۱۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۸
کد خبر: 81667186
T T
۰ نفر
كاهش وزن راهكاري براي پيشگيري و درمان آرتروز زانو

مشهد - ايرنا - عضو هيات علمي گروه روماتولوژي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: جلوگيري از چاقي و كاهش وزن دو عامل مهمي است كه در تسكين آرتروز زانو و پيشگيري از آن نقش بسزايي دارد.

دانشگاه علوم پزشكي روز چهارشنبه به نقل از دكتر مريم صاحباري گزارش داد: آرتروز زانو كه در پي ساييدگي غضروف مفاصل زانو ايجاد مي شود شايعترين بيماري مفصلي جهان شناخته شده است.
وي گفت: اضافه وزن و چاقي نه تنها موجب ايجاد بار مضاعف بر زانو مي شود، بلكه با توليد مواد سمي در داخل مفصل به غضروف آسيب وارد مي كند.
اين پزشك متخصص افزود: استفاده نامناسب از مفاصل مثل دو زانو و يا چهار زانو نشستن، بالا و پايين رفتن بيش از حد از پله، استفاده از كفشهاي پاشنه بلند غيراستاندارد، نشستن روي زانوها به مدت طولاني، بلند كردن بارهاي سنگين و يا بيل زدن باعث آسيب مضاعف به مفصل مي شود.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد ايجاد درد زانو در زمان راه رفتن و يا خشكي به دنبال عدم فعاليت، سر و صداي زانو موقع حركت دادن و گاه تورم زانو را از علائم ابتلا به آرتروز عنوان كرد.
وي كاهش وزن، اصلاح شيوه زندگي، اجتناب از نشستن به شكل غيراستاندارد، به حداقل رساندن استفاده از پله، اجتناب از ايستادن طولاني مدت، استفاده از توالت فرنگي و استفاده از كفشهاي طبي استاندارد را از راهكارهاي پيشگيري و كنترل آرتروز زانو برشمرد.
وي گفت: مصرف مداوم مسكن براي آرتروز زانو نيز توصيه نمي شود لذا بيماران بهتر است از پمادهاي مسكن موضعي دو تا سه بار در روز استفاده كنند.
آرتروز مفصل زانو شايعترين بيماري تخريبي از ميان مفاصل بدن مي ‌باشد كه ميزان ابتلا به آن در زنان نسبت به مردان بيشتر است.
اين بيماري تخريبي مفصل از عوامل شايع ايجاد درد در افراد بالاتر از 40 سال به شمار مي رود كه از آن به عنوان بيماري مفصلي پيشرونده ياد مي‌ شود.
3027/1858
۰ نفر