۱۱ تیر ۱۳۹۴، ۸:۴۴
کد خبر: 81667859
T T
۰ نفر

شتر سواري را در مسير بانه – سقز تجربه كنيد

۱۱ تیر ۱۳۹۴، ۸:۴۴
کد خبر: 81667859
شتر سواري را در مسير بانه – سقز تجربه كنيد

سنندج-ايرنا-حضور دو شتر سفيد و قهوه اي رنگ در مسير بانه – سقز نظر هر رهگذر سواره و پياده اي را به خود جلب كرده است، اين حيوان اهلي كه كوير ماوا و مكان زندگيش است همراه سه شتربان شيرازي به كردستان آمده اند.

به گزارش ايرنا اين سه نفر كه از اهالي مرودشت شيراز هستند و از لحاظ ايل و طايفه نسبشان به قشقايي ها بر مي گردد اين دو شتر را آورده اند تا هم درآمدي كسب كنند و هم موجب شادي و خوشحالي مردم كردستان شوند.
اين مطلب را مهدي مختاري يكي از شتربانان به خبرنگار ايرنا گفت و ادامه داد: جاهاي زيادي از ايران رفته ايم و اين شترها را با خود برده ايم كه از جمله مي توان به تهران،قشم،همدان و بندرعباس اشاره كرد.
با وي كه هم سخن مي شوي از علاقه اش به شتر مي گويد و به شترباني و از شغلش كه مي پرسم مي گويد: شتر داري و شترباني را انتخاب كرده ام.
او آب و هواي كردستان را خوب و مناسب و مردمانش را خونگرم توصيف مي كند و از مردم مي خواهد تا مهمان آنان شوند تا هم با 'آيفا' و 'سالار' كه نام شترهايشان است آشنا شوند و شتر سواري كنند و مبلغ 5 هزار تومان هم به وي بدهند.
مي پرسم شتر جايش مكان هاي گرم و كويري است اينجا مشكلي نخواهند داشت: جواب مي دهد مشكلي پيش نخواهد آمد شتر با اين آب و هوا سازگار است.
از غذايي كه به شترها مي دهد سوال مي كنم مي گويد: يونجه و كاه به آنها مي دهيم و دوستان ديگرش به نام هاي حسين مختاري و بهرام رحيمي مي گويند گاهي كنسانتره نيز مي خورند.
با آنهاد خداحافظي و در دل دعا مي كنم كه خدا به آنها رزق و روزي برساند چون از مسير دوري آمده اند و به واسطه آشنا شدن با كردستان از طريق محمد كه در سربازي با آنها هم دوره بوده اينجا را انتخاب كرده ند.
اگر گذرتان به بانه افتاد قبل از رسيدن به كيله شين آنها را خواهي ديد كه چادر ايل برپا كرده اند و منتظر شما هستند، سلام مرا نيز به آنها برسانيد.
بانه را كه به واسطه مجتمع هاي تجاري مي شناسيد اگر از سمت سنندج آمديد در 242 كيلومتري غرب آن واقع شده و اگر از سمت شهرهاي آذربايجان غربي و شرقي آمديد حدودا در 300 كيلومتري شهرتان است.ك/4
7249/1904