۱۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۹
کد خبر: 81711993
T T
۰ نفر
طرح استاندارد سازي اسباب بازي به شوراي فرهنگ عمومي رفت

تهران - ايرنا - مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به تهيه‌ي طرحي براي ارايه به شوراي فرهنگ عمومي كشور اشاره كرد و گفت: بر اساس اين طرح، استاندارد‌هاي كيفي اسباب‌بازي‌ها از جمله مسايل مربوط به ايمني، بهداشتي، فرهنگي، زيبايي‌شناختي و روان‌شناسي تدوين مي شود.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا، عليرضا حاجيان‌زاده، در مراسم پاياني اولين نمايشگاه و جشنواره‌ي ملي اسباب‌بازي اظهار داشت: اين طرح در مسير هدايت طراحي و توليد اسباب‌بازي شكل مي‌گيرد.
وي افزود: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در نظر دارد دوره‌هاي آموزشي براي طراحان برگزار كرده و مشاوره هاي لازم را به آنها ارايه دهد همچنين به دنبال نظارت همراه با ضمانت اجرايي خواهيم بود.
مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به حمايت‌هاي معنوي و مادي از طراحان و توليدكنندگان و ايجاد ارتباط بين اين دو قشر اشاره كرد و توضيح داد: ضمن ايجاد شبكه‌ي مناسب‌تر داخلي و بين‌المللي براي توزيع اسباب‌بازي‌هاي مناسب، براي مصرف‌كنندگان در زمينه‌ي استفاده از اسباب‌بازي‌هاي مناسب و پرهيز از گسترش فرهنگ بيگانه تلاش خواهيم كرد.
حاجيان زاده با اشاره به تجربه‌ي موفق اولين جشنواره و نمايشگاه ملي اسباب‌بازي در كانون، تاكيد كرد كه با برگزاري جشنواره‌ها و نمايشگاه‌ها اين فرآيند را تقويت و نمونه‌هاي برتر طراحي و توليد معرفي مي شود.
وي از برگزاري دومين دوره‌ي اين جشنواره در سال آينده خبر داد و اظهار اميدواري كرد با هم‌انديشي‌ها و همكاري همه‌ي دست‌اندركاران اين صنعت بزرگ و تاثيرگذار، شاهد ايجاد تحولي در حوزه‌ي اسباب‌بازي كشور در يك فرآيند زماني تعريف شده باشيم.
مدير عامل كانون پرورش فكري ضمن تقدير از دست‌اندركاران اين جشنواره، فعالان حوزه‌ي اسباب‌بازي، و ساير دستگاه‌هايي كه با كانون همكاري كردند، در اهميت اين حوزه از سرگرمي و بازي توضيح داد: بازي و سرگرمي از ويژگي‌هاي ذاتي دوران كودكي است و در واقع بازي بخشي از زندگي بچه‌ها است.
حاجيان زاده بازي و اسباب‌بازي را فرصتي براي بالندگي كودك و وسيله‌اي براي انتقال آموزه‌هاي غيرمستقيم و فرهنگ‌سازي دانست و گفت: مي‌توانيم از اسباب‌بازي‌ها به عنوان وسايل زندگي كودكان نام ببريم. چراكه كودكان با استفاده از اسباب‌بازي مي‌توانند تمريني براي زندگي بزرگسالي خود داشته باشند.
وي از اسبا‌ب‌بازي به عنوان وسيله‌اي براي رشد ذهني و عاطفي و راهي براي ارضاي نيازهاي فطري، افزايش توانايي‌هاي جسمي، و شكل‌گيري شخصيت كودكان نام برد، و يادآورشد: البته متقابلا بازي مي‌تواند مخرب افكار و ضد تربيت باشد.
حاجيان زاده از ترويج خشونت، ترويج مفاسد اخلاقي، و ترويج سبك زندگي غربي به عنوان مصاديق تهاجم فرهنگي در زمينه‌ي اسباب‌بازي‌ها نام برد.
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان‌ونوجوانان گفت: در مورد اسباب‌بازي‌ها بايد توجه كنيم كه چه نوعي از آن‌ها را ترويج كنيم؟ ما نبايد سرگرمي‌هاي و بازي‌هاي سنتي ايراني را فراموش كنيم.
حاجيان زاده اظهار كرد: تحرك و تلاش جسمي، روابط اجتماعي و گروهي، تقسيم كار، مسووليت‌پذيري، همكاري و همياري براي رسيدن به هدف، شور و نشاط، درك رقابت سالم، مهارت پذيرش شكست، دوستي و ايجاد محبت، و بسياري از آموزه‌هاي اخلاقي و اجتماعي در بازي‌هاي سنتي وجود دارد.
رييس جشنواره ملي اسباب‌بازي از سادگي و كم‌هزينگي و حفظ تاريخ و سنت به عنوان دو ويژگي ديگر اين بازي‌هاي سنتي نام برد، و با اشاره به وجود فن‌آوري‌هاي نوين در قالب انواع بازي‌هاي ديجيتال گفت: اين بازي‌ها بايد به گونه‌اي مديريت و طراحي شده و در اختيار كودكان قرار گيرد كه با ذائقه‌هاي متفاوت كودكان متناسب باشد.
مديرعامل كانون در ادامه به سابقه‌ و تاريخچه‌ي اسباب‌بازي در كانون نيز اشاره كرد و توضيح داد كه كانون پرورش فكري كودكان ‌و نوجوانان از سال 1361 با ورود به عرصه‌ي توليد اسباب‌بازي و سرگرمي‌هاي سازنده، دريچه‌ي جديدي گشود و سابقه‌ي بسيار خوبي از خودش به جاي گذاشته است.
حاجيان زاده اظهار داشت: از سال 1378 با مصوبه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي كانون وظيفه‌ي گسترده‌ي نظارت بر توليد داخلي و واردات اسباب‌بازي‌ به عهده گرفت و دبيرخانه‌ي شوراي نظارت بر اسباب‌بازي در كانون پرورش فكري استقرار پيدا كرده است.
به گزارش اداره‌‌كل روابط عمومي و امور بين‌الملل كانون، وي ضمن تقدير از خدمات شايسته‌ي اين شورا گفت: توليد اسباب‌بازي در كانون و شوراي نظارت بر اسباب‌بازي امروز اين زمينه را ايجاد كرد كه در عرصه‌ي سامان‌بخشي و تقويت صنعت اسباب‌بازي شتاب بگيريم.
حاجيان‌زاده اين شتاب را باعث ايجاد ساز و كار وسيع در سه حيطه‌ي هدايت، نظارت و حمايت دانست كه از وظايف ذاتي شوراي نظارت بر اسباب‌بازي است.
وي يادآورشد: برگزاري اين جشنواره باعث شد تا به عرصه‌ي جديدي وارد شويم و وظايفي را كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي كانون مقرر شده، با عمق بيشتر و سازوكار كامل‌تر دنبال كنيم.
اولين جشنواره و نمايشگاه ملي اسباب بازي 12 تا 16 مردادماه در مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري برگزار شد.
فراهنگ ** 1883**1601**
۰ نفر