۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81707158
T T
۰ نفر
حجتی: دولت و مجلس حمایت ویژه از طرح های آبیاری نوین دارند

گرگان - ایرنا- وزیر جهاد كشاورزی از حمایت ویژه دولت و مجلس از اجرای طرح های آبیاری نوین خبر داد و گفت: با وجود برخی محدودیت های مالی و اعتباری دولت، این طرح ها با جدیت پیگیری و اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی روز سه شنبه در مراسم افتتاح متمركز 15 پروژه صنعتی و كشاورزی گلستان كه با حضور معاون اول رییس جمهوری در گمیشان از توابع این استان برگزار شد، افزود: اهمیت اجرای این طرح ها علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، افزایش تولید و درآمد و ایجاد اشتغال، بازده 2برابری بهره وری آب است.
وزیر جهاد كشاورزی همچنین با بیان اینكه گلستان از ظرفیت های بسیار خوبی در بخش جنگل، دشت و زمین های حاصلخیز و ظرفیت متوسط بخش آب كه بهتر از برخی استانهای دیگر است، بهره مند می باشد،افزود: اما هنوز از ظرفیت های بخش كشاورزی و نیز گردشگری آن بخوبی استفاده نشده است.
حجتی گلستان را سومین استان برتر كشور در بحث تولید طیور و ماكیان بیان كرد و گفت: امروز علاوه بر افتتاح یكهزار و 494 هكتار سیستم آبیاری تحت فشار در گلستان، یك واحد زنجیره ای تولید در حوزه مرغ در گلستان به بهره برداری رسید.
وی از ساماندهی مرغداری های كشور با ایجاد زنجیره های تولید نیز خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح واسطه های چرخه تولید و توزیع حذف می شوند.
وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: در این زنجیره ها چند واحد تولیدی از جمله تولید جوجه یكروزه، واحدهای پرورش مرغ، واحدهای تولید خوراك دام واحد كشتارگاه و بازاریابی فعال خواهند شد.
وی كاهش قیمت ها را از دیگر ثمرات ایجاد زنجیره های تولید در صنعت مرغ دانست و گفت: با وجود افزایش قیمت ارز اختصاصی برای تامین نهاده های دامی از یكهزار و 200 تومان به سه هزار تومان در دولت گذشته، هم اینك قیمت تمام شده گوشت مرغ بین شش هزار و 300 تا شش هزار و 700 تومان است.
حجتی با اشاره به ظرفیت استان گلستان در بحث پرورش مرغ گفت: زنجیره تولید مرغ راه اندازی شده در گلستان در سال می تواند تا 6.5 قطعه را مدیریت كند.
وزیر جهاد كشاورزی در ادامه با اشاره به ظرفیت های پرورش میگو در گلستان گفت: در این خصوص سایت 10هزار هكتاری پرورش میگو در این استان طراحی شده كه در مرحله اول آن چهار هزار هكتار در حال بهره برداری است.
به گفته وی پارسال 470 تن میگو در این سایت پرورشی برداشت شد و پیش بینی می شود امسال 700تن میگو برداشت شود.
وی تامین آب سایت پرورش میگوی گمیشان را از مشكلات این سایت اعلام كرد و گفت: برای تامین آب این سایت از دریا یك كانال 12.5 كیلومتری احداث شده است.
وزیر جهاد كشاورزی تصریح كرد كه طی سال های آینده توسعه سایت پرورش میگو گمیشان (واقع در شمال غرب گلستان) تا 10 هزار هكتار ادامه می یابد.
وی گفت: برای سه طرح كشاورزی استان گلستان شامل آبیاری تحت فشار، كانالهای آبرسانی سایت میگو و زنجیره تولید مرغ كه امروز افتتاح شد،300میلیارد ریال هزینه شده است.
حجتی در ادامه با اشاره به وجود 280 هزار هكتار اراضی كم بازده در نواحی شمالی استان گلستان گفت: یكی از آسانترین طرح ها كه با كمترین هزینه بیشترین بازده را می تواند داشته باشد زهكشی این اراضی بوده كه این مساله از دغدغه های دولت و رییس جمهور است.
وی گفت: در سفر آذرماه 93 رییس جمهوری به گلستان زهكشی 22هزار هكتار از این اراضی تصویب شد.
حجتی اضافه كرد: با انجام زهكشی، این اراضی به زمین های حاصلخیز حداقل در حد كشت دیم تبدیل خواهد شد كه نقش موثری در افزایش تولید و تامین معیشت مردم منطقه خواهد داشت.
معاون اول رییس جمهور صبح سه شنبه در سفری یك روزه از طریق فرودگاه بین المللی گرگان وارد استان گلستان شد.
معاون اول دولت تدبیر و امید را شماری از مقامات و مسوولان دولتی از جمله رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر جهادكشاورزی و معاون رییس جمهور در امور مناطق محروم همراهی می كنند.
3039/1648/1042
۰ نفر