تمايل هند براي مشاركت در توسعه ميدان گازي فرزاد و احداث خط لوله صلح

تهران - ايرنا - هندي ها در سفري كه قرار است به زودي به ايران انجام دهند، قصد دارند موضوع بازگشت به ميدان گازي فرزاد و احياي خط لوله صلح را مطرح كنند.

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه اكونوميك تايمز از دهلي نو، يك مقام ارشد وزارت نفت هند قرار است در صدر يك هيات اقتصادي متشكل از مديران صنعتي اين كشور بزودي از ايران ديدن كند و در مورد احياي خط لوله صلح با مقامهاي ايراني مذاكره مي كند.

توسعه اين خط لوله مدتهاست در خاك ايران به پايان رسيده اما بخش پاكستاني آن پيشرفت چنداني نداشته و مقام هاي اين كشور مدام از فشار آمريكا روي توسعه آن به دليل تحريم هاي غرب عليه ايران سخن مي گويند.

البته مقام هاي ايراني هم هميشه اين ادعا را تكذيب كرده و معتقدند كه توسعه اين خط لوله ربطي به وضع سياسي ايران نداشته و ندارد.

گزارشها حاكي از آن است كه هند به دليل نياز بسيار زياد خود به منابع انرژي قصد دارد اين پروژه را كه سالهاست بر زمين مانده دوباره احيا كند.

دليل اين علاقه هندي ها به احياي خط لوله انتقال گاز حاصل از فعاليتهاي استخراج گاز از بلوك گازي فرزاد ايران است كه كنسرسيومي متشكل از شركت ملي نفت هند و ONGC VIdesh در سال ٢٠٠٨ ذخاير عظيم گاز طبيعي را در آن كشف و ميدان را براي توسعه ١٢ تريليون و ٨٠٠ ميليارد فوت مكعب گاز آماده بهره برداري كرد.

اما توسعه اين پروژه عظيم به دليل تحريم ها متوقف شد. با توجه به شرايط جديد سياسي در ايران و توافق هسته اي تهران و گروه كشورهاي ١+٥، هند دوباره مي خواهد به اين بلوك بازگردد و فعاليتهاي اكتشاف و استخراج گاز طبيعي را از سر گيرد. تا قبل از تحريم ها، اين كنسرسيوم هندي بيش از ٩٠ ميليون دلار در آن صرف مطالعات اكتشافي كرده بود.

اين مقام هندي كه قرار است در سفر به ايران حضور داشته باشد و در اين گزارش نامي از وي برده نشده بود، در مورد اهداف اين سفر گفت: ما بايد بفهميم كه آنها (ايرانيان) به دنبال چه هستند و اينكه ما چطور مي توانيم همه چيز را توسعه دهيم. ما بايد طرح خود را در مورد بلوك فرزاد ارائه دهيم. بايد همه راههاي استخراج گاز را از اين ميدان بررسي كنيم. اين مسئله مي تواند شامل مذاكرات در مورد ساخت خط لوله از ايران به پاكستان هم بشود.

در ديدار سه ماه پيش يك هيات ايراني از هند، صحبت از احياي اين ميدان توسط شركتهاي هندي به ميان آمد. برهمين اساس هندي ها در صدد برآمدند تا برنامه اي در اين باره تدوين كنند.

به گفته وي، پروژه خط لوله صلح ايران ـ پاكستان ـ هند هم مانند توسعه بلوك فرزاد بعد از تحريم هاي آمريكا از سوي هنديها كنار گذاشته شد. پس از تحريم ها هند مجبور شد به فكر خط مستقل انتقال گاز از تركمنستان از طريق تركمنستان و پاكستان بيفتد.

ساخت اين خط لوله باوجود سالها مذاكره ميان هند و پاكستان هنوز به مرحله اي نرسيده كه كنسرسيومي براي ساخت و نگهداشت آن مشخص شود. براي هند خط لوله واردات گاز از ايران و تركمنستان هرگز از چند اعلاميه از سوي مقامات رسمي فراتر نرفته است. به جز ايران و تركمنستان، هند در فكر ايجاد خط لوله براي انتقال گاز طبيعي از قزاقستان، روسيه و ميانمار هم هست.

هند نزديك به ٨٠ درصد از نفت خام مورد نياز خود و چيزي نزديك به يك سوم از نيازخود را به گاز طبيعي وارد مي كند. قيمتهاي بالا و محدوديتهاي ظرفيتي واردات اين كشور را محدود كرده است.

كاهش شديد قيمت نفت در بازارهاي جهاني طي سال گذشته ميلادي از طرفي، و راحتي انتقال گاز و نفت توسط خطوط لوله از طرف ديگر مي تواند مصرف گاز اين كشور را افزايش دهد. گاز در مقايسه با نفت، سوختي بسيار پاكتر به شمار مي رود. چندين نيروگاه برق بويژه در جنوب هند به دليل نبود گاز ارزان و يا كمبود آن از فعاليت بازمانده اند.

اقتصام(1)2022**1558