۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۵۷
کد خبر: 81673070
T T
۰ نفر
راديو واتيكان: بهبود روابط با ايران براي غرب سودمند است

رم - ايرنا - راديو واتيكان مركز مذهب كاتوليك با تاكيد بر اينكه بهبود روابط با ايران به نفع غرب خواهد بود، اعلام كرد: امكان رسيدن به يك توافق هسته اي در وين ميان قدرت هاي بزرگ و ايران، تا فردا (سه شنبه) وجود دارد.

به گزارش ايرنا راديو واتيكان افزود: مذاكرات هسته اي در وين در آستانه يك توافق تاريخي ميان قدرت هاي بزرگ و تهران جدي تر شده و محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران نيز ضمن تاكيد بر اينكه طرفين در مذاكرات تاكنون به اين اندازه نزديك به توافق نبوده اند، وعده مقابله با داعش در منطقه خاورميانه را نيز داد.

متئو برسان تحليلگر سياسي و كارشناس منطقه در گفت و گو با اين راديو، اظهار كرد توافق هسته اي براي ايران يك معناي راهبردي كه رييس جمهوري ايران نيز بر آن متمركز شده است تا به منافع ژئوپليتيكي جمهوري اسلامي احترام گذاشته شود و حافظ آن باشد، بنابراين در ايران انگيزه رسيدن به توافق براي به رسميت شناخته شدن برنامه هسته اي وجود دارد.

وي افزود: بي ترديد ازسرگيري و بهبود روابط با تهران حتي از نظر اقتصادي به نفع غرب خواهد بود. زيرا اگر بتوان اين مذاكرات را به نتيجه رساند، چشم اندازهاي بزرگي براي غرب باز مي شود، زيرا ايران مي تواند عملا كاتاليزور مجموعه اي از سرمايه گذاري ها باشد و فرصت هاي زيادي را عرضه كند، بنابراين بهبود روابط با اين كشور نه تنها باعث تعادل ژئوپليتيكي در منطقه مي شود، بلكه چشم انداز بزرگ براي سرمايه گذاري كشورهاي غربي خواهد بود.

برسان در پاسخ به اين پرسش كه «آيا غرب آماده لغو تحريم ها است؟» گفت: اين نكته در روز توافق معلوم مي شود. روشن است كه ايراني ها خواهان لغو فوري و نه تدريجي تمامي تحريم ها بلافاصله پس از توقف برنامه هسته اي هستند و اين يكي از موضوعات پرتنش توافق است و من عقيده دارم يكي از جنبه هايي است كه مي توان فهميد آيا مي توان به توافق رسيد؟

وي در خصوص بازرسي از سايت هاي ايراني افزود: گشايش درها (تاسيسات هسته اي) برروي ناظران با دسترسي به سايت هاي نظامي دو موضوع متفاوت است. يقينا پايگاه نظامي مربوط به حاكميت دولت مي شود و ايران مي تواند در اين باره مقاومت كند و گشايش تمام سايت ها حتي پايگاه هاي سري يك موضوع حساس است.

برسان در پاسخ به اين پرسش كه «آيا در صورت توافق، ايران آماده است تا عليه داعش متحد شود»، افزود: ايران اعلام آمادگي براي مقابله با داعش را كرده و پيشتر نيز در عراق فعال بوده است، بنابراين داشتن تهران بطور رسمي تر در داخل ائتلاف ضد داعش مهم است با اينكه اهداف استراتژيكي متفاوتي وجود دارد. براي مثال در سوريه برخي كشورهاي عضو ائتلاف، مانند تركيه و عربستان خواهان واژگوني رژيم بشار اسد هستند به همين دليل منافع متفاوتي دارند، اما در عراق انگيزه براي ثبات تمام منطقه وجود دارد، زيرا داعش مي تواند تهديدي براي خود ايران نيز باشد.

اروپام*461**1485**1516