۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۰۸
کد خبر: 81702039
T T
۰ نفر
امام جمعه تبريز: بي بصيرتي مردم عامل اصلي انحراف نهضت مشروطه بود

تبريز - ايرنا - نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز گفت: عامل اصلي و مهم انحراف در نهضت مشروطه بي بصيرتي مردم بود كه در نهايت منجر به پديد آمدن استبداد رضاخاني شد.

آيت الله محسن مجتهدشبستري در خطبه هاي نمازجمعه اين هفته تبريز، با اشاره به فرارسيدن 14 مرداد سالروز قيام تاريخي مشروطه، گفت: در آن سالهاي خفقان ، مردم ايران از ظلم و ستم شاهان قاجار به تنگ آمده و دست به قيام مشروطه خواهي زدند كه متاسفانه در ميانه راه با دخالت عوامل انگليس به كلي منحرف شد.

وي افزود: رهبري نهضت مشروطه خواهي مردم در دست علماي بزرگواري همچون آيات عظام بهبهاني، آخوند خراساني و فضل الله نوري بود تا در نهايت فرمان مشروطه در ايران صادر شد اما پس از آن به خاطر نفوذ انگليس اين قيام مردمي به كلي مسير خود را عوض كرد.

آيت الله مجتهدشبستري ادامه داد: در حالي كه مردم خواهان مشروطه بودند اما به دليل بي بصيرتي آنها و نيز عزلت نشيني علما ميدان به دست غرب زده ها و عوامل انگليس افتاد تا از دل اين قيام استبداد رضاخاني و خاندان پهلوي سر در بياورد.

وي با تاكيد بر اينكه بصيرت امروز مردم ايران اسلامي به دليل وجود رهبري عاليقدر بسيار متفاوت از آن دوران است، گفت: بايد مراقب باشيم اين بصيرت روز به روز تقويت و حفظ شود.

خطيب جمعه تبريز با اشاره به رفت و آمدهاي هيات هاي سياسي و اقتصادي كشورهاي مختلف به ايران پس از توافق هسته اي، گفت: نبايد از اين روابط سياسي و اقتصادي ذوق زده و يا نگران شد زيرا كه جمهوري اسلامي بر اساس منافع و مصالح خود تصميم مي گيرد.

آيت الله مجتهدشبستري با تاكيد بر اينكه براي نظام اسلامي حفظ ارزش ها و منافع ملي در اولويت نخست قرار دارد، اظهار كرد: از خداوند مي خواهيم به دولت و مجلس سخت كوش توفيق دهد تا بر اساس همتي اولويت هاي حركت كنند.

وي اضافه كرد: انتظار مي رود دولت محترم در عين رعايت مسايل ديپلماتيك، مصالح و حكمت و عزت نظام را نيز به دقت مورد توجه قرار دهد.

امام جمعه تبريز با اشاره به نامگذاري 9 مرداد به عنوان روز اهداي خون، از آحاد ملت خواست تا با اهداي بخشي از خون خود به كمك هم نوعان خود در بيمارستان ها و مراكز درماني بشتابند.

3038/6183/6060
۰ نفر