۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۴۵
کد خبر: 81709211
T T
۰ نفر
بهترین فرصت سرمایه گذاری هند در ایران فراهم شده است

دهلی نو- ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو ، تفاهمنامه هسته ای ایران با دولت های عضو گروه پنج بعلاوه یك را فرصتی طلایی و استثنایی برای سرمایه گذاری هند در ایران دانست و از سرمایه گذاران این كشور خواست این فرصت حیاتی را از دست ندهند.

'غلامرضا انصاری' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: ماه های آینده و تا پیش از حضور رقبای قدرتمندی غربی درایران، فرصت بی نظیری در اختیار هند برای حضور در بازار ایران قرار گرفته است.
وی با بیان اینكه هندی ها در دوران تحریم و بعد از قطع همكاری شركت های غربی به همكاری با ایران ادامه دادند ؛ افزود: روابط تجاری ایران و هند در دوران تحریم به بالای 15 میلیارد دلار در سال رسید درحالی كه ارتباط بانكی و پولی بین دو كشور قطع شده بود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، میزان مبادلات غیرنفتی بین دو كشور را حدود سه میلیارد دلار در سال عنوان كرد و افزود: این مبادلات شامل دارو ،محصولات كشاورزی، صنعتی و آی تی بوده است.
وی آشنایی هندی ها با بازار ایران در دوران تحریم، اختصاص خط اعتباری برای اجرای طرح ها و كریدور شمال و جنوب را از امتیازات تجار هندی برای سرمایه گذاری در ایران دانست و اظهار كرد: این امتیازات سرمایه گذاران هندی را نسبت به دیگر رقبا پیش می اندازد.
به گفته وی هندی ها درصورتی كه پیشنهاد سرمایه گذاری برای احداث راه آهن چابهار – زاهدان ، برقی كردن راه آهن بندرعباس – بافق و یا احداث فرودگاه را بدهند با استقبال مواجه خواهد شد.

** علاقمندی هندی ها به میدان گازی
انصاری در ادامه با اشاره به علاقمندی هندی ها برای سرمایه گذاری در میدان گازی فرزاد ب گفت: این كشور با توجه به سرمایه گذاری كه در كشف این میدان گازی انجام داده است به شدت به دنبال فعالیت در این حوزه است.
وی افزود: در مذاكرات روحانی و مودی در اوفای روسیه، این مساله از سوی نخست وزیر هند مطرح شده است.
كنسرسیومی متشكل از شركت‌های دولتی ONGC ویدش، شركت نفت هند و شركت ایندیا اویل در سال 2008 در میدان فرزاد ب، گاز اكتشاف كردند و به دنبال آن طرح توسعه این میدان به منظور برداشت 12.8 تریلیون فوت گاز را ارائه دادند.
این شركت ها به دنبال تحریم های امریكا علیه ایران از ادامه فعالیت خودداری و ایران را ترك كردند و هم اكنون امیدوارند كه بتوانند بار دیگر امتیاز این طرح را به دست آورند.

** خط لوله گاز از بستر دریا
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو ،احداث خط لوله از بستر دریا را از طرح های مهم و جدی بین ایران و هند دانست و گفت: مطالعات احداث این خط لوله سالها پیش از سوی شركت های هندی انجام شده ولی به علت تحریم ها اجرا نشده است .
وی افزود: هندی ها معتقدند اجرای این خط لوله با توجه به ذخایر نفت و گاز ایران و نیاز هند به انرژی عملی و اقتصادی است.
انصاری اجرای خط لوله صلح را از اولویت های ایران دانست و گفت :اجرای این خط لوله هم هزینه ای كمتری دارد و هم هدف ایران برای همكاری ایران ، هند و پاكستان با اتصال منافع كشورها با همدیگر و توسعه و ثبات پایدار درمنطقه را به دنبال دارد.
وی افزود: اگر هند و پاكستان همكاری در زمینه این خط لوله صلح را به نفع خود می دانند در این زمینه پیشقدم شوند .
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو گفت كه در كنار خط لوله صلح می توان كارخانه پتروشیمی ، صنایع سنگین و كود شیمیایی احداث كرد.
وی اظهار امیدواری كرد كه هند و پاكستان با رفع مشكلاتشان زمینه اجرای این خط لوله صلح را فراهم كنند.

** طلب های ایران
انصاری در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت طلب های ایران در بانك های هند گفت كه این كشور یكی از واردكنندگان نفت ایران بود كه به دلیل تحریم نمی توانست پول حاصل از خرید نفت را به حساب های ایران واریز كند.
وی افزود: بخشی از این پول به روپیه و بخش دیگری به دلار در بانك های این كشور ذخیره شده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص میزان طلب های ایران در بانك های هند گفت كه به علت فروش روزانه نفت به هند و خریدهای ایران كه از این حساب برداشت می شود نمی توان مبلغ دقیق این طلب ها را اعلام كرد.
برخی از منابع در دولت هند چندی پیش میزان طلب های ایران از این كشور را حدود 6.5 میلیارد دلار اعلام كرده بودند.
انصاری با رد ادعای برخی از افراد درخصوص بلوكه بودن پول های ایران در هند گفت كه این پول ها هیچ وقت بلوكه نبوده و ایران از طریق بخشی از این پول كه به روپیه در بانك های هند ذخیره می شد نیازمندهایشان را از بازار این كشور تامین می كرده است.
وی درخصوص دریافت طلب ایران از بانك های هند اظهار كرد: اینكه دولت ایران فردا می خواهد این پول را از هند خارج كند چنین قصدی ندارد و در صورتی كه هند بتواند تسهیلات لازم را در اختیار ایران بگذارد دلیلی برای خارج كردن این مبالغ از هند وجود ندارد ولی اگر این كشور توانمندی لازم را نداشته باشد ، ایران آن را منتقل می كند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند گفت: اگر دولت هند خواستار ماندن پول های ایران در این كشور است باید پیشنهادات و تسهیلات ویژه ای به ایران بدهد.

** انتقال نخستین محموله ریل هندی در راه ایران
انصاری با اشاره به اختصاص خط اعتباری از سوی بانك صادرات و واردات هند برای اجرای طرح ها در ایران گفت: با استفاده از این خط اعتباری بدون سقف نخستین محموله ریل ها بزودی از هند به سوی ایران حركت می كند.
وی افزود: براساس این قرارداد ایران 2.5 میلیون تن ریل از هند وارد می كند.

** فرصت تحریم ها
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو ، تحریم ها را فرصتی برای شناسایی توانمندی ها و زمینه های همكاری های ایران و هند دانست و گفت : تا پیش از تحریم ها روابط تجاری ایران و هند محدود به فروش نفت بود ولی تحریم ها باعث شد كه توجه به همكاری با كشورهای همسایه و منطقه معطوف شود.
وی افزود: بازار هند یكی از فرصت های مناسبی برای تجار ایرانی برای صادرات و واردات كالاهای مختلف به این كشور است .

** كریدور شمال- جنوب
انصاری با بیان اینكه هندی ها بیشترین سود را از راه های ایران می برند گفت : كالاهای هندی می تواند با استفاده از كریدور شمال – جنوب با هزینه ای كمتر به آسیای میانه ، روسیه ، قفقازو حتی شمال اروپا منتقل شود.
وی افزود: هزینه انتقال كالا به روسیه از كریدور شمال و جنوب به گفته كارشناسان حدود 30 درصد كمتر از دیگر مسیرها است .
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو گفت: استفاده از مسیر ایران برای دستیابی به آسیای میانه و افغانستان بسیار ارزان و امن خواهد بود.
وی افزود: همسایگی ایران با 15 كشور ، موقعیت ممتازی برای ترانزیت كالا با كشورهای منطقه و بویژه هند فراهم كرده است .


** تقدیر از نقش هند در دوران تحریم
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو با تقدیر از همكاری هند در دوران تحریم ها گفت كه ایران به سادگی دوستان دوران تحریم خود را فراموش نمی كند و برای روابط با این كشور، اهمیت خاصی قائل است .
وی با اشاره به گفت وگوی تلویزیونی رییس جمهوری با مردم اظهار كرد: همانطوری كه آقای روحانی اعلام كرد ایران قصد ندارد از پول نفت برای واردات كالاهای مصرفی و نامرغوب استفاده كند.
*آساق*1600**1392