۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81672836
T T
۰ نفر
دو اثر تاریخی تركیه در فهرست میراث جهانی یونسكو قرار گرفت

آنكارا- ایرنا- وزارت خارجه تركیه با صدور اطلاعیه ای از جایگیری خرابه های شهر تاریخی افسس و نیز برجهای قلعه شهر دیاربكر تركیه در لیست میراث جهانی یونسكو ابراز خرسندی كرد.

به گزارش ایرنا از آنكارا، در اطلاعیه صادره از سوی وزارت خارجه تركیه آمده است، تركیه در زیر چتر یونسكو به استفاده از قدرت نرم خود در زمینه فرهنگی ادامه خواهد داد.

در این اطلاعیه با اشاره به اینكه تركیه در سال 2013 با كسب 121 رای در كمیته میراث جهانی یونسكو جای گرفت افزود: در حال حاضر 15 اثر از تركیه در لیست میراث جهانی جای دارد.

افسوس و یا افسس یكی از شهرهای ایونیا در آناتولی باستان بود كه ویرانه های آن به عنوان مركز گردشگری و باستان شناسی در سه كیلومتری جنوب شهر سلجوق وابسته به استان ازمیر قرار دارد.

جاذبه‌های گردشگری این شهر، همه ساله جهانگردان بسیاری را به این منطقه جذب می‌كند. «افسوس» میزبان یكی از هفت كلیسای آسیا در كتاب «مكاشفه یوحنا» در «عهد جدید» بوده است و شاید انجیل یوحنا در این محل به رشته تحریر درآمده باشد.

برخی بر این باورند كه «هفت خفتگان افسوس» (در قرآن: أصحاب الكهف)، كه مسیحیان و مسلمانان آنها را مقدس می‌دانند، در این شهر زندگی می‌كردند و در غاری نزدیك به آن، سالهای بسیار به خواب رفته‌اند. كشف بسیاری از اسناد مربوط به مسیحیت و مذاهب پیشین، «افسوس» را در زمره مهم‌ترین بقایای تاریخی قرار داده‌است.

در افسوس منزلی كه گفته می شود مدتی منزل حضرت مریم بود قرار دارد و این مكان یكی از مهمترین اماكن مقدس مسیحیان بشمار می رود و سالانه میزبان صدها هزار مسیحی از اقصی نقاط جهان است.

شهر دیاربكر (آمد) دارای برج و باروی تاریخی استواری است كه مربوط به دوره امپراتوری روم شرقی است. نام دیار بكر یا سرزمین بكر از زبان عربی مشتق شده و به عرب‌های قبیله بكر بن وائل اشاره می‌كند كه در اوایل آمدن اسلام در قرن هفتم میلادی در این منطقه سكنا گزیدند.

این شهر بزرگترین شهر كردنشین تركیه است.

خرابه های شهر تاریخی افس و نیز برجهای قلعه شهر دیاربكر در سی و نهمین نشست كمیته میراث جهانی در شهر بن به اتفاق آراء در لیست میراث جهانی جای گرفت.

خاورم**2012*1579