۱۹ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8164871
T T
۰ نفر
چهارمین اجلاس کمیته تجاری سازمان کنفرانس اسلامی در آنکارا آغاز شد ...............................................................
آنکارا، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/06/86 خارجی.ترکیه.اقتصادی.کنفرانس اسلامی.کمسک.
چهارمین اجلاس از دومین دور مذاکرات کمیته تجاری برقراری نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (.C.I.O.S.P.T) روز دوشنبه در آنکارا آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا اجلاس مطابق با عرف اسلامی با تلاوت آیاتی از قرآن مجید شروع شد و سپس با سخنرانی "فرخ تیغلی" مدیر کل صادرات سازمان بازرگانی خارجی ترکیه و پیام پروفسور "اکمل الدین احسان اوغلو" دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی ادامه یافت.
در این اجلاس روند اجرایی قرارداد چارچوب برقراری نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای عضو که یکی از مهم ترین طرحهای کمیته دائمی همکاری های اقتصادی و تجاری سازمان کنفرانس اسلامی (کمسک ) است، به بحث گذاشته می شود." در این چارچوب، مقررات کشور مبدا، موانع تعرفه ای و شبه تعرفه ای در واردات کالا مبحث اصلی در این دوره از مذاکرات خواهد داد.
دومین و سومین اجلاس از دومین دور مذاکرات نیز در فروردین و خرداد ماه سال جاری با شرکت کارشناسانی از وزارتخانه های بازرگانی و سازمان های ذیربط 18 کشور عضو از جمله مسئولان وزارت بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار شده بود.
اجلاس چهارم سه روز ادامه دارد و بنا به گفته هیات ترکیه قرار است تا روز چهارشنبه پیش نویس قرارداد مربوط به قواعد کشور مبدا که مهم ترین بخش از اجرایی کردن نظام برپایی تجارت ترجیحی بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در سال 2009 میلادی است به پایان رسیده و برای امضای وزیران بازرگانی کشورهای عضو کمیته تجاری سازمان کنفرانس اسلامی آماده شود.
وزیران بازرگانی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی قرار است پنجشنبه در آنکارا گرد هم آیند.
به گزارش خبرنگار ایرنا قرارداد چارچوب نظام ترجیحات تجاری (تی.پی.اس.او.آی.سی.) بین کشورهای عضو کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی و تجاری سازمان کنفرانس اسلامی (کمسک ) در سال 2002 میلادی با امضای 10 کشور عضو این کمیته از جمله جمهوری اسلامی ایران و ترکیه اجرایی شد.
به موجب این قرارداد چارچوب مقرر شد مذاکرات تجاری بین کشورهای عضو شروع شود.
به موجب تصمیمی که در نوزدهمین اجلاس کمسک در استانبول اتخاذ شد، اولین دور مذاکرات کمیته تجاری در سال های 2005 - 2004 میلادی برگزار شد.
در نوامبر سال 2006 میلادی نیز دومین دور مذاکرات کمیته تجاری شروع شد.
اجلاسی که امروز برگزار شد، چهارمین و آخرین دور از این نوع مذاکرات است.
خدمات دبیرخانه ای این مذاکرات را سازمان طرح و برنامه ترکیه با همکاری مرکز توسعه تجارت سازمان کنفرانس اسلامی (آی.سی.دی.تی.) ارائه می دهد.
خاورم/2011/230 شماره 087 ساعت 13:36 تمام
۰ نفر