۲۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۰
کد خبر: 81643179
T T
۰ نفر
موفقیت ناچیز سفر مقام عالی نظامی چین به واشنگتن/ برگزاری نشست در سایه اختلافات شدید

پكن - ایرنا - چین و آمریكا كه مدتی است در خصوص برخی مسائل با یكدیگر اختلاف نظر شدیدی پیدا كرده اند، سبب شده دامنه این اختلافات به دیدار اخیر مسوولان عالیرتبه نظامی دو كشور نیز سرایت كند.

به گزارش ایرنا، چین و آمریكا به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان تلاش می‌كنند در راستای تقویت اعتماد دوجانبه، روابط نظامی خود را توسعه دهند اما اختلاف نظرهای سیاسی میان دولت‌های دو كشور این روابط را تحت الشعاع قرار داده است.

روز جمعه در شرایطی كه «اشتون كارتر» وزیر دفاع آمریكا میزبان «فان چانگ لونگ» معاون فرمانده كل قوای چین بود، از همتای چینی خود خواست هر چه سریعتر ساخت و ساز در جزایر شنی دریای جنوبی متوقف شود. او با این درخواست نشان داد كه اختلاف دو كشور در این حوزه بسیار جدی است.

آمریكا در هفته های اخیر پكن را متهم به خشك كردن دریا و ساخت جزایر مصنوعی در محدوده جزایر «نانشا» - نامی كه پكن برای جزایر «اسپراتلی» انتخاب كرد - در دریای جنوبی چین كرد و هشدار داد فعالیت ها و ادعای ارضی چین می تواند منطقه را به سمت نظامی شدن سوق دهد.

احتمال بروز تنش میان دو مقام نظامی در خصوص بررسی این موضوع حتی باعث شد كه مقام چینی پیشتر خواستار غیرعلنی برگزار شدن نشست ها و مطبوعاتی نشدن مسایل مورد گفت وگو شود.

بر اساس گزارشی كه وزارت دفاع آمریكا اعلام كرده، مقام چینی كه همتای وزیر دفاع آمریكا محسوب می شود از واشنگتن خواسته بود اینگونه مسایل زیاد رسانه ای نشود اما گویا مقام آمریكایی چندان به این موضوع توجه نشان نداده است.

ظاهرا چین از آمریكا درخواست كرده بود كه رسانه های گروهی فراوانی هم به گفت وگوهای طرفین دعوت نشوند و این موضوع حتی باعث شد كه برای اولین بار و در اقدامی نادر، طرفین نشست خبری مشترك نداشته باشند.

اكنون ناظران بر این باورند كه اختلافات میان چین و آمریكا در دریای جنوبی به حد نگران كننده ای رسیده است اما آنها نمی خواهند اجازه دهند مسائل بیش از این رسانه ای شود.

با این وجود وزیر دفاع آمریكا گفت كه چین و دیگر كشورهای مدعی در دریای جنوبی نباید با نظامی كردن بیش از حد منطقه به خطرها بیفزایند.

این در حالی است كه آمریكا در تلاش است 60 درصد از قوای نظامی و دریایی خود را تا چند سال دیگر در آسیا و اقیانوس آرام مستقر كند.

یكی از اهداف این سفر این بود كه طرفین بتوانند نهایتا ساختار گفت و گوی مقرر نظامی را برقرار كنند كه هنوز به این هدف نرسیده اند.

اختلافات بر سر دریای جنوبی از یك طرف و تضاد در خصوص اتهامات سایبری كه دو كشور یكدیگر را به انجام آن متهم می كنند، روابط میان پكن و واشنگتن را تیره تر كرده است.

رسانه های چین گزارش كرده اند كه دو طرف در باره حملات سایبری نیز كه همواره یكی از دلایل بروز اختلاف میان دو كشور بوده و هست، مذاكره كرده اند.

آمریكا به تازگی مدعی شده است هكرهای چینی میلیون ها شناسه اینترنتی را در سازمان فدرال آمریكا هك كرده اند؛ موضوعی كه چین اتهامی واهی و غیرمسوولانه خوانده و خود را هم قربانی این حملات دانسته است.

در همین حال روزنامه گلوبال تایمز چین نوشت كه این دو موضوع از مباحث اصلی طرفین بوده است.

این نشریه خاطر نشان كرد كه بعید است چین یا آمریكا از مواضع خود در دریای جنوبی كوتاه بیایند؛ با این وصف رسانه های چین موفقیت این سفر را ناچیز توصیف كرده اند.

برخی ناظران بر این باورند كه مقام ارشد نظامی چین در واقع با هدف دادن هشدار به آمریكا مبنی بر مداخله نكردن امور دریای جنوبی به آن كشور سفر كرده است.

چین خود را مالك اكثر مناطق دریای جنوبی می داند و با فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی اعضای اتحادیه آ.سه.آن بر سر مالكیت بخش هایی از آن كه غنی از گاز و نفت است اختلاف دارد.

آساق*231*1597