۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۲۷
کد خبر: 81653383
T T
۰ نفر
آيين‌نامه ارزيابي شركت‌،كالا و خدمات دانش‌بنيان اصلاح شد

تهران- ايرنا- سرپرست امورشركت ها وموسسات دانش بنيان معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري، از تصويب آيين نامه جديد ارزيابي شركت‌هاي دانش‌بنيان و فهرست جديد كالاها و خدمات دانش بنيان خبر داد.

به گزارش ايرنا دكتر محمد صاحبكار با اعلام اين خبر افزود: كارگروه ارزيابي شركت‌هاي دانش بنيان، اصلاح و بهبود فرايندهاي ارزيابي شركتهاي دانش بنيان را در دستور كار خود قرار داده به گونه اي كه هر ساله ويرايش جديد و كامل‌تري از آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي خود ارائه داده است.

وي گفت: بازنگري در فرآيندها با توجه به بازخوردهاي دريافت شده از شركت‌هاي متقاضي و شبكه گسترده كارگزاران اجراي قانون ونيز با مشاوره صاحب‌نظران صورت گرفته است.

صاحبكار با اشاره به مهم‌ترين اصلاحاتي كه در ويرايش جديد آيين نامه ارزيابي شركتهاي دانش بنيان افزود: بازنگري در شاخص‌هاي ارزيابي تحقيق و توسعه، دانش فني و نوآوري فناورانه، اصلاح معيارهاي ارزيابي شركت‌هاي دانش‌بنيان نوپا، اصلاح معيارهاي ارزيابي شركت هاي صنعتي داراي فعاليت دانش بنيان با هدف تشويق اين نوع شركت ها به استفاده از تسهيلات صندوق نوآوري و شكوفايي، امكان استفاده شركت‌هاي توليدكننده تجهيزات يا ماشين آلات دانش بنيان از مهمترين اصلاحات انجام شده است.



**** فهرست جديد كالاها و خدمات دانش بنيان

دبيركارگروه ارزيابي شركتهاي دانش بنيان با اشاره به تقاضاي شركت‌ها براي استفاده از مزاياي قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان گفت: مهم‌ترين شاخص ارزيابي شركت‌ها، توليد و فروش كالاها و خدمات دانش‌بنيان است و بايد بر مبناي معيارهاي مشخصي، كالاها و خدمات دانش بنيان را شناسايي كرد.

وي افزود: كالاها و خدمات دانش‌بنيان بايد داراي سه معيار باشند يكي اينكه در حوزه فناوري هاي بالا و متوسط به بالا باشد، داراي پيچيدگي فني بوده و توليد آن نياز به تحقيق و توسعه هدفمند توسط يك تيم فني خبره داشته باشدهمچنين براي حفظ توان رقابتي آن محصول در بازار، تحقيق و توسعه بايد به صورت مداوم انجام شود و سوم اينكه عمده ارزش افزوده آن كالا يا خدمات، ناشي از دانش فني و نوآوري فناورانه باشد كه ارزش افزوده عبارت است از ارزشي كه در فرآيند توليد، به ارزش كالاها ، خدمات واسطه اي (مواد اوليه و قطعات مصرفي و...) افزوده مي‌شود.

صاحبكار يادآور شد: با توجه به لزوم تامين نيازهاي كشورخصوصا در شرايط تحريم، كالاها وخدماتي كه بدليل تحريم هاي بين المللي به آن ها نياز حياتي وجود دارد به صورت ويژه مورد توجه قرار گرفته و به فهرست كالا و خدمات دانش بنيان افزوده شده اند.

سرپرست امور شركت ها و موسسات دانش بنيان معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با اشاره به تنوع شركت‌هاي متقاضي گفت: در ويرايش جديد فهرست كالاها و خدمات دانش بنيان، هفت دسته فناوري و صنعتي كه بيشترين ميزان تقاضا را درميان شركت هاي متقاضي به خود اختصاص داده بودند، مورد ويرايش و بازنگري قرارگرفتند، زيست‌فناوري، داروهاي پيشرفته و مهندسي پزشكي، فناوري اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهاي رايانه‌اي، تجهيزات پيشرفته ساخت و توليد و آزمايشگاهي، مواد پيشرفته، نفت و گاز و پتروشيمي، برق و الكترونيك و سخت افزارهاي رايانه‌اي از جمله اين دسته‌ها است.

صاحب‌كار يادآورشد: روند اصلاحي و تكاملي در فرآيندهاي اجراي قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان، همچنان از سوي دبيرخانه كارگروه دنبال مي‌شود و از نظرات و پيشنهادهاي شركت‌ها و دستگاه‌ها در اين زمينه استقبال خواهد شد.

علمي (1) ** 9340**1599
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش