۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۶
کد خبر: 81708695
T T
۰ نفر
مصرف موادغذايي سالم باعث سلامتي و طول عمر انسان ها مي شود

كرمانشاه - ايرنا - كارشناس ارشد تغذيه دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه از غلات، ميوه، شير، پروتئين و آب به عنوان عناصر اصلي غذايي ياد كرد كه افراد و بخصوص سالمندان بايد در طول روز آن ها را مصرف كنند چرا كه باعث سلامتي و طول عمر آن ها مي شود.

صفورا مقصودي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به موادي كه بدن انسان در طول روز به آن نياز دارد اشاره و اظهار كرد: گروه نان و غلات، گروه سبزيجات و ميوه ها، گروه شير و لبنيات، گروه پروتئين ها و آب از جمله اصلي ترين موادي هستند كه بدن انسان به آن نياز دارد.
وي ادامه داد: گروه نان و غلات شامل انواع نان، برنج، ماكاروني، رشته، گندم، جو و ذرت مي شود كه حاوي مواد نشاسته اي، پروتئين، فسفر و ويتامين ب است و به افراد توصيه كمي شود تا نان و غلات مورد نياز روزانه خود را در چهار وعده ميل كنند.
مقصودي گروه ديگري از موادي كه بدن انسان در طول روز به آن نياز دارد را ميوه و سبزيجات عنوان و خاطرنشان كرد: اين گروه داراي ويتامين ها و مواد معدني بسياري است كه در افزايش مقاومت بدن در برابر عفونت ها، ترميم زخم ها، سلامت چشم و پوست نقش موثري دارند.
اين كارشناس ارشد تغذيه يادآور شد: مصرف سبزي ها و ميوه هايي مانند گشنيز، جعفري، گوجه فرنگي، فلفل دلمه اي، پرتغال، نارنگي، ليمو، نارنج، كيوي و توت فرنگي بدن انسان را سرشار از ويتامين ث مي كنند ضمن اينكه انسان نبايد از خوردن اسفناج، هويج، گوجه فرنگي، طالبي، زردآلو و شليل به خاطر ويتامين A كه در آنها هست غافل بماند.
مقصودي با بيان اينكه بهتر است ميوه و سبزي در چهار نوبت در روز مصرف شود خاطرنشان كرد: اين گروه مغذي علاوه بر تامين ويتامين بدن انسان به دليل داشتن مقدار زيادي فيبر، از بروز يبوست نيز جلوگيري مي كنند، ضمن اينكه با خوردن ميوه و سبزيجات نظير گوجه فرنگي، آلو، انجير، گلابي، كاهو، زيتون و ... ديگر نيازي به مصرف داروهاي ملين (روان كننده) نيست.
وي گروه پروتئين شامل انواع گوشت (قرمز و سفيد)، تخم مرغ، حبوبات و انواع مغزها را از ديگر گروه مورد نياز بدن انسان عنوان و خاطرنشان كرد: بهتر است انسان در طول روز دو سه مورد از اين گروه پروتئيني را در برنامه غذايي خود بگنجاند.
كارشناس تغذيه دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه، آب را يكي از مواد مورد نياز بدن انسان عنوان و يادآور شد: آب براي عملكرد طبيعي كليه ها، دفع مواد زائد و سموم بدن، جلوگيري و برطرف شدن خشكي دهان و يبوست ضروري است.
مقصودي در پايان به افراد توصيه كرد در طول شبانه روز حداقل هشت ليوان آب بنوشند.
7458/8066

سرخط اخبار استان‌ها