دستورالعمل طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان ابلاغ شد

تهران - ايرنا - وزير آموزش وپرورش با صدور دستورالعملي طرح سنجش سلامت جسماني و ‌آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان سال تحصيلي 95 - 94 را براي اجرا به ادارات آموزش و پرورش استان ها ابلاغ كرد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، در مقدمه اين دستورالعمل آمده است: با همكاري دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصيلي 95 - 94 بر اساس بند (2) از ماده (3) اساسنامه سازمان ‌آموزش وپرورش استثنايي و بند( ﻫ ) ماده 19 قانون برنامه پنجم توسعه كشور از خرداد 1394 زير نظر شوراي سياست گذاري و برنامه ريزي سنجش اجرا خواهد شد و مسووليت تشكيل ستاد هماهنگي سنجش به عهده مدير كل آموزش وپرورش استان است.

براساس اين دستورالعمل؛ مدير كل آموزش و پرورش استان (رييس ستاد)، معاون بهداشتي دانشگاه /دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان (نايب رييس)، رييس اداره آموزش و پرورش استثنايي استان (دبير اجرايي)، معاون توسعه مديريت و پشتيباني اداره كل آموزش وپرورش استان، معاون تربيت بدني و سلامت اداره كل آموزش و پرورش استان و معاون آموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش استان از اعضاي ستاد هماهنگي اجراي سنجش استان هستند.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در بند (ب) اين دستورالعمل تصريح شده است؛ برنامه ريزي و نظارت بر حسن اجراي سنجش، تبليغ و اطلاع رساني سنجش، تامين و آموزش نيروي انساني، امكانات و تسهيلات، ايجاد هماهنگي هاي لازم با ستاد ثبت نام، نظارت دقيق بر روند فعاليت پايگاه و تعطيل به موقع پايگاه ها در صورت لزوم و ارسال گزارش جلسات ستاد هماهنگي اجراي طرح سنجش استان به دبيرخانه شوراي سياست گذاري و برنامه ريزي سنجش بخشي از وظايف ستاد هماهنگي اجراي سنجش استان است.

براساس اين دستورالعمل، ارزيابي به دو بخش مرحله مقدماتي و تخصصي تقسيم مي شود و در ماده (15) آمده است؛ اصل شناسنامه دانش آموز و والدين، كارت و اكسيناسيون تكميل شده ، يك قطعه عكس 4×3 و پرداخت 120 هزار ريال به حساب متمركز مدرسه يا پايگاه سنجش به عنوان مدارك مورد نياز براي انجام سنجش در پايگاه ها برشمرده شده است.

طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از اول خردادماه براي يك ميليون و 300 هزار دانش آموز سال اولي آغاز شده است.

در اين طرح كودكان در زمينه هاي بينايي، شنوايي، قد و وزن، دهان و دندان، آمادگي تحصيلي، اختلال رفتاري، گفتاري و اوتيسم ارزيابي مي شوند.

فراهنگ ** 1883 ** 1569