۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴
کد خبر: 81720960
T T
۰ نفر
بحران غذا جنوب آفريقا را تهديد مي كند

تهران- ايرنا- شرايط نابسامان اقتصادي و وضعيت نامناسب آب و هوايي در برخي از نقاط قاره آفريقا ، تاثير بسيار منفي بر كشاورزي اين مناطق داشته است به گونه اي كه ميليونها تن از ساكنان جنوب آفريقا با بحران كمبود مواد غذايي مواجهند.

بنابراعلام نشريه فرانسوي 'لوپوئن'، شمار كساني كه با بحران كمبود غذا در برخي كشورهاي جنوب آفريقا مواجهند از 24 ميليون نفر در سال گذشته ميلادي به 28 ميليون نفر در سال جاري رسيده است.
بنابراين گزارش، كمبود مواد غذايي كشورهاي 'ناميبيا' ، 'بوتسوآنا'، 'مالاوي' و 'زيمبابوه' را بيشتر از ديگر مناطق آفريقا تهديد مي كند.
براي مثال توليد ذرت در اين كشورها تا ميزان 90 درصد كاهش يافته است. بارش باران هاي نابهنگام، خشكسالي و افزايش ناگهاني دما از جمله عواملي است كه كشاورزي كشورهاي جنوب آفريقا را مورد تهديد جدي قرار داده و از ميزان توليد محصولات كشاورزي كاسته است.
همچنين خشكسالي موجب از بين رفتن مراتع شده كه اين پديده تاثيرمخربي بر روند تهيه علوفه دامها داشته و موجب افزايش قيمت انواع گوشت شده است.
به همين منظور سران پانزده كشور جنوب آفريقا در يك اجلاس اضطراري از روز دوشنبه 17 اوت ( 26 مرداد) در 'بتسوآنا' ابعاد اين بحران و مقابله با پيامدهاي آن را مورد بررسي قرار مي دهند.
اين گزارش حاكيست كه كشور آفريقايي 'زيمبابوه' براي مقابله با بحران غذا به واردات 700 هزار تن ذرت نياز دارد كه 49 درصد توليد ذرت اين كشور را تشكيل مي دهد.
از سوي ديگر كشور 'مالاوي' به شدت به واردات مواد غذايي نيازمند است . حدود سه ميليون نفر از ساكنان اين كشور به كمك هاي غذايي نيازمند هستند.
اين كشور كه در شرايط عادي سومين توليد كننده ذرت در جنوب آفريقا محسوب مي شود اكنون به واردات مواد غذايي محتاج است.
اين در حالي است كه كشور 'بوتسوآنا' سخت ترين خشكسالي طي 30 سال گذشته را تجربه مي كند.
بنابراين گزارش، 90 درصد محصولات كشاورزي 'بوتسوآنا' به خاطر خشكسالي و گرماي بيش از حد از بين رفته است.
خاورم** 1583**1586