۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۵۰
کد خبر: 81740566
T T
۰ نفر
پوتین، اولاند و مركل خواستار برقراری آتش بس در شرق اوكراین شدند

مسكو - ایرنا - ولادیمیر پوتین و فرانسو اولاند رییسان جمهوری روسیه و فرانسه و آنگلا مركل صدر اعظم آلمان خواستار برقراری آتش بس كامل و فوری در منطقه دونباس در شرق اوكراین از یكم ماه سپتامبر(10 شهریور) شدند كه در صورت اجرا طرفین باید هر چه زودتر تسلیحات سنگین را از منطقه خارج كنند.

به گزارش روز یكشنبه دفتر مطبوعاتی ریس جمهور روسیه، پوتین در گفت وگو با مركل و اولاند نگرانی خود را در رابطه با ادامه گلوله باران شهرها و روستاها در منطقه دونباس از سوی ارتش اوكراین اعلام كرد و بر اهمیت انجام اصلاحات قانون اساسی در این كشور در همكاری با جمهوری های دونتسك و لوهانسك تاكید نمود.
وی آغاز گفت و گوی مستقیم میان كی یف و دونباس و لغو محاصره این منطقه را به عنوان گام های فوق العاده مهم برای حل درگیری نیز ذكر كرد.
بر اساس این گزارش، رهبران سه كشور همچنین كار گروه نورماندی برای حل بحران اوكراین را مورد بررسی قرار داده و در باره برگزاری نشست جدید این گروه در سطح عالی به توافق رسیدند.
خبرگزاری روسی اسپوتنیك گزارش داده است: مساله حل و فصل بحران اوكراین در چارچوب های گوناگونی از جمله در چارچوب گروه تماس مینسك با میانجیگری روسیه و سازمان امنیت و همكاری اروپا و دیدار سران روسیه، اوكراین، فرانسه و آلمان (موسوم به گروه نورماندی) مورد بحث قرار می گیرد، اما این بحران با وجود حصول توافقاتی موسوم به توافقات مینسك در ماه فوریه (بهمن - اسفند) تاكنون رفع نشده است.
بنا به این گزارش، اجرای اصلاحات در قانون اساسی اوكراین و همچنین تصویب قانون دائمی درباره موقعیت حقوقی خاص برخی از نواحی استان های دونتسك و لوهانسك از جمله مهم ترین اصول مصرحه در توافقات مینسك هستند. در این توافقات گفته می شود تمركز زدایی باید با گفت وگو و حصول توافق با نواحی شرق اوكراین صورت بگیرد، اما مقامات این كشور می گویند قصد ندارند با آنها وارد گفت وگو شوند.
اروپام**1516**1517