۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۱۸
کد خبر: 81742184
T T
۰ نفر
اعتصاب غذا فصل جدید مقاومت فلسطینیان در برابر اشغالگر

تهران – ایرنا – اسرای فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی طی سال های اخیر به منظور اعتراض و مقاومت در برابر سیاست های سركوبگرانه این رژیم اشغالگر از جمله بازداشت های خودسرانه، شكنجه و بدرفتاری در زندان، به اعتصاب غذا متوسل شده اند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی (معا)، فادی عبیدات وكیل كمیته اسرا و آزادگان فلسطینی روز شنبه اعلام كرد كه پنج اسیر فلسطینی در زندان نفحه رژیم صهیونیستی در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود، از خوردن غذا امتناع كرده اند.
به گفته عبیدات، این پنج اسیر به سازمان زندان های رژیم صهیونیستی تا یكم سپتامبر (10 شهریور) مهلت داده اند كه به درخواستشان در خصوص خاتمه بازداشت بدون حكم و محاكمه پاسخ دهد، در غیر این صورت از نوشیدن مایعات نیز خودداری خواهند كرد.
نضال ابوعكر 45 ساله یكی از این پنج اسیر است كه از 28 ژوئن 2014 بازدشات شده است. وی همچنین اعلام كرد كه به همراه چهار بازداشتی دیگر، حضور در دادگاه های رژیم صهیونیستی را به دلیل محاكمه های غیرعادلانه و اسناد دروغین تحریم كرده است.
عبیدات اضاف كرد كه اسرای دیگری نیز اعلام كرده اند در صورت رد شدن موعد مذكور و عدم رسیدگی به مطالبه این اسرا، به اعتصاب كنندگان خواهند پیوست.
بر اساس گزارش وب سایت 'مطالعات فلسطین'، نخستین اعتصاب غذا در سال 1969 و توسط یك اسیر فلسطینی در اعتراض به بدرفتاری، شكنجه، تحقیر و شرایط بد زندان های رژیم صهیونیستی صورت گرفت. هرچند این اعتصاب فقط سه روز ادامه یافت، اما آغازگر جنبشی در تاریخ فلسطینیان شد كه به 'نبرد با شكم های خالی' معروف است.
از آن زمان، اعتصاب غذا هر روز بیش از قبل به عنوان یك شیوه اعتراضی غیرخشونت آمیز در میان اسرای فلسطینی پذیرفته شده است.
مطالعات فلسطین می افزاید: تاكنون اسرای معترض زیادی به این شیوه توانسته اند مقام های صهیونیست و مسوولان زندان های این رژیم را به پذیرش مطالباتشان از جمله آزادی، برخورداری از حق دیدار با خانواده و پایان دادن به بازداشت خودسرانه، وادار كنند. بسیاری از فعالان و حامیان حقوق بشر در داخل و خارج فلسطین نیز تاكنون كارزارهای بزرگی را در همبستگی با این اسرا به راه انداخته و هدایت كرده اند.
بر اساس گزارش روزنامه اكونومیست، در سال 2012 یك هزار و 500 اسیر فلسطینی با اعتصاب غذا توانستند رژیم صهیونیستی را در برابر اعتراض به سیاست بازداشت خودسرانه تسلیم كنند. این رژیم وعده داد كه بازداشت شدگان اینچنینی بدون ارائه اسناد جدید، بیش از شش ماه در حبس نگه نخواهد داشت. هرچند رژیم اشغالگر مطابق رویه معمول خود این وعده اش را نیز در سال 2014 و به بهانه یافتن سه صهیونیست ربوده شده، نقض كرد.
بسیاری از گروه ها و سازمان های حقوق بشری رژیم صهیونیستی را به استفاده ابزاری از بازداشت های خودسرانه به عنوان نوعی مجازات جمعی علیه فلسطینیان و نیز به هنگام ناتوانی در گرفتن اعتراف از فلسطینیان طی بازجویی ها متهم كرده اند.
بازداشت خودسرانه رویه ای است كه ارتش رژیم صهیونیستی با توسل به آن اسرای فلسطینی را بدون تفهیم اتهام و یا محاكمه، زندانی می كند. در بازداشت های خودسرانه كه از سوی دادگاه های نظامی رژیم صهیونیستی صادر می شود، فلسطینیان بدون اطلاع از اتهام خود و یا هرگونه محاكمه و صرفا بر اساس اسنادی كه محرمانه نامیده می شود، برای مدت حداكثر شش ماه كه به مدت نامعلوم نیز قابل تمدید است، به زندان های رژیم صهیونیستی منتقل می شوند.
این رژیم به صورت معمول از این شیوه بازداشت علیه فلسطینیان استفاده می كند. آمار نشان می دهد كه در سال های گذشته هزاران فلسطینی بر اساس این احكام برای مدت ها در زندان های رژیم صهیونیستی بسر برده اند.
به موجب قوانین بین المللی، این شیوه بازداشت صرفا در موارد بسیار استثنایی كاربرد دارد و تنها به عنوان آخرین گزینه باید مورد استفاده قرار گیرد.
چندی پیش محمد علان اسیر فلسطینی اهل نابلس موفق شد با اعتصاب غذا رژیم صهیونیستی را به زانو درآورد. وی پس از حدود 56 روز اعتصاب غذا در اعتراض به بازداشت بدون حكم و محاكمه خود، به اغما فرو رفت. رژیم صهیونیستی از بیم شهادت علان و آتش خشم فلسطینیان، وی را آزاد كرد.
پیش از علان نیز خضر عدنان به همین شیوه بازداشت شده بود و پس از هفته ها اعتصاب غذا توانست خواسته اش را در زمینه لغو حكم حبس خودسرانه در زندان رژیم صهیونیستی به كرسی بنشاند.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل در آوریل (فروردین/اردیبهشت) درباره تداوم بازداشت های خودسرانه توسط مقام های صهیونیست ابراز نگرانی كرد. این نهاد بین المللی از رژیم اشغالگر خواست یا اسرای بازداشتی به این شیوه را تفهیم اتهام و محاكمه كند و یا آن ها را بدون فوت وقت آزاد نماید.
بر اساس رسانه های فلسطینی، حدود 500 اسیر فلسطینی در حال حاضر به همین شیوه در بازداشت رژیم صهیونیستی بسر می برند كه 18 نفرشان نمایندگان پارلمان فلسطین هستند.
عیسی قراقع وزیر امور اسیران و آزادگان در تشكیلات خودگردان فلسطین نیز ابراز نگرانی كرد كه بی توجهی مقام های صهیونیست به وضعیت اسرای فلسطینی و سكوت جامعه بین المللی به مرگ تدریجی آن ها منجر شود.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا)، قراقع تاكید كرد كه جامعه بین المللی اراده لازم برای وادار كردن رژیم صهیونیستی به منظور تبعیت از معیارهای انسانی بین المللی در مورد اسرای فلسطینی را ندارد.
'الضمیر'، گروه حامی حقوق اسرای فلسطینی، نیز اعلام كرد كه سازمان زندان های رژیم صهیونیستی به صورت نظام مند سیاست بی توجهی به وضعیت بازداشت شدگان فلسطینی را دنبال می كند.
شمار اسرای فلسطینی بیمار در بند رژیم صهیونیستی یك هزار و 800 نفر است كه 85 نفرشان با مشكلات و بیماری های مزمن مانند، سرطان، فلج و بیماری های اعصاب و روان دست به گریبان هستند.
قراقع با تاكید بر حق طرف فلسطینی در زمینه مطالعه پرونده اسرای بیمار برای پیگیری وضعیت آن ها در خصوص اوضاع وخیم برخی از آن ها ابراز نگرانی كرد.
بر اساس گزارش الضمیر، نبود نور و رطوبت طبیعی در زندان ها، تغذیه نا مناسب و محدودیت استفاده از فضای حیاط زندان برای انجام ورزش روزانه می تواند به مشكلات پوستی، خستگی شدید، ضعف و كم خونی، نارسایی كلیه و عفونت های دهان و دندان منجر شو.
این گروه همچنین تصریح كرده است كه اسیران فلسطینی خارج از زمان تعیین شده كلینیك درمانی زندان پذیرش نمی شوند و پس از تحمل صف های طولانی و معاینه توسط پزشك، ناگزیر به مصرف مسكن بدون درمان های تكمیلی می شوند.
الضمیر همچنین یادآور شد كه زبان یكی از معضلات مهم اسرای بیمار است، زیرا پزشكان مراكز درمانی زندان ها عربی نمی دانند و بیشتر اسرا نیز زبان عبری بلد نیستند. به همین دلیل مشكل برقراری ارتباط با پزشكان نیز به مانعی دیگر در مسیر درمان آن ها تبدیل می شود.
سازمان های حقوق بشری برآورد می كنند كه از زمان آغاز انتفاضه مسجدالاقصی در سال2000 تا سال 2008، 17 اسیر فلسطینی بر اثر بی توجهی در زندان های رژیم صهیونیستی جان داده اند.
الضمیر اضافه كرد كه پزشكان مشغول در مراكز بازداشت و بازجویی رژیم صهیونیستی از ترس از دست دادن كارشان معمولا موارد شكنجه و یا بدرفتاری را به مقام های مربوطه گزارش نمی كنند.
بر اساس اعلام مركز مطالعات اسرای فلسطینی، از ابتدای سال 2015 میلادی (دی 1393) تا ماه مه (اردیبهشت/خرداد) مقام های صهیونیست بیش از 300 حكم بازداشت خودسرانه برای فلسطینیان صادر كردند كه در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، شش برابر افزایش یافته است. این آمار گویای آن است كه رژیم صهیونیستی به رغم وعده های پوچ در زمینه محدود كردن بازداشت های خودسرانه و تعدیل آن ها مطابق معیارهای بین المللی، همچنان از این طریق به سركوب و تهدید فلسطینیان ادامه می دهد.
اعتصاب غذا این روزها در رسانه های جهان به عنوان فصل جدید مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگران معرفی می شود؛ مقاومتی كه با وجود ماهیت غیرخشونت آمیز آن تاكنون دستاوردهای بزرگی را در جلب توجه جهانیان به ظلم و ستم رژیم صهیونیستی و نقض حقوق اولیه فلسطینیان به همراه داشته است.
خاورم**9156**1566
۰ نفر