۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۲۲:۳۴
کد خبر: 81654900
T T
۰ نفر
وزیر امور خارجه فرانسه با محمود عباس ‎دیدار و گفت وگو كرد

تهران- ایرنا- لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه عصر امروز(یكشنبه) با محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان فلسطینی دیدار و گفت ‌وگو كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزای فرانسه، فابیوس در حالی پس از سفر به مصر و اردن با محمود عباس دیدار و گفت‌ وگو كرد كه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داد كه این رژیم بر سر مساله توافق با فلسطین زیر بار فشارهای بین المللی نخواهد رفت و فرانسه باید منتظر مخالفت شدید تل آویو درباره احیای گفت‌ وگو میان رژیم صهیونیستی و فلسطین باشد.

همزمان با این سفر، تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها در كرانه غربی رود اردن افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، لوران فابیوس روز شنبه به رژیم تل آویو و دولت خودگردان فلسطین هشدار داده بود كه بن بست در فرایند صلح، خطر مشتعل ساختن مناقشه خاورمیانه را به دنبال دارد و مصرانه از هر دو طرف خواست سریعاً به پای میز مذاكره باز گردند.

تلاش های تحت رهبری آمریكا برای میانجیگری صلح از طریق راه حل تشكیل دو كشور در آوریل 2014 فرو پاشید و رهبران هر دو طرف از آن زمان دچار ضعف سیاسی شدند؛ اما به دلیل وخامت بحران های خاورمیانه، فرانسه برای از سرگیری مذاكرات تنها روزنه كوچكی می بیند.

فابیوس كه در حال انجام سفر در خاورمیانه است، پس از ملاقات با عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر به خبرنگاران گفته كه برای از سرگیری مذاكرات بین دو طرف مناقشه، ما باید حداكثر تلاش خود را انجام دهیم؛ ما فكر می كنیم كه دست روی دست گذاشتن و كاری انجام ندادن خطر دوگانه بن بست و مشتعل شدن را در بر دارد.

وی به تقویت این ابتكار تحت رهبری فرانسه امید بسته است كه فرآیند صلح از طریق یك گروه حمایت بین المللی متشكل از كشورهای عرب، اتحادیه اروپا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از سر گرفته شود. این كشورها سپس برای اعمال فشار بر هر دو طرف با هدف مصالحه همكاری خواهند كرد.

این مذاكرات مهر تأیید شورای امنیت سازمان ملل را از طریق صدور قطعنامه ای خواهد كرد كه پارامترهای گفت وگو و یك دوره زمانی احتمالاً 18 ماهه را برای تكمیل مذاكرات تعیین خواهد كرد.

فابیوس همچنین گفته بود «40 سال گذشته است... لازم است كه ما روشی را بپذیریم كه به موجب آن، اعراب، اروپاییان و آمریكاییان در این زمینه با یكدیگر همراه شوند؛ مهم ازسرگیری مذاكرات است؛ امنیت اسرائیل باید تضمین شود اما در عین حال حقوق فلسطینیان نیز باید به رسمیت شناخته شود. شهرك سازی اسرائیل به معنای عقب راندن راه حل تشكیل دو كشور است.»

شبد**1953 ** 2023
۰ نفر