۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰
کد خبر: 81675369
T T
۰ نفر
كشاورزي در جهت محوريت در توسعه كردستان نيازمند حمايت و برنامه ريزي است

سنندج - ايرنا- نمايندگان اتحاديه ها و تشكل هاي كشاورزي كردستان تاكيد كردند اگر كشاورزي مي خواهد محوريت توسعه در استان كردستان باشد مسوولان بايد مشكلات اين حوزه را به صورت جدي مورد بررسي قرار دهند و براي آن راهكار عملي ارايه نمايند.

به گزارش خبرنگار ايرنا كارگروه آب، كشاورزي و محيط زيست كردستان شامگاه سه شنبه به رياست معاون اقتصادي استاندار كردستان و با حضور جمعي از نمايندگان تشكل هاي كشاورزي در استانداري برگزار شد و در آن راهكارهاي توسعه و تقويت بخش كشاورزي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

رئيس نظام صنفي كشاورزي استان كردستان در اين جلسه با بيان اينكه 12 هزار كشاوز عضو اين تشكل هستند خواستار قرار گرفتن كشاورزان در زير پوشش بيمه تامين اجتماعي شد و گفت: با اصلاح قانون تامين اجتماعي مي توان جمعيت زيادي از كشاورزان را زير پوشش بيمه برد.

عبدالله فرجي همچنين به محوريت كشاورزي در توسعه استان اشاره كرد و افزود: نياز به ايجاد صنايع تبديلي بخش كشاورزي براي حذف واسطه ها و دلالان از اين عرصه هستيم.

وي بر تسهيل در صادرات محصولات كشاورزي نيز تاكيد كرد و گفت: نظام صنفي آمادگي تسهيل گري در امر صادرات را دارد به شرطي كه دولت بسترهاي آن را فراهم كند.

او افزايش ميزان اعتبارات بخش كشاورزي، تعامل و همكاري بيشتر بانك ها با كشاورزان و معاف كردن كشاورزان از پرداخت هزينه نصب كنتورهاي هوشمند را از ديگر خواسته هاي كشاورزان كردستاني ذكر كرد.

معاون اقتصادي و امور منطقه اي استاندار كردستان در اين جلسه قول داد اين مطالب را به نهاد رياست جمهوري منتقل كند و در سفر هيات دولت به كردستان با دعوت يكي از نمايندگان كشاورزان اين موضوعات در محضر رئيس جمهوي ارايه شود.

رئيس انجمن سيب زميني كاران كردستان نيز در اين جلسه بر اختصاص سهم آب كشاورزي استان از محل سدها تاكيد كرد و گفت: بايد نظارت بيشتر بر تخصيص اب كشاورزي در استان شود.

محمدرحيم نيازي خواستار انتقال آب سدهاي استان به دشت هاي قروه و دهگلان شد و افزود: اين منطقه اكنون با مشكل جدي كم آبي روبرو است.

وي به فرسودگي ماشين آلات كشاورزي استان نيز به عنوان يكي از مهمترين مشكلات كشاورزان اشاره كرد و پيشنهاد داد تسهيلات بانكي ارزان قيمت در اختيار كشاورزان قرار گيرد تا ماشين آلات خود را نو كنند.

يكي از نمايندگان كشاورزان نيز در اين جلسه خواستار تدوين سند توسعه بخش كشاورزي در كردستان شد و گفت: اگر براساس برنامه و سند پيش برويم بخش كشاورزي با مشكل مواجه نمي شود و توسعه مي يابد.

صالح محمدي با بيان اينكه بيكاري يكي از مهمترين مشكلات كردستان است افزود: با تبديل اراضي كشاورزي استان به آبي مي توان اشتغال پايدار ايجاد كرد.

وي همچنين پيشنهاد داد باتوجه به كم آبي محصولاتي مانند چغندرقند كه آب كمتري نياز دارد در استان كشت شود و در كنار آن كارخانه توليد قند نيز احداث كنند.

نايب رئيس نظام صنفي كشاورزي كردستان نيز خواستار تعامل و همكاري بيشتر بانك ها در جهت بخشودگي سود تسهيلات كشاورزان شد و گفت: با وضعيت وخيم كشاورزي، كشاورزان قادر به پرداخت سود تسهيلات نيستند.

سد حسن رحيمي همچنين سودهاي بالاي 20 درصد تسهيلات بانكي را منجر به بروز مشكلات فراواني براي كشاورزان دانست و پيشنهاد داد از محل صندوق توسعه ملي تسهيلات 10 درصد به كشاورزان پرداخت كنند.

رييس اجرايي خانه كشاورز كردستان نيز نبود برنامه ريزي را از دلايل مهم بروز مشكلات فعلي بخش كشاورزي كردستان دانست و گفت: در دولت قبل آمارهاي واقعي نبود و برنامه ريزي ها نيز با استناد به آمار غيرواقعي انجام مي شد و اين موضوع آسيب هاي فراواني به بخش كشاورزي زد.

سعيد احمدپناه پيشنهاد داد شوراي هماهنگي كشاورزي در استانداري كردستان با حضور دستگاه هاي مرتبط با حوزه كشاورزي به منظور رفع مسايل و مشكات اين بخش تشكيل شود.

وي گفت: در ميان بانك ها نيز تنها بانك كشاورزي با كشاورزان همكاي مي كند و از اين رو پيشنهاد مي كنيم با افزايش ميزان اعتبارات و اختيارات بانك كشاورزي تمام تسهيلات مربوط به بخش كشاورزي در اختيار بانك كشورزي قرار گيرد.

حسن محمدي از اعضاي خانه كشاورز كردستان نيز در اين جلسه درآمد ماهانه يك كشاورز را اكنون حدود 3 مليون ريال ذكر كرد و گفت: اين رقم زير خط فقر است و جوابگوي هزينه ها نيست.

حسن محمدي خواستار تجديد نظر در سود تسهيلات بانكي بخش كشاورزي شد و افزود: دولت بايد از كشاورزان به منظور توليد بيشتر با اختصاص تسهيلات ارزان قيمت كمك كند.

عبدالرحمان علوي ديگر نماينده كشاورزان نيز در پايان اين جلسه خواستار حذف نگاه سياسي به حوزه اقتصادي استان كردستان شد و پيشنهاد داد كارگروه هاي اقتصادي در اين راستا در استان تشكيل شود.

وي همچنين بر رفع مشكلات مربوط به تامين آب كشاورزي در استان تاكيد كرد و افزود: اولويت در تامين آب بايد كشاورزان استان كردستان باشد.ك/4

1904/3033