۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۱
کد خبر: 81656858
T T
۰ نفر

خشكسالي در كره شمالي همچنان ادامه دارد

۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۱
کد خبر: 81656858
خشكسالي در كره شمالي همچنان ادامه دارد

تهران-ايرنا- كره شمالي با وجود بارش هاي 12 روز اخير همچنان گرفتار خشكسالي بي سابقه در 100 سال اخير است.

خبرگزاري فرانسه سه شنبه از سئول به نقل از رسانه هاي كره شمالي گزارش داد كه بخش هايي از استانهاي شمالي و جنوبي 'هوانگهاي' در شمال غرب آن كشور در 12 روز گذشته شاهد «باران زياد» بوده است.

«سيم ميونگ اوك» معاون اداره هواشناسي مركز كره شمالي گفت: اگر چه در استانهاي شمالي وجنوبي «هوانگهاي» بارندگي هاي زيادي داشتيم اما خشكسالي در كشور همچنان باقي است.

از آنجاكه ضد توفان فراز شمال غرب اقيانوس آرام، كه بر شرق آسيا تاثير مي گذارد، در نتيجه پديده آب و هوايي 'ال نينيو' قوي تر نمي شود انتظار مي رود كه فصل باران ديرتر شروع شود و كره شمالي شاهد باران نستبا كمتري باشد.

چندي پيش اداره هواشناسي كره شمالي اعلام كرد كه آن كشور با خشكسالي شديدي روبرو شده كه در صد سال گذشته بي سابقه بوده و خسارات زيادي وارد كرده است.

گزارش اين اداره حاكيست كه خشكسالي بر مناطق عمده توليد برنج آن كشور در استانهاي هوانگاهاي شمالي و جنوبي ، پيونگان جنوبي و هامگيونگ جنوبي به شدت لطمه زده است.

گزارش هفته گذشته برنامه غذايي سازمان ملل حاكيست كه خشكسالي بر برداشت زودهنگام توليدات بويژه گندم و جو به شدت تاثير گذاشته است.

«جان آيليف» معاون منطقه اي اين سازمان بين المللي براي آسيا اعلام كرد كه مردم كره شمالي براي سازگاري با كمبود مواد غذايي بايد از وعده هاي غذايي خود كم كنند.

كره شمالي به طور مزمن با كمبود مواد غذايي روبه رو است و گفته مي شود كه در قحطي اواسط دهه 1990 كه به نوشته رسانه ها سيل، خشكسالي و سوء مديريت را نيز بايد به آن اضافه كرد، صدها هزار تن جان خود را از دست دادند.

در حالي كه كره شمالي به شدت به كمك هاي غذايي نياز دارد تنش هاي ايجاد شده در نتيجه برنامه موشكي و هسته اي آن كشور باعث كاهش شديد كمك هاي غذايي بين المللي بويژه از سوي كره جنوبي و آمريكا شده است.

برپايه آمار منتشر شده از سوي سازمان ملل ، 70 درصد كشور از نظر غذايي ناامن است و 28 درصد كودكان زير پنجسال با رشد بد ناشي از سوء تغذيه روبرو هستند.

سازمان ملل ارديبهشت ماه امسال خواستار 111 ميليون دلار كمك غذايي به كره شمالي شد.

آسيا**1533**1446















































AFP 23/2/2 GMT JUN 15
۰ نفر