۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۲
کد خبر: 81654732
T T
۰ نفر

سفره هايي ساده از جنس همدلي

۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۲
کد خبر: 81654732
سفره هايي ساده از جنس همدلي

كيش - ايرنا - افطاري دادن هاي ساده در مساجد نشان مي دهد كه مي توان به دور از هر گونه تجمل و اسراف، چشم هم چشمي، فخر فروشي و ايراد گرفتن هاي بيهوده كه در برخي افطاري هاي پرزرق و برق ديده مي شود كنارهم بود و حس خوب همدلي را تجربه كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، افطاري دادن در مساجد از مهمترين آداب مسلمانان در ماه مبارك رمضان است و نقش مهمي در همبستگي اجتماعي و با خبر شدن از احوالات يكديگر دارد.

پيامبر اكرم (ص) نيز در ثواب افطاري دادن اينگونه بيان مي كند كه هر كس مومن روزه ‏داري را در ماه رمضان افطاري دهد، پاداشي برابر با آزاد كردن يك بنده نزد خدا داشته، و عمل وي سبب آمرزش گناهان گذشته وي مي شود.

هر ساله و بر اساس رسم ديرينه و سنتي خداپسندانه ،خيرين ، بازاريان ، دست اندركاران برنامه هاي فرهنگي در سازمان منطقه آزاد كيش و متوليان مساجد با گستراندن سفره هاي افطاري ساده در مساجد و مراكز خريد روزه داران را ميهمان نعمات الهي مي كنند.

مردم كيش نيز هر شب پيش از نماز با حضور در جلسات جز خواني قرآن در مساجد و پس از آن با برگزاري نماز جماعت از فضايل اين ماه پربركت استفاده مي كنند و پس از آن فقير و غني با گردهم آمدن بر سر سفره افطار از بركات الهي بهره مي برند .

علي محمدي نوجواني كه چهارمين سال روزه داري را تجربه كرده است مي گويد افطاري دادن در مساجد روحيه همكاري و مشاركت در كارهاي خير را بين جوانان افزايش مي دهد .

وي يكي از مزاياي افطاري دادن در مساجد را خواندن نماز جماعت در اول وقت و شركت در جلساتي قراني عنوان مي كند.

معصومه صالحي افطاري دادن را سنت حسنه و اقدام ارزشمند دانست و گفت : اينكه هيچ فرقي بين فقير و غني بر سر سفره افطار وجود ندارد و همه يكسان از نعمت الهي برخوردار مي شوند صحنه زيبايي را در ذهن آدمي تداعي مي كند كه همه انسان ها در محضر خدا برابرند مگر به تقوا .

محمد يكي از روزه داراني است كه هر روز در مسجد با كمك جوانان ديگر افطاري را بين روزه داران توزيع مي كند .

وي مي گويد لذتي كه در اين كار براي من ايجاد مي شود با هيچ لذتي قابل مقايسه نيست ، اينكه مي بيني يك ماه همه پير وجوان ، زن و مرد ، فقير و غني در كنار هم از يك غذا بهره مي برند و به يكديگر فخر فروشي نمي كنند حس زيبايي در آدمي ايجاد مي كند .

زهرا حسيني يكي ديگر از كيشوندان نيز افطاري دادن در مساجد را اقدام ارزشمند فرهنگي برشمرد و گفت : اين كار باعث مي شود حتي افرادي كه روزه نيستند با حضور در اين جمع از معنويات و بركات اين ماه بهره مند شوند و شايد تلنگري براي آنان باشد كه به جمع روزه داران بپيوندند .

سميه احمدي هم دختر جواني است كه به مراسم افطاري مسجد امير كيش آمده بود.

او مي گويد افطاري خوردن در مسجد حال و هواي ديگري دارد ، اينجا كسي نمي پرسد تو چه داري و يا نداري ، در مسجد بدور از هر تجملي فقير و غني در كنار هم مي نشينند و از يك نوع غذا استفاده مي كنند ، در اين ماه همدلي ها و دوستي ها بيشتر مي شود ، همه از حال هم خبر دارند ، كاش اين حالات و روحيات براي هميشه در بين مردم وجود داشته باشد .

افطاري دادن هاي ساده در مساجد نشان مي دهد كه مي توان به دور از هر گونه تجمل و اسراف، چشم هم چشمي ، فخر فروشي و ايراد گرفتن هاي بيهوده كه در برخي افطاري هاي پرزرق و برق ديده مي شود كنارهم بود ، حس خوب همدلي را با هم تجربه كرد و با هم مشكلات يكديگر را در حد توان حل كرد .

1630**1641 /6048 /1596
۰ نفر