چراغ سبز مرجعیت به نخست وزیر عراق برای مبارزه با فساد

بغداد-ایرنا- مراجع دینی در عراق ساعاتی قبل از شروع تظاهرات سراسری در این كشور،ضمن همراهی با مردم و نشان دادن چراغ سبز به حیدرالعبادی برای مبارزه با فساد ،از وی خواستند با مشت آهنین به دهان مفسدان بكوبد و از بركنار كردن مسوولان نالایق نهراسد.

گفته می شود این اولین بار پس از فتوای جهاد كفایی سال گذشته علیه داعش است كه مرجعیت بطور مستقیم وارد عمل می شود.
به گزارش ایرنا، قرار است امروز جمعه یك تظاهرات بزرگ مردمی در مركز بغداد از ساعت شش بعد از ظهر آغاز شود كه علاوه بر مراجع دینی، بسیاری از گروه های سیاسی از جمله جریان های صدر ، سازمان بدر و عصائب اهل الحق، پیشاپیش از آن حمایت و اعلام كرده اند كه از خواسته های منطقی و به حق مردم حمایت كرده و كنار آنان خواهند ایستاد.
براساس این گزارش ، سید احمد الصافی امام جمعه كربلا و نماینده آیت الله سیستانی در نماز جمعه امروز كربلا در صحن حسینی، گفت: ازآقای العبادی می خواهیم در بركناری هر مسوول نالایقی كه در دولت حضور دارد، تردید نكند، حتی اگر آن مسوول از حمایت برخی گروه های سیاسی برخوردار باشد.
وی از حیدرالعبادی خواست در اجرای اصلاحاتی كه خواست مردم است ، خود را از تقسیم بندی ها و ملاحظات حزبی و گروهی جدا كند و كسانی را كه در مسیر اصلاحات مانع تراشی می كنند به ملت عراق معرفی كند.
وی از نخست وزیر عراق خواسته است با جرات و بدون نگرانی خواسته های منطقی مردم را بویژه جهت اصلاحات و مبارزه با فساد مالی و اداری پیگیری كند.
عراقی ها كه ماجرای كاهش و به هم خوردن تنظیم برق دولتی برای مصارف خانگی در گرمای شدید هوا كه تا 52 درجه در روزهای اخیر هم رسید را بهانه ای برای اعلام خواسته های خود قرار دادند و از دو سه هفته پیش به این سو با ایجاد تجمع های اعتراض آمیز دولت را به حل مشكلات عمومی فرا خواندند.
عمده خواسته های تظاهركنندگانی كه قرار است از ساعت 6 بعد از ظهر در میدان التحریر تجمع كنند، مبارزه جدی و فوری دولت با فساد مالی و اداری، بركناری مقامات حكومتی با تابعیت دوگانه و رسیدگی به پرونده برق از سوی شخص نخست وزیر است .
اكنون مراجع دینی با مردم همراه شده و گروه های سیاسی نیز در حال پیوستن و یا حمایت از اعتراضات منطقی مردم هستند و اولین نتایج آن عقب نشینی دولت از اعمال تعرفه های جدید گمركی بود كه شب گذشته خبر آن اعلام شد.
بر اساس همین گزارش، وزارت كشور كه طی یك هفته گذشته دستكم برای دو بار از تجمع جدی و همه جانبه مردم جلوگیری كرده بود و بخش هایی از بغداد را برای رسیدن مردم به میدان مركزی شهر می بست، امروز در اطلاعیه خود اعلام كرده كه پوشش امنیتی تظاهرات را برعهده خواهد گرفت و تنها از مردم خواست از حمل سلاح در این تجمع خودداری كنند.
در همین راستا از بامداد امروز جمعه یك وضعیت فوق العاده در مناطق مركزی بغداد اعمال شده و از جمله اطراف منطقه سبز امنیتی ، پل جمهوری و پل سنك و نیز تمام خیابان ها و میادین منتهی به باب شرقی (بازار بزرگ بغداد) حلقه امنیتی و بازرسی ، ایجاد شده است.
خاورم*1*1770**1579