۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱
کد خبر: 81746192
T T
۰ نفر
استاندار كرمان: اجراي طرح كاداستر در مبارزه با زمين خواري موثر است

كرمان - ايرنا - استاندار كرمان گفت: اجراي طرح كاداستر و تهيه نقشه جامع از اراضي در مبارزه با زمين خواري بسيار موثر است و شايد يكي از راه هاي اساسي همين موضوع باشد.

به گزارش ايرنا عليرضا رزم حسيني روز پنجشنبه در ديدار رييس سازمان امور اراضي كشور با وي افزود: با اجراي طرح كاداستر اراضي تعيين تكليف مي شوند.
وي خاطرنشان كرد: طرح كاداستر در حوزه سرمايه گذاري هم بسيار موثر است و سرمايه گذاري را براي سايرين تسهيل مي كند.
وي گفت: تهيه نقشه جامع از اراضي كار بزرگ و بسيار مهم است كه خوشبختانه در دولت تدبير و اميد بحث تعيين تكليف اراضي كشاورزي در سراسر كشور با جديت دنبال مي شود.
استاندار كرمان بيان كرد: بنا به گفته رييس سازمان امور اراضي اجراي اين طرح طي سه يا پنج سال آينده به پايان مي رسد.
وي همچنين در اين ديدار مشكلات منطقه خاتون را مطرح كرد و گفت: بر اثر فعاليت هاي صنعتي در اين منطقه مردم با آلودگي زيست محيطي مواجه شده اند و مشكلات بسياري را براي آنان در پي دارد و براي رفع اين مشكل بايد همفكري كرد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان هم گفت: بر اساس آمار موجود تاكنون 54 هزار راس دام از دامداران منطقه خاتون آباد بر اثر مشكلات زيست محيطي از بين رفته است.
عباس سعيدي افزود: در نزديكي اين منطقه مرتع آزاد وجود ندارد كه بتوان براي جابجايي مرتع اقدام كرد.
وي گفت: استان كرمان حدود 800 هزار هكتار زمين كشاورزي و 210 هزار بهره بردار دارد.
وي يكي از مشكلات بخش كشاورزي استان را خرده مالكي عنوان كرد و افزود: با شناسنامه دار كردن اراضي بسياري از مشكلات حل خواهد شد و همچنين مي توان با انجام اين كار الگوها و برنامه هاي مربوط به كشاورزي را آسان تر به كشاورزان ارايه كرد.
رييس سازمان امور اراضي كشور نيز در اين ديدار گفت: طرح كاداستر اراضي كشاورزي در بسياري از نقاط كشور در حال اجرا است كه از جمله مزاياي آن حل مسايل حقوقي مردم بر سر اراضي مي باشد.
قباد افشار افزود: طرح كاداستر اراضي كشاورزي شامل عكسبرداري و تهيه نقشه جامع از اراضي كشاورزي در يك منطقه مي باشد كه مي توان گفت بانك اطلاعات اراضي با اجراي اين طرح تكميل مي شود.
وي از مزاياي تهيه نقشه و اطلاعات جامع از اراضي را حل مسايل حقوقي مردم و خرده مالكي ذكر كرد و گفت: با سنددار كردن اراضي بسياري از تسهيلات و امكاناتي كه دولت براي كشاورزان در نظر گرفته است آسان تر به آنان مي رسد.
وي اظهار كرد: از سال گذشته اجراي طرح كاداستر پيگيري شد و قرار بر اين است در يك برنامه هفت ساله از 20 ميليون هكتار زمين در سراسر كشور يك بانك اطلاعاتي كامل جمع آوري شود.
رييس سازمان امور اراضي كشور گفت: اين برنامه با جديت پيگيري مي شود و همه دستگاه ها از جمله سازمان نقشه برداري با تمام توان پاي كار است و با اجراي تهيه كاداستر اراضي كشاورزي تمامي اطلاعات مكاني و غيره آماده و يك نسخه از آن به مسوولان استاني تحويل داده مي شود.
وي ادامه داد: براي اجراي اين طرح دو فروند هواپيماي مجهز به تجهيزات نقشه برداري بكار گرفته شده است.
افشار گفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده در شهريور 95 كل عكسبرداري در كشور تمام خواهد شد.
وي تاكيد كرد: برنامه ريزي براي آب و خاك، ارايه بهتر الگوي كشت و حل مسايل حقوقي مردم و مشكلات بين مردم و دولت بر سر اراضي از جمله مزاياي تهيه نقشه جامع است.
رييس سازمان امور اراضي كشور افزود: كارگروه رفع تداخل ها در همه استان ها تشكيل و به بررسي مالكيت زمين ها مي پردازد كه اختيارات و تصميم گيري ها نيز به استان واگذار شده است.
وي درباره مشكل منطقه خاتون آباد شهرستان شهربابك گفت: مي توان با واگذاري مقدار اراضي به ساكنان و كشاورزان آن منطقه در مكاني ديگر و جابجايي مرتع براي دام بخشي از مشكلات آنان را حل كرد.
افشار افزود: انجام اين كار توليد اقتصادي را در پي دارد و همچنين فشار بر روي مرتع را كم مي كند، علوفه كاري اجرا و توليد كنترل مي شود و در بسياري از جاها اين مكانيزم را دنبال كردند و دولت هم حمايت مي كند.
استاندار كرمان، رييس سازمان امور اراضي كشور و شماري از مسوولان به منظور بازديد بخشي از اراضي استان از جمله ميمند و خاتون آباد در شهربابك به اين مناطق سفر كردند.
7439/3028