۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۱۰
کد خبر: 81698573
T T
۰ نفر
هدف گذاری 60 میلیارد دلاری مبادلات ایران و تركمنستان

تهران - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس تصمیمات روسای جمهوری دو كشور، حجم مبادلات ایران و تركمنستان طی 10 سال آینده باید به 60 میلیارد دلار برسد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از شبكه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، محمدرضا نعمت زاده در دیدار وزیر امور خارجه تركمنستان با اشاره به تعلقات فرهنگی و تاریخی دیرینه دو كشور، یادآور شد: باید بتوانیم زمینه های همكاری بخش های خصوصی دو كشور را فراهم كنیم.

وی با تشریح زمینه های همكاری دو جانبه از جمله گاز طبیعی و نیازمندیهای فنی و زیربنایی و كالا و صنایع، موانع موجود در توسعه همكاری ها در این بخش ها را برشمرد.

وی با اشاره به حضور دو سفیر در این نشست، افزود: مشكلات مربوط به اخذ روادید می تواند با پیگیری های این دو سفیر رفع شود.

نعمت زاده اضافه كرد: شركتهای فنی و مهندسی ما می توانند در زمینه پروژه های مربوط به برگزاری بازیهای آسیایی در تركمنستان در دو سال آینده همكاری كنند.

وی گفت: كشور ما آمادگی دارد كه 700 دستگاه خودرویی را كه پیشتر برای صادرات آن به توافق رسیده بودیم را با خدمات پس از فروش، تامین قطعات تحویل دهد.

احداث نیروگاه، پالایشگاه های گاز، پروژه های بیمارستانی و زیرساختی، احداث و فعال سازی بازارچه های مرزی و گازسوز كردن خودروهای سبك و اتوبوس و سیمان از دیگر زمینه های مورد اشاره وزیر صنعت، معدن و تجارت كشورمان در این دیدار بود.

نعمت زاده اضافه كرد: امروز 25 درصد از سوخت خودروهای ما از گاز است و می توانیم این پروژه را در تركمنستان نیز اجرا كنیم.

در این نشست همچنین رشید مردوف وزیر امور خارجه تركمنستان گفت: ما آماده همكاری در زمینه های تجارت، عمران و اقتصاد و بخش های فناوری و فناوری نوین هستیم.

مردوف با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای ایران و محصولات ایرانی، گفت: این نمایشگاه و همایش دیدار با فعالان بازرگانی از نمونه هایی است كه باعث پیوند خوردن شركتهای دو كشور می شود.

وی حجم مبادلات تجاری این كشور با ایران را چهار میلیارد دلار عنوان كرد و افزود: یك میلیارد دلار آن واردات كالا از ایران بوده و براساس آمارهای رسمی حجم مبادلات تجاری دو كشور در 6 ماهه اول سال میلادی نسبت مدت مشابه قبل از آن چهار درصد رشد داشته است.

وزیر امور خارجه تركمنستان زمینه های همكاری دارای اولویت را حمل و نقل، انرژی، راهسازی و عمران دانست.

اقتصام(1)9123 **1558
۰ نفر