۱۹ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8164969
T T
۰ نفر
همایش آینده سلاحهای اتمی بریتانیا در اسکاتلند برگزار می شود ...........................................................
لندن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/06/86 خارجی.نظامی.انگلیس.سلاحاتمی.همایش.
حکومت محلی اسکاتلند که از اردیبهشت سال جاری تحت مدیریت یک حزب استقلال طلب و مخالف سلاحهای اتمی از این منطقه اداره می شود، در ماه اکتبر میزبانی همایشی را درباره آینده سلاحهای اتمی بریتانیا برعهده خواهد داشت.
"آلکس سالموند" سر وزیر منطقه اسکاتلند و رهبر "حزب ملی اسکاتلند" اعلام کرده، در این همایش فعالان مخالف سلاحهای هسته ای، هواداران حفاظت از محیط زیست و دیگر مخالفان طرح دولت بریتانیا برای نوسازی سامانه موشکهای اتمی "ترایدنت" و زیردریایی های حامل آنها بنام "ونگارد" شرکت خواهند کرد.
این همایش در پی مصوبه مجلس قانونگذاری محلی اسکاتلند در مخالفت با طرح دولت مرکزی در لندن برای نوسازی و ارتقای توانایی این سامانه صورت می گیرد.
سیاست گذاری در زمینه مسایل دفاعی و روابط خارجی بر عهده دولت بریتانیا در لندن است، اما حکومت محلی اسکاتلند با توجه به قرار داشتن پایگاههای زیردریایی های هسته ای در این منطقه، مسوولیت تدارکات و پشتیبانی آنها را برعهده دارد.
سالموند از بررسی طرحهایی در حکومت محلی اسکاتلند برای ابراز مخالفت با طرح نوسازی موشکهای ترایدنت از جمله جلوگیری از نقل و انتقال کلاهکهای اتمی آنها خبر داده است.
آن گونه که روزنامه "اسکاتسمن" در شماره روز دوشنبه خود گزارش کرده، سر وزیر اسکاتلند قصد دارد با استناد به قوانین حفاظت از محیط زیست مصوب اتحادیه اروپا، از جابجایی مواد هسته ای این سلاحها با توجه به خطرناک بودن آنها برای مردم منطقه جلوگیری کند.
گرفتن عوارض جاده ای یک میلیون پوندی برای جابجایی این موشکها، یکی از طرحهای حکومت محلی اسکاتلند در مخالفت با استقرار پایگاههای نظامی اتمی بریتانیا در خاک این منطقه معرفی شده است.
همزمان با انتشار این خبر، گروه مدنی "تلاش برای خلع سلاح هسته ای" در گزارشی اعلام کرد، با هزینه برآورد شده 40 میلیارد پوندی نوسازی سامانه اتمی نظامی بریتانیا می توان نیاز به 50 درصد انرژی از طریق باد را تامین و همچنین برای 30 هزار نفر اشتغال ایجاد کرد.
این سازمان غیر دولتی در ژانویه سال جاری مسیحی نیز نتایج نظرسنجی را منتشر کرد که بر اساس آن 73 درصد مردم اسکاتلند با استقرار پایگاههای زیردریایی های اتمی در این منطقه و طرح دولت بریتانیا برای نوسازی آنها ابراز مخالفت کرده بودند.
انگلیس که از قدرتهای رسمی دارای سلاح اتمی است و با توجه به امضای "پیمان منع اشاعه هسته ای" (ان.پی.تی ) متعهد به خلع سلاح اتمی می باشد، از اجرای مفاد این پیمان خودداری کرده و برای نوسازی سلاحهای هسته ای خود برنامه ریزی کرده است.
اروپام 345 شماره 185 ساعت 18:56 تمام
۰ نفر