۱۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۰۹
کد خبر: 81711321
T T
۰ نفر
كره شمالي ساعت رسمي خود را تغيير مي‌دهد

پكن - ايرنا - كره شمالي اعلام كرد كه ساعت رسمي خود را به دليل امحاء آثار استعماري ارتش امپراطوري ژاپن و رهايي از ميراث به جا مانده از جنگ جهاني دوم تغيير مي دهد.

به گزارش ايرنا، اين تصميم در آخرين نشست مجمع عالي خلق كره شمالي اتخاذ شده و براساس اين تصميم، ساعت رسمي اين كشور از پانزدهم ماه آگوست (24 مرداد ماه جاري) نيم ساعت به عقب كشيده خواهد شد.
خبرگزاري رسمي كره شمالي امروز - جمعه - اعلام كرد كه اين تصميم به واسطه هفتاد سالگي آزادي شبه جزيره كره از استعمار ژاپن اتخاذ شده است تا از اين پس ساعت رسمي اين كشور با ساعت رسمي ژاپن و كره جنوبي يكي نباشد.
رسانه ملي كره شمالي با معرفي ساعت جديد اين كشور به «ساعت پيونگ يانگ» اعلام كرد كه اين تصميم در راستاي رفتار جنايتكارانه و جرم هاي غيرقابل توجيه ارتش امپراطوري ژاپن در زمان اشغال شبه جزيره كره گرفته شده است.
اين اقدام كره شمالي امروز با انتقاد شديد وزارت وحدت كره جنوبي مواجه شده است.
از زمان اشغال و استعمار ژاپن بر منطقه شبه جزيره كره، ساعت رسمي در اين منطقه به وقت توكيو تنظيم شده بود كه استفاده از اين ساعت همچنان ادامه دارد.
در سال 1910 ژاپن شبه جزيره كره را كه امروز به دو بخش كره شمالي و كره جنوبي تقسيم شده به استعمار خود در آورد و اشغال خاك كره تا شكست ژاپن در جنگ دوم جهاني در 15 اوت سال 1945 ادامه داشت.
پس از شكست ژاپن، شبه جزيره كره به دو بخش تحت حمايت آمريكا در جنوب و تحت حمايت اتحاد جماهير شوروي (سابق) در شمال تقسيم شد كه اين تقسيم بندي همچنان وجود دارد.
آساق*1597