. فی المثل در ماجرای حادثه شین آباد وزیر وقت آموزش و پرورش نه تنها از سمت خود استعفا نداد بلكه حاضر نبود از ملت به خاطر كوتاهی زیر مجموعه خود عذرخواهی كند.
آفتاب یزد افزود: او زمانی از جامعه ی ایرانی پوزش خواست كه زیر تیغ استیضاح قرار گرفت و بالاخره از پشت تریبون مجلس با زور و فشار نمایندگان از مردم عذرخواهی كرد. بنابراین همانطور كه رئیس جمهور روحانی در برخی امور تابوشكنی نموده در این راستا رویكرد تازه ای‌آغاز شده ولازم است این روند ادامه پیدا كند.
«تجارت» نیز در گزارش خود به بیانیه ی منتشر شده از سوی روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینكه بخشی از صحبت های وزیر بخوبی منتشر نشده است اشاره كرد.

***نخستین پیروزی ایران در مقدماتی جام جهانی
روزنامه های امروز در صفحه های ورزشی خود یادداشت و گزارش های متعددی را در خصوص بازی روز پنجشنبه ی كشورمان با گوام منتشر كردند.
روزنامه ی «آرمان» نوشت: تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار خود در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و جام ملت‌های آسیا 2019 روز پنجشنبه به مصاف گوام رفت و موفق شد حریف گمنام خود را با نتیجه 6 بر صفر شكست دهد.
آرمان افزود: پس از پایان دیدار ایران برابر گوام بنا به صلاحدید سرمربی تیم ملی، بازیكنانی كه فرصت حضور در دیدار برابر گوام را پیدا نكرده بودند به همراه بازیكنان جانشین در زمین ماندند تا با توجه به در پیش بودن بازی برابر هند از فرصت به دست آمده استفاده كنند و تمرینی را پشت سر بگذارند. دیگر بازیكنان هم طبق روال همیشه با حضور در رختكن مجموعه ورزشی آزادی به تمرین ریكاوری و یخ درمانی پرداختند تا پس از اتمام نشست خبری سرمربی تیم ملی و تمرین بازیكنان در میكسد زون حاضر شوند لذا برداشت‌هایی مانند خودداری بازیكنان از مصاحبه یا تعابیری از این دست به دور از واقعیت است.
اعتماد نیز در یادداشتی به قلم «مرتضی محصص» كارشناس برجسته ی فوتبال نوشت: بازی‌ای كه روز پنجشنبه تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل ایران مقابل گوام انجام داد برای ما از نظر نتیجه‌گیری فوق‌العاده‌ اهمیت داشت. واقعا خوب شد كه توانستیم گوام را با یك نتیجه‌ خوب و البته انجام یك بازی با روش متفاوت شكست دهیم. تیم ما یك بازی تهاجمی ارایه كرد و این بر خلاف نظر برخی كارشناسان بود كه عنوان می‌كرد‌ند كا‌ر‌لوس كی‌روش فقط كار دفاعی انجام می‌دهد، اما در دیدار مقابل گوام دیدید كه با دو مهاجم به مصاف این تیم رفتیم.
اعتماد افزود: من به این تیم واقعا امیدوار هستم و مطمئنا در آینده نزدیك می‌تواند عملكرد خیلی بهتری داشته باشد. امید عالیشاه در دیدار مقابل گوام هر زمانی كه صاحب توپ شد، سعی می‌كرد پاس رو به جلو ارایه كند. رامین رضاییان با ورودش به زمین عملكرد واقعا خوبی داشت.
فوت «ایرج كریمی» كارگردان و منتقد ایرانی، سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص لزوم شركت در انتخابات مجلس خبرگان و رزمایش ثارالله از دیگر محورهای روزنامه های امروز ایران بود.
*گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**442**2054
۰ نفر