۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۴۳
کد خبر: 81698881
T T
۰ نفر
خطر سيلاب هاي موسمي 40 درصد از مردم آمريكا را تهديد مي كند

نيويورك-ايرنا-نتيجه تحقيقات پژوهشگران دانشگاه فلوريداي آمريكا نشان مي دهد كه در اثر تغييرات جوي اخير بويژه در سواحل اقيانوس اطلس و خليج مكزيك خطر ويراني هاي ناشي از سيل دراين مناطق افزايش چشمگيري يافته و هم اكنون بيش از 40 درصد از مردم آمريكا در معرض خطر سيلاب هاي موسمي قرار دارند.

پزوهشگران دانشگاه ايالت فلوريداي آمريكا با جمع آوري اطلاعات مربوط به ميزان بارندگي، تغييرات سطح آب درياها و افزايش طوفان هاي موسمي، نتيجه گيري كرده اند كه بادهاي شديد ناشي از تحولات جوي كه موجب حركت شديد آب درياها به سوي سواحل مي شوند، ميزان بارندگي هاي موسمي در اين مناطق را به طور بي سابقه اي افزايش داده و موجب بالا رفتن خطر سيلاب هاي ويران كننده در 40 درصد از مناطق مسكوني آمريكا مي شوند.

اين پژوهشگران به اين نتيجه رسيده اند كه خطر وقوع اين گونه سيلاب ها در سواحل شرقي آمريكا يعني سواحل اقيانوس اطس و خليج مكزيك، به مراتب بيشتر از ساير نقاط اين كشور است و دليل آن نيز افزايش طوفان هاي موسمي در سال هاي اخير مي باشد.

توماس وال پژوهشگر دانشگاه جنوب فلوريدا كه سرپرستي اين تحقيقات را به عهده دارد با اشاره به اين كه 40 در صد از جمعيت آمريكا در مناطق ساحلي سكونت دارند پيش بيني كرده است كه وقوع سيلاب هاي سنگين در اين مناطق پر جمعيت لطمات و خرابي هاي گسترده اي را ببار خواهد آورد و عواقب اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي سنگيني را در بر خواهد داشت.

بر اساس ارقام و آمار سازمان هواشناسي آمريكا وقوع سيل در آمريكا گرچه به اندازه امواج هواي گرم و طوفان ها تلفات سنگين جاني در بر نداشته، اما از نظر صدمات اقتصادي ويرانگر ترين بلاياي طبيعي محسوب مي شود.

بر اساس همين آمار در فاصله سال هاي 2010 تا 2014 ميلادي وقوع اينگونه سيلاب ها به طور ميانگين براي هر خانواده آمريكايي مقيم اين مناطق 42 هزار دلار زيان هاي مالي در بر داشته است.

اروپام-4-541**1144