۱۵ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8170334
T T
۰ نفر
وزیر خارجه فرانسه: پاریس از موضع البرادعی در مورد ایران حمایت می کند .....................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/07/86 خارجی.داخلی.سیاسی.هسته ای.فرانسه.اسپانیا.
"برنار کوشنر" وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد، کشورش از موضع "محمد البرادعی" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر توافق باایران برای حل مسایل باقیمانده در برنامه هسته ای این کشور حمایت می کند.
کوشنر در مصاحبه با شماره امروز یکشنبه روزنامه "ال پاییس" چاپ مادرید همچنین گفت: "هم اکنون، هیچ طرح مداخله نظامی در مورد ایران وجود ندارد، بلکه بر عکس موضع فرانسه این است که ما با ماموریت کنونی البرادعی موافق هستیم." وی افزود: "این یک ماموریت فنی است که دو تا سه ماه طول خواهد کشید." آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران از چندی پیش توافق کرده اند که برای حل باقیمانده ابهامات مربوط به پرونده فعالیت های هسته ای ایران، به یک سری سووالات درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران پاسخ داده شود.
کوشنر گفت: محال است ما با این توافق، موافق نباشیم.
وزیر امور خارجه فرانسه که پس از شرکت در نشست شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک با ال پاییس مصاحبه می کرد، همچنین اظهار داشت: وقتی با "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا صحبت می کنم، مشاهده می شود که ما و آمریکایی ها بطور کامل با هم توافق نداریم، چون ما این ماموریت (البرادعی ) را تایید می کنیم.
وی افزود: "نباید فراموش کرد که البرادعی در مورد عراق حق داشت. بی اعتبار کردن اقدامات او، یک خطای بزرک است." کوشنر به آمریکایی ها خاطرنشان کرد: "ما متحد هستیم، اما در مورد این مساله (ایران ) با یکدیگر هم عقیده نیستیم." این اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه پس از آن انتشار می یابد که وی چندی پیش در اظهاراتی جنجالی از اینکه در صورت عدم همکاری ایران با آژانس، کشورش برای جنک علیه ایران آماده شود، طرفداری کرد. او پس از آن اعلام کرد که رسانه ها، اظهارات او را در این زمینه تحریف کرده اند و او چنین مطلبی را بر زبان نرانده است.
کوشنر در پاسخ به این سووال که"اکنون چه کاری می شود کرد؟"، وضعیت عراق را گوشزد کرد که به عقیده وی، "یک مصیبت واقعی است، یک بدبختی." وزیر امور خارجه فرانسه گفت: "ما همواره مخالف عملیات نظامی آمریکا در عراق بوده ایم و توانسته ایم ببینیم که ابدا، هیچگونه آمادگی برای بازسازی ملی آن نداشته است. این یک فاجعه واقعی است. یک فاجعه !" کوشنر سفر مرداد ماه گذشته خود به بغداد به عنوان اولین سفر یک وزیر امور خارجه فرانسه به عراق را پس از 20 سال، در راستای سیاست دولت سارکوزی بیان کرد که "حمایت از عملکرد آمریکا در عراق نیست، اما ضدیت با واشنگتن نیز نباید تعبیر شود." وی گفت: "من برای این سفر از بوش و رایس اجازه نگرفتم... این یک ماجراجویی بود. منطقه سبز بغداد یک فضای محدود سوررئالیستی است. فراتر از آن، همه چیز، یک منطقه قرمز و بطور کامل، ویران شده و بدون هرگونه زندگی در خیابان ها است. وحشتناک است." به عقیده وزیر خارجه فرانسه، اکنون یک "مثلث قدرت" بر عراق حاکم است که در یک سوی آن، سربازان آمریکایی با رقم در حال کاهش 160 هزار به 130 هزار نفر قرار دارند. ضلع دوم، دولت عراق است که بسیار ضعیف است اما وجود دارد و در ضلع سوم نیز قطعنامه تازه سازمان ملل مصوب ماه اوت برای گسترش نقش این سازمان در آن کشور قرار گرفته است." کوشنر گفت: ما باید بگذاریم عراقی ها بیشتر در مسایل خود دخالت کنند، چون اکنون مطلقا در این زمینه درگیر نیستند و ارتش عراق هیچ عملیاتی را نمی تواند بدون هماهنگی، دستور و سلاحهای ارتش آمریکا انجام دهد.
وی خاورمیانه را جایی خواند که در آن، "همه مشکلات جهان متمرکز شده است" و به همین دلیل، "باید بخشی از آینده خود را به ارایه راه حل هایی برای آن اختصاص دهیم." وزیر امور خارجه فرانسه، "استقرار یک نظام فدرالی" یا "هر گونه راه حل سیاسی" را از جمله این راه حل ها خواند و تاکید کرد که "اگر کاری انجام ندهیم، وضعیت عراق بسیار بیش از یک مصیبت خواهد بود و به یک فاجعه واقعی تبدیل خواهد شد." اروپام/1551/1368 شماره 107 ساعت 17:42 تمام
۰ نفر