۱۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۸
کد خبر: 81712567
T T
۰ نفر
ارايه‌ خدمات پزشكي از راه دور در سطح مناطق محروم كشور

تهران - ايرنا - طرح جديدي براي ارايه‌ خدمات پزشكي از راه دور، موسوم به «سلامت الكترونيك» در برخي استان‌ها به اجرا گذاشته شده كه با استفاده از زيرساخت‌هاي تله مديسين، پزشكان مي‌توانند بيماران را حتي در دورافتاده‌ترين نقاط كشور تحت معاينه و درمان قرار دهند.

به گزارش ايرنا از بنياد بركت، اين طرح با بهره‌گيري از زيرساخت‌هاي مخابراتي و فناوري اطلاعات و با محوريت تشكيل «پرونده سلامت الكترونيك» براي شهروندان دنبال مي‌شود.
طبق تفاهمنامه‌اي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و بنياد بركت در اجراي طرح سلامت الكترونيك ل‌طور مشترك با يك‌ديگر همكاري دارند.
مديرعامل شركت بركت‌تل با اعلام اين خبر گفت: اكنون 200 هزار نفر داراي پرونده‌ سلامت الكترونيك براي بهره‌گيري از خدمات پزشكي از راه دور هستند و اين رقم تا پايان سال جاري از مرز 320 هزار نفر خواهد گذشت.
سيدمحمد پورحسيني با بيان اين‌ه هدف اصلي بنياد بركت، محروميت‌زدايي در روستاها است، خاطرنشان ساخت: شركت بركت‌تل وابسته به بنياد بركت، هم‌راستا با اين هدف به دنبال ادغام سلامت الكترونيك در بخش دولتي و خصوصي و افزايش سطح سلامت روستاييان در همه‌ حوزه‌هاي بهداشت از جمله غذا و دارو است.
وي با بيان اينكه سلامت الكترونيك به معناي استفاده از زيرساخت‌هاي نوين در حوزه سلامت است، يادآور شد: اكنون از اين نوع فناوري بمنظور ارتقاي سطح سلامت در مناطق روستايي محروم و كم‌تر توسعه‌يافته استفاده مي‌شود.
پور حسيني تصريح كرد: بكارگيري شبكه‌هاي الكترونيكي امكان حذف فاصله ميان بيمار و پزشك معالج را فراهم كرده است و خدمات پزشكي از راه دور از طريق بهورزان به فرد متقاضي ارايه مي‌شود.
وي با اشاره به ورود فناوري درمان از راه دور به كشور گفت: پزشكي از راه دور يا دوراپزشكي با هدف ارتقاي سلامت تاكنون به شكل آزمايشي در شهرستان پاوه در استان كرمانشاه، كليبر در استان آذربايجان شرقي و زهك واقع در شهرستان زابل استان سيستان و بلوچستان اجرا شده است.
مدير عامل بركت‌تل با بيان اينكه تا پايان سال جاري نيز دو منطقه‌ ديگر به تله‌مدسين مجهز مي‌شوند، افزود: خدمات پزشكي از راه دور امسال در مجموع براي 120 هزار نفر در شهرستان اسكو استان آذربايجان شرقي و طلاب حوزه علميه در استان قم ارايه خواهد شد.
مديرعامل شركت بركت‌تل، پايداري شبكه مخابراتي در شهرستان اسكو براي ارايه خدمات دوراپزشكي و صدور پرونده‌ي سلامت الكترونيكي را حايز اهميت دانست و اظهار داشت: در حال حاضر براي اين كار، علاوه بر آموزش كاركنان، اقدامات لازم براي طراحي و توليد نرم‌افزارها و سخت‌افزارهاي مورد نياز انجام گرفته است و تا چهار ماه آينده پرونده سلامت الكترونيك 100 هزار نفر در اين منطقه تكميل خواهد شد.
وي با اشاره به اصلاح فرآيند سلامت خاطرنشان كرد: با استفاده از زيرساخت‌هاي الكترونيك، افزايش سطح سلامت مردم دنبال مي‌شود.
بنياد بركت در سال 1386 از سوي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) و با رهنمودهاي مقام معظم رهبري «مدظله العالي»، با هدف ارايه‌ خدمات اجتماعي، توسعه و توانمندسازي مناطق كمتر توسعه‌يافته و محروم كشور و ارتقاي سلامت جامعه تشكيل شد و هم‌اكنون در زمينه توانمندسازي اقتصادي و كارآفريني، توسعه‌ فضاهاي آموزشي از طريق تأسيس مدارس بركت، افزايش دسترسي آحاد جامعه به خدمات بهداشتي و درماني، توسعه‌ي خدمات زيربنايي و فرهنگي، توسعه‌ي خدمات بانكي و بيمه‌اي در اين مناطق و توسعه‌ي محصولات راهبردي دارويي با تأكيد بر فناوري‌هاي نوين فعاليت مي‌كند.
اجتمام ** 1370 ** 1071