۱۹ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8174145
T T
۰ نفر

استاد دانشگاه قائد اعظم پاکستان :

۱۹ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8174145
استاد دانشگاه قائد اعظم پاکستان : غنی سازی حقی است که همه کشورها باید از آن برخودار شوند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/12/86 سیاسی.انرژی هسته ای استاد دانشگاه قائد اعظم پاکستان و عضو موسسه Apri این کشور گفت : غنی سازی ، حقی است که تمام کشورها باید در چارچوب معاهده ان پی تی از آن برخودار شوند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، مقصود نوری که در همایش بین المللی برنامه و فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ، مدالیتی همکاری با آژانس سخن می گفت ، افزود: ایران نیز معاهده ان پی تی را امضا کرده و بنابر این حق ایران است که اورانیوم را غنی کند.
وی با بیان این که همه کشورهای در حال توسعه به انرژی نیاز دارند ، گفت : برخی کشورها اگر از کشوری خوششان نیاید ، مدعی می شوند که سوء نیت دارد و به رفتارهایش شک می کنند.
مقصود نوری افزود: مشکل ایران و آمریکا به یک موضوع ساده بازمی گردد و آن این است که آمریکا هنوز با انقلاب ایران کنار نیامده ،همانطوری که نتوانسته است با چینی ها و انقلاب چین کنار بیاید.
این استاد دانشگاه پاکستان اظهار داشت : آمریکا چه بخواهد و چه نخواهد ، ایران یک قدرت منطقه ای است و این آمریکا است که هنوز نتوانسته ذهنیت خود را نسبت به حقایق درست کند.
نوری در ادامه با اشاره به این که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش فوریه خود ،گزارش مثبتی از فعالیت های هسته ای ایران ارایه کرد ، افزود: اعمال تحریم علیه کشورهایی که دارای سابقه تاریخی طولانی و غرور هستند ، جواب نمی دهد.
وی خاطر نشان کرد: در مورد پاکستان نیز چنین شد و نخست وزیر اعلام کرد که حاضریم علف بخوریم ولی بمب اتمی داشته باشیم .
این استاد پاکستانی گفت : ایران ادعای ساختن بمب اتمی را ندارد و می خواهد به صورت صلح آمیز فعالیت هسته ای کند ، لذا اعمال تحریم بر ایران اثر ندارد .
وی تصریح کرد: صدور قطعنامه نوعی تبلیغات روانی است زیرا تهدید و تحریم گزینه هایی هستند که همواره می توان علیه کشوری به کار بست اما در مورد ایران این گزینه ها تاثیری نخواهد داشت .
نوری افزود: اگرچه برخی مدعی هستند که ایران با اعمال تحریم ها منزوی شده است اما باید گفت که امروز آمریکا منزوی و ایزوله شده است .
استاد دانشگاه قائد اعظم پاکستان خاطر نشان کرد: امروز دنیای اسلام به این جمع بندی رسیده است که قطعنامه های شورای امنیت نوعی تبلیغات و جنگ روانی است زیرا اکنون سازمان کنفرانس اسلامی و نیز جنبش عدم تعهد حمایت خود را از فعالیت های هسته ای ایران اعلام کرده است .
نوری ماهیت موضوع هسته ای ایران را سیاسی دانست و گفت : قطعنامه هایی که علیه ایران صادر شد ، همگی سیاسی است و می توان این موضوع را با مصالحه و مذاکره حل کرد.
وی تاکید کرد: پاکستان به عنوان همسایه ایران ، صلاح ایران را می خواهد و خواستار هیچ تعرضی به این کشور نیست .
نوری در پاسخ به سوالی درباره ترور یکی از دانشمندان هسته ای پاکستان و این که آیا آمریکا این ترور را انجام داده است ، گفت : این سوال طوری مطرح شد که گویا توطئه آمریکا این بود که این دانشمند هسته ای را بکشد.
وی افزود: این فرد در زمان تصدی خود در بخش فعالیت های هسته ای پاکستان تخطی کرده و اکنون به اتهام فساد مالی بازداشت بسر می برد.
این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد : هم اکنون هیچ تهدیدی علیه این دانشمند هسته ای وجود ندارد و اگر چه آمریکایی ها خواهان بازجویی از وی هستند اما دولت پاکستان اعلام کرده است که اجازه این کار را نخواهد داد 9139- 1436- 1701 شماره 118 ساعت 19:52 تمام
۰ نفر