كشورهای منطقه و اروپایی مشتریان گاز ایران هستند/ضرورت فراهم ساختن زیرساختها برای صادرات

بجنورد- ایرنا- معاون شركت ملی گاز ایران با بیان اینكه در حال حاضر كشورهای عراق، تركیه، پاكستان، حاشیه خلیج فارس و برخی كشورهای اروپایی درخواست خرید گاز از ایران را دارند، تاكید كرد: باید زیرساخت ها را برای صادرات گاز به منطقه و فراتر از آن فراهم كنیم.

به گزارش ایرنا، علیرضا غروی عصر سه شنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرعامل شركت گاز خراسان شمالی، سهم صادرات گاز در افق برنامه را 10 درصد عنوان كرد.
وی افزود: در حال حاضر 22 میلیون واحد مسكونی در بیش از یك هزار شهر به همراه 18 هزار روستا و همچنین بیشتر صنایع بزرگ و بیش از 60 هزار صنایع كوچك در كشور از نعمت گاز برخوردارند.
وی ضریب برخورداری از نعمت گاز شهری را 96 درصد بیان كرد و گفت: 61 درصد از جمعیت روستایی كشور نیز از گاز بهره مندند.
معاون شركت ملی گاز یادآورشد: 60 هزار میلیار ریال اعتبار برای سه سال آینده در نظر گرفته شده است تا بیش از 10 هزار روستا و 100 شهر باقیمانده نیز از نعمت گاز برخوردار شوند.
وی افزود: 19.4 میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت های گازی كشور مصوب شده است كه امیدواریم تا پایان سال 96 بتوانیم همه شهرها و روستاهای باقیمانده بیش از 20 خانوار را به شبكه گاز متصل كنیم.
غروی یادآورشد: طبق برنامه، باید در سال 1396 ضریب برخورداری از گاز شهری 100 درصد و روستایی نیز 95 درصد شود.
وی میزان توزیع گاز در سال گذشته را 172 میلیارد مترمكعب بیان كرد.
امام جمعه بجنورد نیز در این آئین بر مدیریت ریلی تاكید كرد و گفت: این نوع مدیریت باعث توسعه استان خواهد شد.
حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی افزود: اگر مدیریت ها به صورت میلی انتخاب شوند پیشرفتی حاصل نخواهد شد و به جامعه نیز لطمه خواهیم زد.
معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز در این آئین گفت: تا پایان سال 95، جمعیت روستایی برخوردار از گاز به 95 درصد خواهد رسید.
علی نیا افزود: هم اكنون 67 درصد جمعیت روستایی این استان از نعمت گاز برخوردارند كه در این شاخص پنج درصد از میانگین كشور بالاتر هستیم.
در این آئین با تودیع «حسین تقی نژاد» و تقدیر از زحمات وی، «محسن عرب مقصودی» به عنوان مدیرعامل شركت گاز خراسان شمالی معرفی شد.
همچنین در این آئین گازرسانی به 35 روستای با جمعیت 6 هزار خانوار نیز رونمایی شد.ك/2
3007/ ** 2023
۰ نفر