۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۴۵
کد خبر: 81725964
T T
۰ نفر

بسته 300هزار ميليارد ريالي حوزه حمل و نقل خوزستان

۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۴۵
کد خبر: 81725964
بسته 300هزار ميليارد ريالي حوزه حمل و نقل خوزستان

اهواز - ايرنا - دبير شوراي حمل و نقل خوزستان از تدوين شدن بسته 300هزار ميليارد ريالي حوزه حمل و نقل استان تا افق 1404 خبر داد.

سهراب ميرعزيزي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين بسته تمام زمينه هاي حمل و نقل را در برمي گيرد كه بخشي از آن در شرف اجرا و بخشي در دست پيگيري براي آغاز عمليات اجرايي است.
وي از موارد مهم در اين بسته به احداث آزاد راه هاي اهواز - انديمشك، چذابه - اهواز و اهواز - ايذه - اصفهان اشاره كرد و افزود: عمليات مطالعه آزادراه اهواز - انديمشك در دست انجام قرار دارد و براي ديگر آزادراه ها نيز كار در مرحله جذب سرمايه و سرمايه قرار دارد.
ميرعزيزي اظهار كرد: در بزرگراه ها و چهارخطه ها نيز براي چند محور مهم استان در قالب اضافه كردن دو باند جديد به باندهاي موجود مواردي مصوب شده كه از مهمترين آنها چهار خطه كردن محور رامهرمز - بهبهان - شيراز، تكميل رينگ كمربندي اهواز و تكميل چهار خطه اهواز - چذابه است كه مقرر شد از طريق ماده 56 مكانيزم تنظيم بخشي از مقررات دولت براي بخشي از طرح ها سرمايه گذاري كرد.
وي گفت:در حمل و نقل ريلي هم تصميم هاي خوبي گرفته شده كه شامل آغاز عمليات اجرايي خط دوم اهواز - انديمشك، بازسازي خط فعلي انديمشك تا انتهاي حوزه استحفاظي خوزستان، خط دوم اهواز - خرمشهر و بندر امام است كه انجام شده و يا در دست انجام قرار دارد و يكي از مهمترين اين تصميم ها احداث خط آهن اهواز - اصفهان است.
ميرعزيزي افزود: بخشي از مقدمات پروژه اهواز - اصفهان آغاز شده كه اگر به سرانجام برسد نقش بسزايي در توسعه منطقه، كاهش ترفيك زميني، كاهش تصادفات جاده اي و افزايش راندمان ترانزيت و جابجايي كالا صورت خواهد گرفت.
ساخت راه آهن اهواز - ايذه - اصفهان بر اساس برآوردها يكصد هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد كه هم اينك در مرحله تامين اعتبار است.
وي اظهار كرد: از جمله تصميم هاي خوب اتخاذ شده در اين بخش، اعطاي سود معافيت گمركي براي بنادر امام و خرمشهر، لايروبي كامل اروندكنار براي تردد كشتي هاي بزرگ تر و احداث پايانه جديد بندر امام است كه هم اينك در دست پيگيري مطالعات و يا جذب سرمايه گذار قرار دارد.
ميرعزيزي ادامه داد: يكي از مهمترين تصميم هاي اتخاذ شده احداث فرودگاه جديد اهواز در حاشيه آزادراه اهواز - بندر امام است كه با اعتبار اوليه 30هزار ميليارد ريال مقرر شده عمليات اجرايي آن آغاز شود.
وي گفت: مطالعات مقدماتي فرودگاه و جانمايي آن انجام شده و به صورت ويژه از طريق مقام هاي عالي استان و وزارت راه و شهرسازي در دست پيگيري است.
مشاور عالي مديركل راه و شهرسازي خوزستان گفت: با ساخت اين فرودگاه در چهار سال آينده تحول عظيمي در صنعت هوانوردي و جابجايي مسافر و كالا در خوزستان اتفاق مي افتد.
وي همچنين اظهار كرد: با توجه به اين كه در چهار سال گذشته پديده ريزگردها و گرد و غبار باعث ايجاد مشكلاتي براي استان شده است تصميم گرفته شد اعتبارات مورد نياز در دو سال آينده در اختيار هواشناسي استان قرار گيرد تا با تجهيز خود به امكانات شناسايي پديده ريزگردها و پيش بيني دقيق و بموقع و تكميل ايستگاه ها تا حدودي در كاهش اثرات نامطلوب پديده گرد و غبار كاسته شود.
ميرعزيزي گفت: بخشي از تجهيزات مورد نياز خريداري شده و بخشي ديگر در دستور كار هواشناسي استان و وزارت راه و شهرسازي قرار دارد.
وي توضيح داد: با تحقق اين برنامه ها و به ثمر رسيدن پروژه ها عقب افتادگي هاي بخش حمل و نقل ناشي از هشت سال دوران جنگ و ديگر دوران ها جبران مي شود و خوزستان با توجه به راهبردي بودن و دسترسي به آب هاي آزاد به جايگاه اصلي خود دست يابد.
ميرعزيزي اضافه كرد: خوزستان جزو معدود استان هايي خواهد بود كه در زمينه ريلي، زميني، دريايي و هوايي به جايگاه مطلوب خواهد رسيد كه باعث توسعه و ايجاد اشتغال خواهد شد.
6084/6065