ملت ایران در مذاكرات برنده است / مذاكره‌كنندگان در چارچوب ترسیم‌شده رهبر انقلاب حركت می‌كنند

تهران - ایرنا - رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاكرات هسته‌ای كشورمان و 1+5 گفت: باتوجه به چارچوبی كه مشخص شده گفت‌وگوها ادامه می‌یابد و در هر حال ملت ایران برنده است؛ چه این كه گفت‌وگوها زودتر و چه این كه دیرتر به نتیجه برسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا علی‌اكبر ولایتی این مطلب را روز شنبه و در حاشیه دیدار قائم مقام وزیر امور خارجه كره جنوبی در جمع خبرنگاران بیان كرد.

وی درباره حمایت رهبر معظم انقلاب از تیم هسته‌ای و عملكرد مذاكره‌كنندگان كشورمان گفت: مقام معظم رهبری از مذاكره‌كنندگان و تیم هسته‌ای حمایت كرده‌اند و مذاكره‌كنندگان نیز در چارچوبی كه توسط ایشان ترسیم شده مذاكرات را ادامه داده و پیش می‌برند.

ولایتی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در این خصوص بر مبنای اصول حركت می‌كند و در چارچوب این اصول خواهان آن است كه از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و در راستای مقررات بین‌المللی استفاده كند.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در چارچوب مقررات بین‌المللی و بدون آن كه تسلیم زیاده‌خواهی‌های طرف‌های مذاكرات شود، به كار خود ادامه دهد.

وی یادآور شد: در روزها و هفته‌‌های اخیر دیده‌ایم كه مقامات آمریكایی و برخی مقامات اروپایی اظهارات خارج از توافق را مطرح می‌كنند.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام به صحبت های روزهای اخیر برخی مقامات آمریكایی و اروپایی اشاره كرد و افزود: این اظهارات خارج از توافقی است كه در ژنو شده و لذا باید تمام طرفین پایبند به مبانی باشند كه مورد قبول است.

ولایتی افزود: در چارچوب های مطرح شده باید حقوق ایران در استفاده كامل صلح آمیز از حقوق هسته ای محفوظ بماند و در عین حال تمام خطوط قرمز هم باید رعایت شود؛ با این شرایط و در چارچوب نقاط مشخص شده گفت‌وگوها ادامه می یابد .

وی در ادامه اظهار داشت: هر جا كه ما از حقوق خود به وضوح و با استقامت كامل حمایت و حفاظت كردیم و بر سر حقوق با كسی معامله نكردیم توانسته ایم در نهات پروز میدان شویم.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان كرد: برای مذاكره ‌كنندگان كشورمان در این دور از مذاكرات نیز آرزوی توفیق داریم و امیدواریم به نتایج مطلوبی برسند.

ولایتی در پاسخ به این پرسش كه آیا درباره مذاكرات هسته‌ای نیز با قائم مقام وزیر خارجه كره جنوبی گفت و گو كردید؟ گفت: قائم مقام وزیر خارجه كره جنوبی نیز تاكید داشت كه جمهوری اسلامی ایران باید در چارچوب مقررات بین المللی به طور صلح آمیز از انرژی هسته ای استفاده كند.

وی ادامه داد: حتی شاهدیم كه 40 درصد از تولید برق كره جنوبی در حال حاضر از طریق انرژی هسته ای تامین می‌شود.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ملاقات با قائم مقام وزیر امور خارجه كره جنوبی گفت: در این دیدار بر گسترش روابط میان دو كشور تاكید شد چرا كه دو طرف ظرفیت های بیشتری برای توسعه دارا هستند.

ولایتی ادامه داد:درباره مسائل منطقه ای از قبیل وجود گروههای تروریستی و تكفیری درمنطقه و حمایت های برخی كشورها از این تروریست ها و توقف آن ها نیزصحبت شد.

وی تصریح كرد: در این دیدار تاكید شد كه جمهوری اسلامی ایران از دولت های قانونی كشورهایی كه مورد تهاجم تروریسم قرار گرفته اند حمایت می كند؛ چرا كه هر گونه حمایت از گروههای تروریستی موجب گسترش تروریسم و شیوع آن در منطقه و دنیا می شود.

ولایتی درباره ارزیابی اش از طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای كه در مجلس به تصویب رسید، نیز گفت: قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در حمایت از تیم مذاكره كننده كشورمان است.

سیام ** 7261 ** 3053 /1449