۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۰۹
کد خبر: 81631108
T T
۰ نفر
آمریكا خواستار اعطای حق شهروندی به مسلمانان میانمار شد

كوالالامپور – ایرنا – دستیار وزیر امور خارجه آمریكا روز دوشنبه از میانمار خواست به روهینگیایی های مسلمان حق شهروندی اعطا كند و تاكید كرد مالزی نیز باید با كمیساریای پناهندگان سازمان ملل برای سامان دادن و نجات مهاجران از نزدیك كمك كند.

به گزارش ایرنا، 'آن ریچارد' دستیار وزیر امور خارجه آمریكا در امور مهاجران، پناهجویان و جمعیت در شهر پوتراجایا پایتخت ستادی مالزی به خبرنگاران، گفت اسكان مجدد مهاجران روهینگیایی از میانمار راه حل پایان این مهاجرت ها نیست.

وی گفت كه راه حل پایان بحران مهاجرت در آب های جنوب شرق آسیا، عمل میانمار و اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگیایی است.

دولت میانمار، یك میلیون و 300 هزار مسلمانان روهینگیایی را مهاجرانی می داند كه از بنگلادش به این كشور مهاجرت كرده اند و به همین دلیل حق شهروندی آنان را به رسیمت نمی شناسد و در برخی موارد خواستار خروج آنها از كشور شده است.

مسلمانان استان راخین در غرب میانمار از اوایل سال 2012 و پس از كشتار وحشیانه آنها توسط بوداییان برای نجات جان خود راهی دریا شدند تا خود را به كشورهای همجوار از جمله تایلند، مالزی و اندونزی برسانند.

دستیار معاون وزیر امور خارجه آمریكا همچنین عدم آرامش و ثبات در میانمار را از علل اصلی بحران مهاجرت در منطقه جنوب شرق آسیا دانست و گفت كه استقرار مهاجران روهینگیایی در كشور سوم نیز راهكار پایان این بحران نیست و میانمار باید حق شهروندی به این مسلمانان اعطا كند.

وی در خصوص اقامت این افراد در آمریكا، گفت اقامت این مهاجران در آمریكا نیز باعث می شود دیگران سرزمین خود را ترك كنند.

آن ریچارد گفت: راه حل ایمن چالش مهاجرت در جنوب شرق آسیا، صلح و ثبات در میانمار و اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگیا در استان راخین در غرب این كشور است.

وی همچنین از مالزی خواست به همكاری نزدیك با كمیساریای پناهندگان سازمان ملل بپردازد و این كمیساریا را در سامان دادن این مهاجران و نجات از سواحل یاری كند.

به نوشته تارنمای 'مالیزیا اینسایدر'، این مقام آمریكایی در پایان سفر سه روزه به مالزی، گفت پوتراجایا می خواهد مهاجران را در یك بازه زمانی یكساله اسكان دهد كه غیرواقعی است. در آمریكا بین 18 تا 24 ماه برای اسكان پناهندگان معمولا زمان می برد.

وی گفت كه روهینگیایی ها در استان راخین تحت آزار و اذیت فوق العاده و ظلم و ستم هستند و ما در مورد حقوق بشر آن ها كه حق شهروندی ندارند، نگرانیم.

طی حدود یك ماه گذشته بیش از چهار هزار و 600 روهینگیایی و بنگلادشی خود را به سواحل چند كشور جنوب شرقی آسیا رسانده اند.

منابع سازمان ملل معتقدند پس از مقابله با قاچاقچیان انسان همچنان چند هزار نفر از این مهاجران در قایق هایی در دریا سرگردانند.

مالزی و اندونزی در ابتدا از ورود این پناهجویان به كشورشان خودداری كردند، اما تحت فشار افكار عمومی سرپناه موقت برای مدت یكسال در اختیار گروهی از این پناهجویان قرار دادند.

آساق**1611