۶ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8162525
T T
۰ نفر
حمایت احزاب کرواسی از توافق با اسلوونی برای حل مسایل مرزی در لاهه ................................................................
بلگراد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/06/86 خارجی.کرواسی.اسلوونی.مرز.لاهه.
همه احزاب در پارلمان کرواسی حمایت خودرا از توافق "ایوو سانادر" و "یانز یانش" نخست وزیران کرواسی و اسلوونی برای حل مسایل مرزی خود در دادگاه لاهه ابراز کردند.
"ایوسانادر" نخست وزیر کرواسی با تقدیر از حمایت همه جانبه احزاب موافق و مخالف دولت از این موضوع اظهار داشت که احزاب این کشور در این زمینه بااحساس مسئولیت منافع ملی را بر منافع حزبی ترجیح دادند.
در دیدار روز یکشنبه "سانادر" با همتای اسلوونیایی خود درلیوبلیانا پایتخت اسلوونی، توافق حاصل شد که مسایل حل نشده میان دو کشور در زمینه مرزها در دادگاه بین المللی لاهه حل وفصل گردد. نخست وزیران دوکشور همچنین توافق نمودند که روند حل این مساله در کمیسیون های کارشناسی مشترک دنبال شود.
از جمله موضوعات مورد مناقشه طرفین، نیروگاه هسته ای "کرشکا" واقع بر روی خط مرزی و در مالکیت مشترک دو کشور است. به گزارش رسانه های خبری زاگرب نخست وزیران کرواسی و اسلوونی در روز یکشنبه توافق کردند که مرزهای بین المللی دو کشور همان مرزهای قبلی در چارچوب جمهوری های یوگسلاوی سابق باقی بماند.
اسلوونی همه تغییرات مرزی آبی و زمینی را که در هنگام اعلام استقلال و جداشدن از دولت جمهوری های سوسیالیستی فدراتیو یوگسلاوی سابق به وجود آمده قبول نکرده است. اسلوونی تنها جمهوری از یوگسلاوی سابق می باشد که پس از اعلام استقلال خود در سال 1991 میلادی موفق شد که در ژانویه سال 2004 میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآید.
در کنار مساله مرزهای آبی وزمینی، موضوع مدیریت نیروگاه مشترک هسته ای "کرشکا" و نیز پس انداز ارزی شهروندان کروات در شعبات بانک "لیوبلیانا" در زمان یوگسلاوی سابق، بر روابط سیاسی واقتصادی این دوجمهوری همسایه سایه افکنده است.
کرواسی در پانزدهم ژانویه 1992 میلادی و دراوج جنک داخلی که تقریبا یک سوم ازخاک این کشور دراشغال ارتش ملی یوگسلاوی سابق و شبه نظامیان صرب قرارداشت اعلام استقلال کرد و دوازده عضو آن زمان اتحادیه اروپا استقلال کروواسی را به رسمیت شناختند. کروواسی با جمعیت 4437460 نفر و با مساحت زمینی 56542 کیلومترمربع ومساحت آبی 31067 کیلومترمربع در حوزه بالکان بر کرانه دریای آدریاتیک قراردارد و با صربستان، مونته نگرو، اسلوونی و بوسنی هرزگوین هم مرز است.
اروپام/255 شماره 212 ساعت 20:24 تمام
۰ نفر