۶ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8168358
T T
۰ نفر
معاون رییس جمهوری عراق : نیازی به وارد کردن طرح از خارج نداریم ..............................................................
دمشق، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/07/86 خارجی.سیاسی.سوریه.عراق.عبدالمهدی.مصاحبه.
"عادل عبدالمهدی" معاون رییس جمهوری عراق گفت: قانون اساسی عراق مبنایی مشخص در مورد امکان برقراری نظام فدرالیته در این کشور قرار داده است و نیازی به وارد کردن طرح از خارج نیست .
به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالمهدی این مطلب را پنجشنبه شب در یک نشست خبری در دمشق و در پاسخ به پرسشی در مورد طرح کنگره ی آمریکا برای تجزیه ی عراق به سه منطقه ی مستقل در قالب یک نظام فدرالی عنوان کرد.
وی تصریح کرد: عراق تا هزاران سال دیگر یکپارچه خواهد ماند و هیچ تصمیم خارجی قادر نیست، به وحدت ملی این کشور آسیبی وارد آورد.
معاون رییس جمهوری عراق افزود: مسایلی از این دست در مجلس و هیات دولت عراق و در چارچوب قوانین این کشور بررسی می شود و ملت عراق از طریق نمایندگان خود تصمیم خواهد گرفت. پس جای نگرانی در این زمینه نیست.
عبدالمهدی، در این باره که آیا با اجرای طرح فدرالی در عراق، امکان ورود این کشور به ورطه ی جنک داخلی پیش نمی آید، گفت: "خطر جنک داخلی کاملا برطرف شده است و اساسا ساختار اجتماعی عراق اجازه نمی دهد که جنک داخلی در این کشور رخ دهد".
وی تصریح کرد: "اکنون بررسی عمیقی در پارلمان عراق در مورد نظام فدرالی و چگونگی اجرای آن، بدون ضربه زدن به یکپارچگی عراق، وحدت ملی، حاکمیت و استقلال این کشور و در چارچوب حفظ حقوق اقلیت ها صورت می گیرد".
معاون رییس جمهوری عراق در مورد بررسی این مساله با مقامات سوری، گفت: "موضوع از دهه ی 90 قرن گذشته ی میلادی با مسوولان سوری در میان گذارده شده است. ما، در دوران رژیم صدام در این باره با برادران سوری رایزنی داشتیم، آنان دیدگاه خاص خود را دارند که آن را محترم می شماریم. ما نیز دیدگاه خود را داریم".
وی که پس از ملاقات با "فاروق الشرع" معاون رییس جمهوری سوریه، به پرسش های خبرنگاران پاسخ می گفت، این دیدار را جدی، عمیق و بسیار صمیمانه و برادرانه توصیف کرد.
معاون رییس جمهوری عراق افزود: "سوریه برای کمک به عراق تمایل جدی دارد، همچنان که عراق خواهان همکاری جدی با سوریه در زمینه های مختلف است".
عبدالمهدی خاطرنشان کرد: "ما از سوریه می خواهیم که به همه ی تعهدات خود در قبال ما عمل کند. عراق نیز به تمامی تعهدات خود در قبال سوریه پایبند است".
معاون رییس جمهوری عراق همچنین به رایزنی با همتای سوری خود در مورد طرح آشتی ملی در عراق، اشاره و اضافه کرد: "عراق در این زمینه به هر گونه تلاش سازنده نیازمند است".
وی افزود: "ما برای مذاکره با هر طرفی آمادگی داریم مشروط بر اینکه سلاح خود را بر زمین بگذارد. وجود گروه های شبه نظامی و دیگر گروه هایی که تحت عناوین مختلف مسلح هستند، دیگر قابل پذیرش نیست، بویژه پس از برگزاری انتخابات و تشکیل پارلمان".
عبدالمهدی از پیشرفت روند گفت وگو برای تحقق آشتی ملی در عراق خبر داد و گفت: "فرایند سیاسی در کشور رو به گسترش است و بسیاری از گروه های مسلح که در گذشته با دولت درگیر بودند، اکنون در کنار دولت مبارزه می کنند".
معاون رییس جمهوری عراق، در عین حال بر ضرورت تلاش و نیز نرمش بیشتر برای جذب این گروه ها و حل و فصل اختلافات تاکید ورزید.
عبد المهدی گفت: "ما خواهان آشتی ملی هستیم، ما نمی خواهیم با دیگران از جمله "بعثی ها" دشمنی داشته باشیم".
وی افزود: "ما خواهان دوستی با همه ی کشورهای جهان هستیم و در تمامی دیدارهایمان با مسوولان آمریکایی بر روابط دوستانه با کشورهای همجوار از جمله ایران و سوریه تاکید می کنیم".
معاون رییس جمهوری عراق در مورد عقب نشینی نیروهای خارجی از این کشور گفت: "وجود نیروهای آمریکایی در عراق، در چارچوب موافقت دولت این کشور است و در صورت درخواست دولت عراق، این نیروها باید عقب نشینی کنند و در این زمینه تعهدات بین المللی وجود دارد".
وی، در مورد حضور خیل پناهجویان عراقی در سوریه، نیز گفت: "تلاش گسترده یی از سوی دمشق و بغداد در جریان است و این مساله، از جمله محورهای مذاکرات با مقامات سوری بود".
عبد المهدی تصریح کرد: "ما خواهان اتخاذ بهترین تدابیر برای بهبودی شرایط عراقی ها در سوریه هستیم و در عین حال تاکید داریم که حضور آنان نباید پیامد اقتصادی بر سوریه و اوضاع این کشور داشته باشد. ما بر دشواری شرایط سوریه و نیاز این کشور به همکاری عراق و جامعه بین المللی در این زمینه، واقفیم".
معاون رییس جمهوری عراق بعد از ظهر پنجشنبه در صدر هیاتی برای دیداری سه روزه وارد دمشق شد.
خاورم 5 / 2131 / 2133 / 290 شماره 003 ساعت 02:03 تمام
۰ نفر