۲۱ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8174425
T T
۰ نفر
سمیر جعجع : اسکان دایم پناهندگان فلسطینی را نمی پذیریم ....................................................
بیروت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/12/86 خارجی.سیاسی.لبنان.آمریکا.
رییس حزب نیروهای لبنانی و از سران گروه حاکم لبنان تاکید کرد، اسکان دایم پناهندگان فلسطینی در لبنان را نمی پذیرد.
به گزارش ایرنا از بیروت، منابع خبری لبنان روز سه شنبه اعلام کردند، "سمیر جعجع" که در واشنگتن بسر می برد ، بر ضرورت وجود موضعگیری آشکار از سوی آمریکا درباره موضوع پناهندگان فلسطینی تاکید کرد.
در لبنان 400 هزار پناهنده فلسطینی زندگی می کنند و یکی از طرحهای آمریکا ، اعطای برخی پاداش های مالی به لبنان در ازای پذیرش اسکان دایم فلسطینی ها است .
حزب نیروهای لبنانی با صدور بیانیه ای، اعلام کرد جعجع که در چارچوب دیدار رسمی در واشنگتن به سر می برد، نشستهای کاری گسترده ای با مقامهای کاخ سفید از جمله "استفان هادلی" مشاور امنیت قومی رییس جمهوری آمریکا و " ژان هانا" رایزن امنیت قومی معاون رییس جمهوری برگزار و درباره مشکلات لبنان با آنان گفت و گو کرد.
بر پایه این بیانیه، کمکهای آمریکا به دولت لبنان به ویژه کمکهای اقتصادی و نظامی، حفظ استقلال و حاکمیت لبنان و دور نگه داشتن لبنان از درگیری های موجود در منطقه از جمله مسایل مورد گفت وگو میان جعجع و مقامهای آمریکایی بود.
"سمیر جعجع" پیش از این به دلیل آنکه در برنامه سفرش به آمریکا از سوی مسوولان واشنگتن دیدار با "جرج بوش" رییس جمهوری و "دیک چینی "معاونش و حتی سخنرانی در یک مرکز پژوهشی وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گنجانده نشده عصبانی و خواهان تغییر برنامه سفرش شده بود.
این دومین سفر جعجع از این نوع ، پس از خروج از زندان است ، وی بار اول به پاریس سفر کرد و مورد استقبال " ژاک شیراک " رییس جمهوری پیشین فرانسه قرار گرفت.
جعجع که به اتهام دست داشتن در چند ترور و انفجار از جمله ترور "دانی شمعون" رییس حزب احرار و خانواده وی، "رشید کرامی" نخست وزیر پیشین، ترور برخی سران حزب کتایب و انفجار کلیسای "سیده النجاه" در شمال بیروت به اعدام محکوم شده بود، با تخفیف به حبس ابد محکوم شد اما پس از حدود 10 سال زندانی بودن ،در سال 2005 و پس از روی کار آمدن گروه حاکم کنونی با قانون عفو ویژه ، از زندان آزاد شد.
گفته می شود پیش از این، دولت آمریکا و برخی کشورهای غربی به دلیل سوابق وی در عملیات کشتار و ترور، او را نمی پذیرفتند.
برخی اعضای گروه 14 مارس از جمله ولید جنبلاط و امین جمیل نیز پیش از این به آمریکا سفر کرده و رسما از واشنگتن برای کمک به گروه خود برای تحقق اهدافش کمک خواسته اند.
سیاستهای اصلی واشنگتن در لبنان طی سالهای اخیر ، تلاش برای به سازش کشاندن لبنان با اسراییل ، خلع سلاح حزب الله و گروههای مبارز فلسطینی در لبنان ، تلاش برای اسکان دایم پناهندگان فلسطینی در این کشور ، حمایت از دولت فواد سنیوره و گروه حاکم بوده است.
مقام های گروه حاکم در حالی به واشنگتن سفر و از مقام های آمریکایی خواهان کمک می شوند که آمریکا تیرماه سال گذشته و در زمان یورش سنگین اسراییل به لبنان ، در عمل 33 روز هرگونه تلاش شورای امنیت را برای پایان دادن به کشتار مردم لبنان توسط اسراییل ناکام گذاشت و در نهایت پس از آنکه دریافت اسراییل در حمله اش به لبنان شکست خورده و ادامه این حملات ثمری برای آن ندارد، با تصویب قطعنامه 1701 موافقت کرد.
خاورم 2083 ** 2087 ** 265 شماره 075 ساعت 12:21 تمام
۰ نفر