۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۲۸
کد خبر: 81657121
T T
۰ نفر
دولت تدبير و اميد، نيازمند طرحي نو در عرصه اطلاع رساني

هفته نامه آواي كرمانشاه در شماره 1261روز سه شنبه دوم تيرماه سال جاري مطلبي را با عنوان دولت تدبير و اميد، نيازمند طرحي نو در عرصه اطلاع رساني به قلم بهزاد خالوندي منتشر كرده است.

در اين يادداشت آمده است: شايد اگر دولت تدبير و اميد برنامه هاي خود را با محوريت توسعه سياسي دوران دولت اصلاحات پيش مي برد نياز چنداني به كار رسانه اي گسترده براي تبيين و گسترش آن نداشت، زيرا بخش قابل توجهي از طبقه متوسط جامعه همچنان با اين گفتمان آشنا و مأنوس بوده و بر همين پايه نيز گفتمان دولت را به جلو مي بردند.

ولي دولت تدبير و اميد همانگونه كه آشكارا از برنامه هايش پيداست - در كنار برنامه هاي سياسي و فرهنگي مدوني كه دارد - به دنبال توسعه اقتصادي كشور است و حتي بخش سياست خارجي نيز مأموريت هاي خود را در راستاي ظرفيت سازي براي اين حوزه دنبال مي كند.

هر چند اين رويكرد كلان با توجه به وضعيت دشوار اقتصادي و تحريم هاي بين المللي، در پيش گرفته شده است ولي جامعه ايراني و حتي طبقه متوسط هنوز با اين گفتمان آشنا نيستند و ابعاد آن در ميان مردم ناشناخته است.



* تنگناهاي رسانه اي مانعي بر سر راه بيان عملكردها



در دوران اصلاحات ده ها رسانه مكتوب توسط همفكران دولت راه اندازي شد و با توجه به فضاي نسبتاً باز سياسي و همراهي بدنه، اجتماعي گفتمان توسعه سياسي به شكل گسترده اي در ميان بخش هاي مختلف جامعه فراگير شد و امروزه اين بخش همچنان با ارزش ها و چهره هاي آن دوران مأنوس هستند و در انتخابات 24 خرداد 92 با پيام بزرگان اصلاحات، در حمايت از دكتر روحاني به شكل گسترده به پاي صندوق هاي رأي آمدند.

اما دولت تدبير و اميد از زمان آغاز به كار خويش براي ترويج گفتمان توسعه اقتصادي و اطلاع رساني پيرامون برنامه ها و طرح هاي كلان خود در ميان بدنه جامعه و حتي حاميان خود با مشكل مواجه بوده است.

اين امر به تنگناهاي رسانه اي دولت باز مي گردد هرچند بخش اعظمي از گفتمان اقتصادي دولت بر مبناي اقتصاد مقاومتي مورد تأييد و تاكيد مقام معظم رهبري طرح ريزي شده است ولي رسانه ملي و بخش اعظمي از دستگاه هاي تبليغاتي غير همسو با دولت چندان تمايلي به ترويج و تشريح برنامه هاي دولت تدبير و اميد در ميان مردم ندارند و بيشتر به خواسته هاي اقتصادي دامن مي زنند تا اطلاع رساني پيرامون اين برنامه ها.

با وجود همه تلاش هاي رسانه اي طرفداران دولت هنوز جامعه با بخش وسيعي از خدمات و كارهاي صورت گرفته آشنا نيست و نياز به كار رسانه اي گسترده تر و قوي تر همچنان احساس مي شود.

در اين ميان مجموعه مديريت ارشد كرمانشاه به عنوان بخشي از دولت تدبير و اميد نيز با وضعيتي كم و بيش مشابه روبرو است.



* مجموعه تدبير و اميد نيازمند اطلاع رساني گسترده تر



در كرمانشاه وضعيت اطلاع رساني پيرامون گفتمان دولت و تشريح عملكردهاي مديريت ارشد استان با دشواري صورت مي پذيرد.

جز معدود رسانه هايي كه به شكلي پررنگتر به بازتاب اخبار اين مجموعه مي پردازند، بقيه رسانه ها يا متعلق به طيف منتقدين دولت هستند و يا اينكه اگر هم همراه اين دولت هستند ولي از جديت خاصي در زمينه اطلاع رساني پيرامون خدمات دولت برخوردار نيستند.

در اين شرايط به تبع مردم نيز چندان با برنامه ها و خدمات ارزشمند ارايه شده توسط مديريت ارشد استان آشنا نمي شوند.



* لزوم فاصله گرفتن از شكل سنتي اطلاع رساني



در دولت قبلي اگر اطلاع رساني به شكل ضعيف نيز انجام مي گرفت، مجموعه مديريتي چندان با مشكل خاصي مواجه نمي شد، زيرا رسانه ملي و بقيه رسانه هاي همسو به شكل گسترده اي مشغول برجسته كردن فعاليت هاي دولت بودند ولي در شرايط فعلي تربيون هاي پرشمار منتقدين در حجم وسيعي مشغول كمرنگ كردن خدمات دولت هستند، ديگر فعاليت رسانه اي به آن شكل سنتي به هيچ عنوان كافي به نظر نمي رسد.

در اين شرايط مجموعه مديريت استان براي تبيين دست آوردها و پاسخ گويي به ابهامات مطرح شده بايد به شكلي جدي وارد عرصه شده و فعاليت هاي رسانه اي خود را به شكل گسترده اي افزايش دهد.

در اين شرايط رسانه هاي طرفدار مجموعه دولت تدبير و اميد در كرمانشاه نقشي ويژه مي يابند، اين مجموعه در صورت گسترش فعاليت هاي خود مي توانند به اطلاع رساني بهتر پيرامون فعاليت هاي صورت گرفته توسط مجموعه مديريت ارشد استان كمك كند و هم دولت را در زمينه تبيين گفتمان و اطلاع رساني پيرامون خدمات انجام شده ياري نمايد.

البته اين رسانه ها براي موفقيت در اين زمينه بايد با بهره گيري از يك استراتژي روشن و كلان و در يك ساختار حرفه اي و قدرتمند و با استفاده از نيروي انساني مجرب وارد عرصه اطلاع رساني شوند و به تبيين و تشريح دستآوردهاي مجموعه دولت تدبير و اميد در عرصه هاي مختلف سياسي، فرهنگي و اقتصادي پرداخته و ابهامات و سياه نمايي هاي مخالفين و منتقدين دولت را به شكل مناسبي پاسخ گويند.

8066

سرخط اخبار استان‌ها