۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۳۵
کد خبر: 81621867
T T
۰ نفر
خشكسالي 550 ميليارد ريال به مزارع گندم كهگيلويه وبويراحمد خسارت زد

ياسوج -ايرنا-مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي كهگيلويه وبويراحمد گفت: خشكسالي و سرمازدگي 550 ميليارد ريال به مزارع گندم ديم اين استان در سال زراعي جاري خسارت زد.

سيد نعمت الله روزبه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: حدود 70درصد ميزان خسارات وارده مربوط به مناطق گرمسيري استان بوده است.

وي تاكيد كرد: بيشترين خسارت وارد شده در ماه هاي فروردين و ارديبهشت و به دليل سرمازدگي و پراكنش نامناسب بارندگي بوده است.

وي با بيان اينكه برداشت گندم ديم از حدود دو هفته پيش در مناطق گرمسيري استان آغاز شده از آمادگي خريد گندم مازاد بر مصرف كشاورزان در 15 مركز خريد اين استان خبر داد.

روزبه تاكيد كرد: تاكنون بيش از هشت هزار تن گندم مازاد بر مصرف كشاورزان در اين مراكز خريداري شده است.

وي با تاكيد بر اينكه پنج شركت خريد گندم بذر نيز در استان راه اندازي شده است، گفت: تاكنون افزون بر 10 هزار تن در ارقام مختلف بذري و در طبقات گوناگون خريداري شده است.

وي مهمترين ارقام گندم خريداري شده بويژه در مناطق گرمسيري استان را شامل دهدشت، كوهدشت، كريم ، بهرنگ و رقم چمران اعلام كرد.

وي قيمت خريد گندم معمولي از كشاورزان را 11 هزار و 550 ريال و گندم دروم را نيز 11هزار و 850 ريال اعلام كرد.

روزبه ميزان برداشت گندم در سال زراعي گذشته در استان را افزون بر 43 هزار تن اعلام كرد و افزود: پيش بيني مي شود ميزان برداشت امسال با وجود بروز خسارات و پراكنش نامناسب بارندگي و كم بارشي به حدود 50 هزار تن نيز برسد.

روزبه سطح زيركشت گندم ديم ، آبي و جو ديم و آبي در استان را نيز به ترتيب 82، 24 هزار و 200 و 30 هزار هكتار ذكر كرد.

وي سطح زيركشت كلزا در سطح استان را نيز در سال زراعي جاري يكهزار و 100 هكتار عنوان كرد و افزود: تاكنون حدود 450 تن نيز از اين محصول زراعي از متقاضيان خريداري شده است.

3016/6162/ 6075
۰ نفر