۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۵۷
کد خبر: 81626877
T T
۰ نفر
سازمان ملل:داعش مرتكب 5 میلیون مورد نقض حقوق بشر در عراق شده است

تهران- ایرنا- فاضل الغراوی عضو كمیساریای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه اعلام كرد كه گروهك داعش طبق گزارش این كمیساریا، مرتكب 5 میلیون مورد نقض حقوق بشر درعراق شده است.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، الغراوی در بیانیه ای اعلام كرد: كمیساریای حقوق بشر سازمان ملل موارد زیادی نقش حقوق بشر در عراق ثبت كرده كه برخی از این موارد شامل كشتار جمعی مردم می شود.

وی افزود: داعش از اول ماه ژانویه تا 28 ماه می یعنی به مدت 5 ماه، 8 هزار و 48 نفر را در عراق به قتل رسانده و 14هزار و 487 تن دیگر را نیز زخمی كرده است.

به گفته وی، این موارد نقض حقوق بشری نشان می دهد آن ها چه بلایی سر مردم عراق می آورند و تا چه اندازه وحشی و خطرناكند.

عضو كمیساریای حقوق بشر سازمان ملل یادآورشد: داعش از زمان حمله به عراق مرتكب 5 میلیون نقض حقوق بشر شده و جنایت های مختلفی در حق زنان، كودكان، معلولان و دیگر اقشار عراقی مرتكب شده و بسیاری از حقوق مردم را پایمال كرده است.

این كمیساریا در ماه ژانویه 2015 اعلام كرده بود همچنان به مستند سازی موارد نقض حقوق بشر مردم عراق از سوی داعش ادامه می دهد و در آن زمان تاكید كرد داعشی ها به گونه ای وحشیانه حق زندگی مردم را نادیده می گیرند.

الغراوی در آن زمان، سال 2014 میلادی را به دلیل جنایت های داعش بدترین سال برای كودكان عراق دانسته و تاكید كرده بود 400هزار مورد نقض حقوق كودكان از زمان سقوط شهر موصل یعنی خرداد سال گذشته تا دی ماه گذشته ثبت شده است.

وی آن زمان از جامعه بین الملل خواست صندوقی برای جمع آوری كمك برای كودكان عراقی تشكیل دهند.

سازمان ملل چند ماه پیش نیز با پرده برداشتن از جنایت های داعش اعلام كرده بود این گروهك تروریستی تكفیری اقدام به اعدام گروهی مردم، به اسارت بردن زنان و دختران و استفاده از كودكان در جنگ می كند و مرتكب جنایات جنگی بی شماری می شود.

خاورم **2041**1485**1010

سرخط اخبار جهان