۸ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8168776
T T
۰ نفر
انتشار گزارش اطلاعاتی جدید در خصوص فتنه انگیزی برخی کشورهای عربی در عراق ......................................................................
بغداد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/07/86 خارجی.سیاسی.امنیتی.عراق.اعراب.
یک گزارش اطلاعاتی تازه در عراق بیانگر این نکته است که برخی کشورهای عربی همچنان برای فتنه انگیزی در این کشور تلاش می کنند.
این گزارش که در برخی سایت های اطلاع رسانی عراق منتشر شده، حاکیست: کشورهای عربستان، اردن، مصر و امارات برای ایجاد فتنه بین شیعیان و درگیر کردن آنها با یکدیگر تلاش می کنند.
این گزارش قتل شماری از نمایندگان آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق در "بصره" و "دیوانیه" را نمونه ای از توطئه های این کشورها برای فتنه بین شیعیان عراق ذکر کرده است.
بنا بر این گزارش، توطئه یاد شده را کشور امارات طراحی و تامین هزینه مالی آن را عربستان بر عهده گرفته و یک کشور دیگر که نامش فاش نشده مسوولیت اجرای آن را عهده دار شده است.
بر اساس گزارش یاد شده، روی این طرح بیش از 6 ماه کار اطلاعاتی انجام شده و هدف نهایی آن قتل آیت الله سیستانی و سپس متهم کردن گروه "صدر" به رهبری "مقتدا صدر" به انجام این جنایت است.
هدف این توطئه، آن گونه که در گزارش ذکر شده "درگیر کردن بلند مدت پیروان مقتدا صدر و آیت الله سیستانی و تضعیف حوزه علمیه نجف اشرف و انحلال کامل آن" است.
یک منبع دولتی در وزارت امنیت ملی عراق گفته است: عربستان مبلغ یک میلیارد دلار برای اجرای این طرح اختصاص داده و سه کشور کوچک هم مرز عراق نیز با نفوذ عناصر اطلاعاتی خود مسوول اجرای آن شده اند.
گزارش سری دیگری که پایگاه خبری "شرق پرس" آن را منتشر کرده، حاکیست که از زمان اعلام نظام فدرالیسم در جنوب عراق در سال گذشته توسط مجلس اعلای اسلامی عراق به رهبری "عبدالعزیز حکیم"، فعالیت دستگاه های اطلاعاتی در این مناطق گسترش یافته است.
بر اساس این گزارش، امارات عربی متحده یکی از کشورهایی است که درصدد طراحی فتنه "شیعی - شیعی" در جنوب عراق است.
این گزارش می افزاید: امارات امیدوار است که از طریق ایجاد این فتنه بتواند قدرت دولتی را در سه استان بصره، ذیقار و میسان کمرنک کند.
این گزارش افزوده است که این کشورها از یک سال گذشته درصدد اجرای این نقشه بودند اما با توجه به بیماری "عبدالعزیزحکیم" و بستری بودن وی، اکنون شرایط برای اجرای نقشه این کشورها مهیا شده است.
گزارش ادامه داده است که اقدام سریع مجلس اعلای اسلامی عراق در جایگزینی "سیدعمار الحکیم" به جای پدرش، آزادی عمل را از این کشورها برای اجرای نقشه خود گرفته است.
این اولین بار نیست که کشورهای عربستان، مصر، اردن، سوریه، امارات به تلاش برای فتنه انگیزی در عراق متهم می شوند.
پیشتراین کشورها به تلاش برای براندازی دولت منتخب "نوری المالکی" و جایگزین کردن "ایاد علاوی" متهم شده بودند.
نوری المالکی و بسیاری از سیاسیون عراق از این فتنه پرده برداشته و به ایاد علاوی هشدار داده بودند که فریب این توطئه ها را نخورد و آینده سیاسی خود را بر باد ندهد.
خاورم/2291/252/1158/1366 شماره 023 ساعت 09:59 تمام
۰ نفر