۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۸:۵۱
کد خبر: 81683908
T T
۰ نفر

كابل های زیردریایی گوگل جایگزین ماهواره ها

۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۸:۵۱
کد خبر: 81683908
كابل های زیردریایی گوگل جایگزین ماهواره ها

تهران-ایرنا-در چند سال اخیر تقریبا تمام تبادلات اطلاعات بین قاره ای اینترنت از طریق كابل های زیردریایی انجام می شود و این كابل ها عملا جای ماهواره ها را گرفته اند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، شركت گوگل نیز از قافله عقب نمانده و با همكاری مجموعه ای از شركت های ارتباطی آسیایی در یك پروژه عظیم به نام Faster سرمایه گذاری كرده است تا بین ژاپن و آمریكا ارتباط مستقیمی از طریق كابل فیبر نوری برقرار كند.

این كابل از 6 جفت فیبر نوری تشكیل شده است و هر فیبر100 طول موج را با قابلیت 100 گیگابایت اطلاعات در هر ثانیه در اختیار می گذارد. بدین ترتیب ظرفیت مخابراتی كابل معادل 6 ترابایت اطلاعات در هر ثانیه است. این ظرفیت 10 میلیون بار سریع تر از یك مودم پرسرعت عادی است.

در ادامه واقعیت های جالبی را درباره ارتباطات زیردریایی بیان می كنیم كه تا كنون كمتر در رسانه ها به آن پرداخته شده است:

1- در حدود 99 درصد از تبادل اطلاعات بین قاره ای اینترنت از طریق كابل های زیردریایی انجام می شود؛ این در حالی است كه تا سال 1995 تقریبا نیمی از این ارتباطات توسط ماهواره ها برقرار می شد.

2- كابل های زیردریایی باید فشار 8 كیلومتر آب اقیانوس را تحمل كنند؛ تحمل چنین فشاری مانند این است كه یك فیل روی انگشت شصت شما بایستد!

3- فیبرنوری تشكیل دهنده كابل های زیردریایی از شیشه خالص به قطر موی انسان ساخته می شود و سپس درون یك لفاف فلزی قرار می گیرد تا فشار بسیار زیاد آب را تحمل كند.

4- فیبر نوری مورد استفاده در پروژه اخیر گوگل، درون یك تركیب ژله ای قرار دارد تا در صورت آسیب دیدن كابل، از برخورد آب با فیبر جلوگیری شود. سپس درون یك لفاف فلزی و پس از آن درون لفافی از جنس مس قرار گرفته است تا علاوه بر مقاومت در برابر فشار، امكان انتقال جریان الكتریكی موردنیاز برای تقویت كننده های سیگنال را فراهم كند. لایه بیرونی كابل نیز از جنس پلی اتیلن است تا از ورود آب اقیانوس به لایه های زیرین جلوگیری كند.

5- كابل های زیردریایی در نزدیكی آب های ساحلی، با استفاده از لفاف های فلزی، لایه های آسفالت و ریسمان های پلاستیكی تقویت می شود تا در برخوردهای احتمالی، دچار آسیب نشود.

6- كابل های زیردریایی قادرند تا 80 ترابایت اطلاعات را درهر ثانیه منتقل كنند. این ظرفیت معادل ظرفیت 2100 دی وی دی (با ظرفیت 4.7 گیگابایت) در هر ثانیه است.

7- كوسه ها و سایر آبزیان تا سال 2006 تنها مسئول یك درصد از آسیب های وارده به شبكه های كابلی زیردریایی بوده اند.

8- اولین ارتباط كابلی زیردریایی در سال 1851 یعنی 20 سال قبل از این كه الكساندر گراهام بل اختراع تلفن را به ثبت برساند، در كانال انگلیس راه اندازی شد.

پروژه ارتباطی جدید گوگل با عنوان Faster با بودجه 300 میلیون دلاری كه با همكاری مجموعه شركت های مخابراتی East Asian تامین خواهد شد، یك خط ارتباطی مستقیم بین ژاپن و ایالات متحده برقرار می كند كه امكان مخابره اطلاعات را با حداكثر سرعت 60 ترابایت بر ثانیه در اختیار می گذارد.

این پروژه چندی قبل آغاز شده و قرار است در سال آینده میلادی به بهره برداری برسد.

علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر