۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۲۰:۲۹
کد خبر: 81708007
T T
۰ نفر
19 اثر ملي و باستاني ايران به ثبت جهاني رسيده است

گرگان - ايرنا - معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: تاكنون 19 اثر ملي و باستاني كشور، در يونسكو به ثبت جهاني رسيده است.

به گزارش ايرنا مسعود سلطاني فر عصر سه شنبه در حاشيه آغاز عمليات اجرائي موزه ميراث روستائي گلستان در پارك جنگلي قرق گرگان اظهار داشت: ايران به لحاظ آثار ثبت شده در جهان، رتبه يازدهم را دارد.
وي اضافه كرد: در دو سال گذشته سه مكان و منطقه به نام هاي 'شهر سوخته' در شهرستان زابل، روستاي 'ميمند' در شهر بابك و 'شهر شوش' در دزفول ثبت جهاني شده است.
معاون رييس جمهور همچنين گفت: در كشور 500 موزه وجود دارد كه حدود نيمي از آن توسط سازمان ميراث فرهنگي اداره و مابقي توسط نهادهاي ديگر و بخش خصوصي اداره مي شود.
سلطاني فر گفت: بايد اين موزه ها ساماندهي و يك وحدت رويه در بين آنها ايجاد كنيم و به لحاظ كمي و كيفي آنها را ارتقاء دهيم و اين اقدام بدون شك درجذب گردشگر و بازديد كننده نقش موثري دارد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي وگردشگري كشور به دستاوردها در زمينه كشف و ضبط اشياي عتيقه قاچاق نيز اشاره كرد و گفت: در اين دولت توانستيم سه محموله فرهنگي تاريخي كه طي 50 سال گذشته بصورت غيرقانوني از كشور خارج شده بود را به ايران بازگردانيم و اين افتخار بزرگي براي كشور است.
به گفته سلطاتي فر، اولين مجموعه مربوط به اشياء 'خوربين' بود كه از بلژيك به كشور بازگشت و دومين محموله اشياء 'چوخاميش' استان خوزستان بود كه 50 سال قبل مركز شهر شناسي آمريكا، به صورت غيرقانوني آن را از كشور خارج كرده بود.
وي تصريح كرد: محموله سوم اشياء فرهنگي تاريخي بود كه از يكي از شهرهاي ايتاليا تحويل سفارت ايران شد و به زودي به كشور بازگردانده مي شود.
سلطاني فر با بيان اينكه موزه ملي ايران به عنوان موزه باستان كشور مي باشد، گفت: در گذشته تنها يك چهارم از فضاي كل آن به نمايش گذاشته شده بود و از سوي ديگر طبقات فوقاني آن 18 سال تعطيل بود، اما با پيگيري، مرمت و احيا، در هفته دولت سال جاري، تحويل هيات امناء خواهد شد تا مردم به راحتي از آن بازديد كنند.
وي به مساله تشكل هاي ميراث فرهنگي نيز اشاره كرد و يادآور شد: در اين بخش متاسفانه 10 سال تشكل ها تعطيل شده بودند، اما با برنامه ريزي صورت گرفته ،احياء و شبكه گسترده حفاظتي و اطلاعاتي مردمي فعال شده، بطوري كه اين شبكه 90 درصد از بناها و محوطه هاي تاريخي را پوشش مي دهد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري در ادامه به مرمت اماكن تاريخي و اقامتي در كشور اشاره كرد و گفت: سال گذشته 300 بنا در كشور احيا شد و امسال نيز اين آمار تا 500 بناي ديگر افزايش مي يابد.
در مراسم آغاز عمليات اجرايي دومين موزه ميراث روستايي كشور در گلستان معاون اول رييس جمهور و جمعي ديگر از مسوولان كشوري و استاني حضور داشتند.
اين موزه با 300ميليارد ريال اعتبار در پارك جنگلي قرق در 20 كيلومتري شرق گرگان ساخته مي شود و در آن فرهنگ، آداب و رسوم و دانش بومي مناطق روستايي استان به نمايش گذاشته مي شود.
3014/1648