۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۴۹
کد خبر: 81709381
T T
۰ نفر

صدها نفر در نپال خواستار تغيير قانوني اساسي شدند

۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۴۹
کد خبر: 81709381
صدها نفر در نپال خواستار تغيير قانوني اساسي شدند

تهران - ايرنا - خبرگزاري كيودوي ژاپن روز چهارشنبه در گزارشي از كاتماندو اعلام كرد كه صدها نفر در نپال روز چهارشنبه با برگزاري تظاهراتي گسترده در اين شهر خواستار تغيير قانون اساسي و تغيير كشور به يك كشور هندو شدند.

براساس اين گزارش، اين دسته از تظاهر كنندگان كه تعداد آنها نزديك به 100 نفر بود از دولت مركزي خواستند تا در قانون اساسي كشور كه به زودي تجديد مي شود، هندويسم را دين اصلي كشور اعلام كنند.
آنها با پوشيدن كفش، پيشاني بند و دستبندهاي زرد و سردادن شعارهايي به طرفداري از ايدئولوژي هندويسم و نواختن در صدف و شيپورهاي زرد رنگ، مردم را به برگزاري مراسم دعا و عبادت در معابد هندوها تشويق كردند.
براساس اين گزارش، تعدادي از تظاهر كنندگان نيز با حركت به سوي پارلمان اين كشور همين شعارها را سر دادند كه با برخورد شديد و قهري و مقاومت پليس روبه رو شدند.
آنها همچنين با سردادن شعارهايي با عنوان سكولاريم را برچينيد، نپال را يك كشور هندو اعلام كنيد و از كشتار گاوها دست برداريد، خواستار احترام و عبادت مردم به گاو به عنوان اله لاكسمي هندو و يا اله ثروت شدند.
براساس اين گزارش، نپال از گذشته هاي دور تا سال 2006 يك كشور هندو مذهب بود تا اينكه پارلمان سكولار وقت كشور ساختار سياسي آن را سكولار و در سال 2008 نيز حكومت را جمهوري اعلام كرد و لذا از ترويج هندويسم در اين كشور جلوگيري شد.
اما از آنجايي كه احزاب سياسي نپال كه در انتخابات پارلماني دوم سال 2013 قدرت را در پارلمان اين كشور در اختيار گرفتند قصد دارند طرح سكولار كردن كامل كشور را تا 10 روز آينده در اين پارلمان حزبي نهايي كنند.
به همين دليل هندوهاي كشور كه 80 درصد جمعيت اين كشور را در بر مي گيرند، بر آشفته و اعتراض هاي سياسي و اجتماعي خود را آغاز كردند.
آساق**1378**1144
۰ نفر

سرخط اخبار جهان