۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۳
کد خبر: 81671668
T T
۰ نفر
دهياري‌ها بايد به يك نهاد خودكفا تبديل شوند

زنجان - ايرنا - استاندار زنجان گفت: دهياري‌ها با هدف تبديل شدن به يك نهاد خودكفا ايجاد شده اند و بنانيست در دراز مدت فقط با منابع دولتي اداره شوند.

جمشيد انصاري روز يكشنبه در جمع دهياران منتخب استان زنجان افزود: دهياري‌ها در كنار شوراهاي اسلامي روستا توانستند خلا حاضر نبودن مسوولان دولتي در روستاها را پر كنند.

وي يادآورشد: بناست مردم روستا همانگونه كه مردم درشهر هزينه زندگي و خدمات را پرداخت مي كنند، هزينه دريافت برخي خدمات از سوي دهياري‌ها را تقبل كنند.

انصاري اظهار كرد: مي توان براي بهبود خدمات ارايه شده در روستا‌ها بخشي از اين اعتبارات را از سوي مردم تامين كرد و بخشي نيز از طريق كمك‌هاي دولتي اختصاص داده مي شود.

استاندار زنجان گفت: سال گذشته نزديك به 330 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي پروژه‌هاي عمراني در اختيار دهياري‌هاي استان قرار گرفت در حالي كه كل بودجه عمراني اين استان به 980 ميليارد ريال مي رسيد.

وي خاطر نشان كرد: از سوي ديگر 120 ميليارد ريال نيز از اعتباري مجزا در پايان سال به دهياران اختصاص يافت كه مجموع اعتبارات اين بخش به 450 ميليارد ريال رسيد.

انصاري ادامه داد: اين درحالي است كه دهياران از اين اعتبارات براي اجراي پروژه هاي عمراني استفاده نكردند و اعتبار در حساب آنها باقي ماند.

استاندار زنجان با بيان اينكه نگرش مردم شهربه پول نسبت به روستاييان به جهت دشواري كسب آن متفاوت است، گفت: همين تفاوت در نگرش سبب شده است كه روستاييان پولي را كه به دست مي آورند صرف كارهاي ضروري همچون ازدواج فرزندانشان كنند در حالي كه اين نگرش در شهر وجود ندارد.

وي افزود: وجود همين نگرش در ميان دهياران نيز سبب شده است كه از اعتبارات عمراني اختصاص يافته، براي اجراي پروژه‌هاي مختلف و بهبود وضعيت‌ روستاها استفاده نكنند.

انصاري با بيان اينكه مجموع‌ يك هزار و 700 پروژه براي بهبود وضعيت روستاها در سال 93 تعريف شده بود كه اعتبار مورد نياز آن سرجمع به 420 ميليارد ريال مي رسيد، يادآورشد: اين درحالي است كه اعتبار اختصاص يافته به دهياران بيش از بودجه مورد نياز براي اجراي كامل اين پروژه بود.

استاندار زنجان تصريح كرد: از اين پس در صورتي كه دهياران اعتبارات خود براي اجراي پروژه‌هاي عمراني هزينه نكنند، اعتبار تخصيص يافته بازگردانده و به ساير روستاهايي كه در اجراي پروژه‌ها فعال هستند، تخصيص داده مي شود.

**مشاغل حوزه خدمات در روستاها توسعه پيدا كند

وي اظهار كرد: دهياران از سوي ديگر بايد براي توسعه خدمات و مشاغل خدماتي در سطح روستاها تلاش كنند تا وضعيت معيشتي روستاييان از اين طريق بهبود پيدا كند.

انصاري با بيان اينكه فقط 15 درصد اقتصاد روستاهاي اين استان از طريق مشاغل خدماتي فعاليت مي كند، گسترش مشاغل خدماتي را بستري براي هزينه كرد پول در اختيار روستاييان در خود روستا و جلوگيري از صرف هزينه كلان براي دريافت خدمات در شهر برشمرد.

** روستاييان در مصرف بهينه آب در بخش كشاورزي تلاش كنند

استاندار زنجان گفت: به هيچ عنوان مشكل مربوط به آب شرب در روستا مربوط به امكانات، اعتبار، لوله كشي نيست و مشكل در تامين منبع آب است.

وي تاكيد كرد: پس از پيروزي انقلاب، روستايي وجود ندارد كه دولت براي تامين آب شرب آن اقدام نكرده باشد.

انصاري تصريح كرد: روستاييان در حوزه كشاورزي بي مهابا براي تامين منافع اندك و موقت شخصي از منابع آب استفاده مي كنند و همين موضوع منجر به تمام شدن منابع آبي موجود مي شود.

استاندار زنجان گفت: از سوي ديگر زماني كه آبي براي شرب روستاييان نيز اختصاص مي يابد، آنان همين منبع را صرف آبياري باغچه و گياهان مي كنند و همين موضوع بر روند اتمام منابع آب دامن مي زند.

وي افزود: دهياران بايد براي توجيه اهالي روستا اقدام و آنان را نسبت به شيوه‌هاي درست و بهينه از منابع آب آگاه كنند.

**طرح هادي، مديريت پسماند و نظارت بر ساخت و ساز اولويت برنامه‌ها در روستاها

انصاري يادآورشد: دهياران بايد به سرعت براي اجراي طرح‌هاي هادي تصويب و طراحي شده در روستاها اقدام كنند.

استاندار زنجان اجراي طرح هادي، مديريت پسماند و نظارت بر ساخت و ساز پروژه‌هاي عمراني را از اولويت‌هاي كاري در روستاها خواند و گفت: بايد حداقل فضاي بهداشتي و مناسبي در روستاها ايجاد شود.

وي خاطرنشان كرد: در كنار اين مسايل بايد روستاييان را براي آغاز كسب و كار جديد تشويق كرد.

انصاري ادامه داد: اين كسب و كار جديد مي تواند در حوزه گردشگري و خدمات مورد نياز روستاييان باشد تا اهالي علاوه بر آنكه از وجود آن منتفع مي شوند، از هزينه كرد مضاعف براي دريافت خدمات در ديگر مناطق از جمله‌ شهرها خودداري و سرمايه در دست خود را صرف بهبود معشيت روستاي خود كنند.

در پايان اين نشست دهياران فعال و موفق اين استان تجليل شدند.

3001/6085