۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۹
کد خبر: 81661114
T T
۰ نفر
فاجعه زيست محيطي/ اتلاف 20 راس آهوي كمياب در خوزستان

اهواز- ايرنا- 20 راس آهوي كمياب در خوزستان طي ماههاي اخير در كانال آب غيرمجاز سازمان آب و برق تلف شدند.

به گزارش ايرنا آهوي ميشداغ (مشداخ) از جمله گونه هاي خاص و در معرض انقراض خوزستان و تنها گونه آهويي است كه در زيستگاه طبيعي خود زندگي مي كند.

كارشناسان زيست محيطي بر اين باورند كه كانال انتقال آب سازمان آب و برق خوزستان در يك سال گذشته حيات اين گونه منحصر بفرد را تهديد كرده و به قتلگاه غزال ها تبديل شده است.

معاون طبيعي حفاظت محيط زيست خوزستان از تلف شدن 20 راس آهو در اين كانال آب غيرمجاز در 15 ماه گذشته خبر داده است.

سيدعادل مولا در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: اين كانال كه از سال گذشته براي آبرساني مورد استفاده قرار گرفته است، پارسال 15 راس و امسال نيز سه راس از آهوان ميشداغ را به كام مرگ برده است.

مولا اظهار كرد: كانال اصلي انتقال آب از سد تنظيمي كرخه موسوم به 'پاي پل كرخه' كه براي شبكه آبياري و زهكشي اراضي غرب كرخه در دهه 80 احداث شده از سال گذشته براي طرح آبرساني غدير به بهره برداري رسيده است.

وي افزود: اين كانال به طول 17 كيلومتر از منطقه حفاظت شده ميشداغ (مشداخ) كه كريدور تردد آهوهاي كمياب است، عبور مي كند.

مولا كانال پاي پل كرخه را غيرمجاز دانست و تصريح كرد: اين كانال روباز در زمان ساخت، مجوز ارزيابي زيست محيطي نداشته و زيستگاه ميشداغ را عملا به دو قسمت تقسيم كرده كه امكان تردد آهوها و ساير زيستمندان را در منطقه از بين برده است.

وي اضافه كرد: در يكي دو سال گذشته چشمه هاي طبيعي منطقه در اثر خشكسالي از بين رفته است و تقريبا هيچ منبع آب ديگري به جز اين كانال براي آهوها وجود ندارد به همين دليل بوي آب كه به مشام آهوهاي تشنه مي رسد، ديوانه وار خود را به كانال پاي پل كرخه مي رسانند اما به دليل ناايمن بودن، در آن سقوط مي كنند كه محكوم به مرگ يا به صيد توسط دست شكارچيان مي شوند.

به گفته وي كانال، ديواره هاي سيماني با شيب تند دارد كه آهوها در صورت سقوط نمي توانند از آن بيرون بيايند.

اين مقام مسوول ادامه داد: تنها منبع آبي منطقه، آب بندي موسوم به'سد شچاخ' است كه آب آن شور و در اين فصل، داغ است به همين دليل آهوها آب كانال كه خنك و جاري است را ترجيح مي دهند و به سمت آن كشيده مي شوند.

وي با اشاره به مكاتبات و جلسات متعدد با سازمان آب و برق خوزستان در سال هاي گذشته و ارايه دو راهكار براي جلوگيري از تلفات حيات وحش، اظهار كرد: طرح ايمن سازي كانال با توجه به رفتار آهوها و براي جلوگيري از سقوط آنها به اين سازمان پيشنهاد شده است همچنين مجوز برداشت آب از كانال براي ايجاد حوضچه هاي كم عمق آب نيز مطرح شده اما همه اين راهكارها در دست اندازهاي اداري سازمان آب و برق متوقف مانده است.

مولا با بيان اينكه بروكراسي اداري طولاني به قيمت جان آهوهاي ميشداغ تمام شده است، تصريح كرد: سازمان آب و برق خوزستان موظف به ايمن سازي كانال است و با اجراي اين طرح در واقع پول خون بهاي آهوها را مي پردازد.

وي تاكيد كرد: در صورت عملي نشدن طرح ها و وظايف سازمان آب و برق خوزستان، اين سازمان را به مراجع قضايي معرفي مي كنيم.



*فاجعه مرگ غزال

منطقه حفاظت شده ديمه رامهرمز، منطقه حفاظت شده كرخه و دز و منطقه حفاظت شده ميشداغ سه منطقه خوزستان با آهوهاي خاص و منحصر بفرد هستند اما ميشداغ تنها محلي در كشور است كه آهوها در زيستگاه خود به طور طبيعي زندگي مي كنند.

ميشداغ (به زبان محلي مشداخ) يكي از مناطق كويري منحصربفرد با وسعت 60 هزار هكتار در غرب خوزستان بين شهرهاي بستان و عبدالخان قرار دارد كه از سال 90 به منطقه حفاظت شده ارتقا يافت.

نماد اين منطقه 'غزالي با چال روي گونه' است. اين آهو بومي منطقه بين النهرين است. قلمروش از ميشداغ و بستان تا دشت عباس و ايلام و عراق است و اين شاخص ها باعث شده حمايت شود.

سه سال پيش نيز حدود 50 راس گوزن زرد در پارك ملي كرخه به دليل بيماري 'ميازيس' تلف شدند.

معاون حفاظت محيط زيست خوزستان مرگ اين تعداد آهوي ميشداغ را فاجعه اي براي حيات وحش خوزستان دانست و افزود: اين گونه آهو فقط خاص اين منطقه و از گونه هاي در معرض انقراض است كه بايد هر چه زودتر براي نجات آن اقدام شود.

وي منطقه ميشداغ را يكي از مناطق حفاظت شده با تنوع زيستي بسيار غني عنوان كرد و گفت: اين منطقه در زمان جنگ دستخوش تغييرات و آسيب هاي بسياري شده بود به طوري كه در آن سال ها آهوان به 'دشت عباس' كوچ كرده و تعداد يكي دو آهو در ميشداغ زيست مي كردند اما از سال 85 با پيدا شدن خزندگان منحصر بفرد كه در دنيا گمان مي رفت منقرض شده اند، ميشداغ به منطقه حفاظت شده تبديل شد.

مولا افزود: با بالا رفتن امنيت در اين منطقه تعداد آهوها در آن زياد شد و اكنون به حدود 60 راس رسيده است اما هنوز هم حيات وحش اين منطقه از سوي توسعه هايي چون طرح آبرساني غدير، جاده ترانزيتي چذابه و واگذاري اراضي اطراف تهديد مي شود.

وي با انتقاد از مسوولان استان به دليل بي توجهي به حيات وحش تصريح كرد: متاسفانه هنوز هم محيط زيست و حيات وحش از سوي مسوولان يك مساله فانتزي تلقي مي شود و با وجودي كه در خوزستان به وضعيت بحراني رسيده اما از آن حمايت نمي شود.



*كانال ايمن اقتصادي نيست

معاون حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نيز در اين باره گفت: از هفت ماه پيش كه در اين سمت منصوب شدم با محيط زيست مذاكراتي درباره كانال پاي پل كرخه مطرح شده كه هنوز به نتيجه نرسده است.

مصطفي شبه با اشاره به طول 107 كيلومتري كانال اظهار كرد: كانال هاي آبياري زيادي در استان وجود دارد كه ديواركشي آنها براي ايمن سازي هزينه زيادي لازم دارد كه براي ما اقتصادي نيست.

وي با اظهار بي اطلاعي از طرح هاي اداره كل حفاظت محيط زيست براي ايجاد آبشخور حيات وحش افزود: ما آمادگي ساخت اين آبشخورها را داريم و در صورتي كه محل و نحوه ايجاد آن اعلام شود ساخت آن را در دستور كار قرار مي دهيم.

شبه همچنين نسبت به غيرمجاز بودن كانال اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: ما بهره بردار هستيم و در جريان ساخت اين كانال و نحوه اخذ مجوزهاي آن نيستم.

معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه اظهار كرد: اين كانال روباز براي شبكه هاي آبياري ساخته شده و قرار بوده كه به صورت موقت و تا زمان ساخت خط لوله آبرساني غدير براي انتقال آب شرب از آن استفاده شود.

وي با اشاره به اينكه دو سال از زمان استفاده كانال پاي پل كرخه براي انتقال آب شرب مي گذرد، روباز بودن اين كانال را براي مصارف شرب بي خطر دانست و افزود: اين كانال دبي 85 مترمكعب برثانيه دارد كه همانند شرايط يك رودخانه است.

7151/6064