۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰
کد خبر: 81655332
T T
۰ نفر

صادرات شاه میگوی آذربایجان غربی به چهار كشور

۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰
کد خبر: 81655332
صادرات شاه میگوی آذربایجان غربی به چهار كشور

ارومیه - ایرنا - مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: شاه میگوی تولیدی در استان به كشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و ارمنستان صادر می شود.

محمد شیرولیلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استحصال 52 تن شاه میگو توسط پنج شركت بهره بردار انجام شده و شاه میگوهای صید شده بعد از عمل آوری و بسته بندی به صورت زنده به كشورهای اروپایی صادر می شوند.

وی اظهار كرد: میزان ارزآوری سالانه شاه میگو از طریق صادرات بیش از 30 میلیارد ریال است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: شاه میگوی دراز آب شیرین دریاچه پشت سد ارس جانداری مختص منابع آبی در آذربایجان غربی است و 70 نفر صیاد محلی سالیانه زیر نظر مدیریت شیلات استان اقدام به صید این موجود می كنند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به میزان صادرات آبزیان از استان به سایر كشورها گفت: صادرات 400 تن انواع آبزیان سردابی و گرمابی و یك میلیون قطعه ماهیان زینتی به كشورهای عراق و جمهوری آذربایجان از جمله فعالیتهای دیگر این بخش در استان است.

وی با بیان اینكه دو هزار و 36 نفر در مراكز آبزی پروری آذربایجان غربی اشتغال دارند، اظهار كرد: در یك سال گذشته 16 هزار و 527 تن انواع آبزیان در منابع آبی و 543 مركز و مزرعه تكثیر و پرورش آبزیان تولید شده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: ماهیان كپور، آمور، فیتوفاك و بی كت از جمله ماهیان تولیدی هستند كه علاوه بر تامین مراكز ماهی لازم در استان به سایر استان ها شامل گیلان، مازندران، گرگان و كرمانشاه نیز صادر می شوند.

شیرولیلو اظهار كرد: همچنین مطالعات مربوط به شناسایی مناطق مستعد آبزی پروری در هفت شهرستان چایپاره، پلدشت، سردشت، سلماس، تكاب، ارومیه و شاهین دژ در استان به اتمام رسیده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ادامه داد: توسعه پرورش ماهی قزل آلا در قفس و توسعه بازارهای عرضه آبزیان در استان، كنترل بهداشتی محصولات تولیدی از مرحله صید تا عرضه به مصرف كنندگان، اجرای پروژه مكانیزاسیون در مزارع موجود برای افزایش تولید دو تا سه برابر ظرفیت از جمله مهمترین اقدام های انجام شده در حوزه شیلات و آبزیان در آذربایجان غربی در طول یك سال گذشته است.

آبزیان تولیدی در استان از تنوع ویژه ای برخورداربوده كه شامل چهار گونه ماهیان گرمابی، ماهی قزل آلا و بیش از 10 گونه بومی از جمله ماهی سوف و ماش هستند كه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند.

2077/2093/7125
۰ نفر