ترانزيت كالا از كشورهاي آسياي ميانه به بندرعباس 35 درصد تخفيف دارد

تهران - ايرنا - معاون بهره‌برداري و سير و حركت راه‌آهن با بيان انكه به بارهايي كه از كشورهاي آسياي ميانه به سمت بندرعباس ارسال مي‌شود 35 درصد تخفيف تعلق مي‌گيرد٬ گفت: براي ترانزيت بار از آسياي ميانه به كشور پاكستان كه از شبكه ريلي ايران 40 درصد و براي مسير سرخس به تركيه 50 درصد تخفيف به صورت دو طرفه در نظر گرفته مي‌شود.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، حسين عاشوري مرز سرخس را اصلي‌ترين مسير ترانزيت ريلي كشور عنوان كرد و افزود: در سال 94 رشد 150 درصدي در اين مسير ترانزيتي پيش بيني مي شود، اين در حالي است كه ورود قطارهاي ترانزيتي ايران به تركمنستان و پس از آن از كشورهاي آسياي ميانه علاوه بر كاهش هزينه‌هاي ترانزيت، مدت ‌زمان جابه جايي كالاهاي ايراني را نيز تا 30 درصد كاهش مي‌دهد.
وي اظهار داشت: به طور متوسط سالانه 70 هزار واگن كشورهاي CIS با انواع كالاهاي وارداتي، صادراتي و ترانزيتي در ايستگاه سرخس جابه‌جا مي‌شود و قطار برنامه‌اي سرخس - بندرعباس نيز از تير ماه امسال مسير يك هزار و 620 كيلومتري سرخس تا بندرعباس را در 54 ساعت طي مي‌كند.
عاشوري گفت: صادركنندگان ايراني از اين پس مي‌توانند براي ترانزيت بار از واگن‌ قطارهاي باري ايراني استفاده كنند كه تخفيفاتي نيز براي تشويق صادركنندگان در نظر گرفته شده است.
معاون بهره‌برداري و سير و حركت راه‌آهن از ديدار خود با معاون وزير راه‌آهن تركمنستان در ايستگاه مرزي سرخس خبرداد و گفت: پس از انجام اين ديدار تفاهم ‌نامه‌اي مبني بر حضور واگن‌هاي باري ايراني در شبكه ريلي تركمنستان به امضا رسيد.
وي يادآور شد: از ابتداي افتتاح ايستگاه سرخس در ارديبهشت 1375 تاكنون تنها واگن‌هاي كشورهاي آسياي ميانه و واگن‌هاي كشور تركمنستان اجازه تردد در اين مسير را داشتند و با امضاي اين تفاهم نامه مرزي با تامين بوژي يا هزار چرخ عريض توسط شركت‌هاي حمل و نقل ايراني از اين پس واگن‌هاي ايراني نيز امكان سير در شبكه ريلي تركمنستان را خواهند داشت.
يادآورمي شود، ايستگاه سرخس به دليل واقع شدن در كريدورهاي شمال - جنوب (كريدور سرخس - بندرعباس و سرخس- بندر امام)و شرق - غرب(كريدور سرخس - رازي و سرخس - جلفا) از ايستگاه‌هاي استراتژيك به شمار مي‌آيد كه راه اندازي قطارهاي برنامه‌اي و برقراري ارتباط حمل و نقل ترانزيتي بين كشورهاي روسيه، اروپاي مركزي، شمالي، آسياي ميانه و قفقاز از يك سو و جنوب و جنوب‌ شرقي آسيا، خاورر دور، اقيانوسيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس از سوي ديگر از برنامه‌هاي راه آهن جمهوري اسلامي ايران است.
اقتصام(1)1108**1558