اجراي پايلوت مديريت رودخانه‌ها و سواحل كشور در تهران

تهران - ايرنا - مديركل دفتر فناوري اطلاعات، توسعه مديريت و تحول اداري شركت مديريت منابع آب ايران از انتخاب شركت آب منطقه‌اي تهران به عنوان پايلوت مديريت رودخانه‌ها و سواحل كشور خبر داد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، حسن مهدوي‌فر روز چهارشنبه در جريان برگزاري نشست معرفي سامانه جامع مهندسي رودخانه‌ها و سواحل كشور كه در محل سالن كنفرانس آب منطقه‌اي تهران برگزار شد، اظهار داشت: ظرفيت‌هايي كه در شركت آب منطقه‌اي تهران وجود دارد، دسترسي سريع و آسان به اطلاعات، پيشرو بودن در مباحث بانك‌هاي اطلاعاتي و GIS در مجموع سبب شده تا اين شركت به عنوان پايلوت اجراي سامانه مديريتي رودخانه‌ها و سواحل كشور انتخاب شود.
وي با بيان اينكه هدف شركت مديريت منابع آب ايران به عنوان شركت مادر تخصصي و بالادستي شركت‌هاي آب منطقه‌اي، يكسان‌سازي و يكپارچه كردن سامانه‌ ها و بانك‌هاي اطلاعاتي است، گفت: شايد در هر مجموعه و شركتي در زمينه‌هاي مختلف سامانه‌هايي براي انجام امور به ويژه در آب‌هاي سطحي و زيرزميني وجود داشته باشد، اما وظيفه و هدف ما يكپارچه كردن اين سامانه‌ها است.
اين مقام مسؤول تاكيد كرد: يكپارچه‌سازي سامانه‌ها درقالب يك سامانه واحد و جامع سبب خواهد شد تا خروجي اطلاعات به صورت مديريتي در اختيار مديران ارشد بخش آب كشور قرار گيرد تا در شرايط ويژه بتوانند تصميمات كلان را به سرعت و با توجه به اطلاعات جامعي كه اين سامانه در اختيار آنها قرار مي‌دهد، اتخاذ كنند.
مهدوي فر وظايف و برنامه‌هاي حوزه حفاظت و بهره‌برداري آب كشور را سنگين خواند و افزود: بار سنگين مشكلات آب كشور بر دوش اين حوزه است كه بايد از تلاش‌ها و زحمات آنها قدرداني كرد.
وي وجود سامانه هوشمند و جامع مديريت رودخانه‌ها و سواحل را بسيار ضروري و مهم ذكر كرد و گفت: آنچه در اين سامانه بسيار مهم است، فرآيند مديريت رودخانه‌ها و مسيل‌ها در كشور است كه در فاز اول اجراي سامانه، 50 قلم اطلاعات مهم، ضروري و مديريتي ثبت و خروجي آن در اختيار وزير نيرو، معاون آب و آبفا و مديريت منابع آب ايران قرار خواهد گرفت.
به گفته مهدوي فر، قرار است تا با اجراي كامل سامانه هوشمند مديريت رودخانه ها و سواحل كشور بيش از 750 قلم اطلاعات مورد نياز در مديريت آب‌هاي سطحي، پايش و به صورت يك خروجي مديريتي در اختيار مسئولان قرار گيرد.
مديركل دفتر فناوري اطلاعات، توسعه مديريت و تحول اداري شركت مديريت منابع آب ايران در پايان اجراي كامل سامانه هوشمند را زمان بر و دشوار خواند و تصريح كرد: اين كار سنگيني است به ويژه در سطح استان تهران كه از نظر حجم اطلاعات، گستردگي حوزه عملكرد و مشكلات آن، شرايط ويژه اي دارد اما اجراي آن قطعا كمك خوبي به مديريت آب خواهد كرد.
در اين نشست، خسرو ارتقايي مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران نيز در سخناني اظهار داشت: اين شركت تلاش كرد تا از سال هاي 84 و 85 مشابه بانك اطلاعات آب هاي زيرزميني در زمينه آب هاي سطحي نيز بانك اطلاعاتي جامع و خوبي را ايجاد نمايد تا گردش كار و پاسخ به استعلامات در اين حوزه به سرعت و به صورت سيستمي انجام شود.
وي در پايان گفت: به طور قطع اجراي سامانه هوشمند و جامع مديريت رودخانه ها و سواحل كشور به اهداف شركت آب منطقه اي تهران در زمينه بانك اطلاعات آب هاي سطحي استان كمك خواهد كرد، بنابراين انجام اين كار مهم، براي استان تهران بسيار ضروري و حياتي است.
اقتصام (1) 3065 **1558